معاونت فضای مجازی صداوسیما گفت: سامانه آرا در شبکه تلوبیون از ۲۲ بهمن با هدف افزایش مشارکت آحاد جامعه در انتخابات و ایجاد فضای تعاملی میان مردم و رسانه راه اندازی میشود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه ۱۵ بهمن ماه، با حضور میهمانان غلامرضا نوری معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما و حسن عابدینی معاون امور استان های سازمان صدا و سیما (تلفنی) به بررسی نقش فضای مجازی رسانه ملی در انتخابات پرداخت .
همانطوری که در خبرها دیدید و شنیدید، سامانه تبلیغاتی انتخاباتی آرا در تلوبیون همزمان با آغاز فرصت تبلیغات نامزدها فعالیت خودش را آغاز خواهد کرد و هزار و ۴۰۰ مناظره بین نامزدهای انتخابات مجلس در هفت روز تبلیغات در ۲۰۰ کانالی که قبلا خبر رسانی شده بود و در استان های مختلف برخی از آنها راه اندازی شده و برخی از آنها در حال راه اندازی است، پخش می شود، در این گفتگوی ویژه خبری با حضور مهمانان این برنامه بررسی خواهیم کرد نقش فضای مجازی رسانه ملی را در تبلیغات و در انتخابات پیش رو در اسفند ماه ۱۴۰۲ همچنین بررسی خواهیم کرد که ۲۰۰ کانال راه اندازی شده یا در حال راه اندازی الان در چه وضعیتی هستند، محتواها و بخش ها و برنامه ریزی های مختلف برای تبلیغات در رسانه ملی در ایام پیش رو به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت؟
سوال: همانطوری که در مقدمه اشاره کردیم در این گفت و گو به بررسی ابعاد و جزییات نقش فضای مجازی رسانه ملی خواهیم پرداخت در انتخابات پیش رو، همچنین بررسی خواهیم کرد وضعیت ۲۰۰ کانال تلویزیونی راه اندازی شده و همچنین رسانه ملی را برای ایران صدا.
سوال: می خواهیم راجع به سامانه آرا، تلوبیون و مباحث فضای مجازی رسانه ملی برای انتخابات پیش رو و بحث تبلیغات با شما صحبت کنم، اما قبل از آن اگر بخواهیم به طور کلی ببینیم که الان نقش و کارکردها و ظرفیت های فضای مجازی در انتخابات پیش رو چه چیزی هستند، چه به طورکل ، چه از سوی رسانه ملی به کدام مباحث اشاره می کنید؟
نوری: به نظرم الان همه مردم فضای مجازی را به شکل حقیقی دارند لمس می کنند، یعنی فضای مجازی در عمل زیست بوم انواعی از زیست بوم های به استفاده گرفته توسط مردم است، توسعه انواعی از زندگی ها در فضای مجازی امروز دیگر برای همه مشخص است، از جمله از این کارکردها می شود به حوزه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و هرآنچه که به حوزه فرهنگ و رسانه بر می گردد اشاره کرد که با توجه با بالارفتن ضریب نفوذ اینترنت در جامعه، اثر آن در مدیریت افکار حتی در انتخاب یک گزینه برای انتخابات یا در معرفی یک نامزد انتخاباتی برای همه روشن است، از این جهت و با این واقعیت ما هم در رسانه ملی در کنار همکاران عزیزمان که با ایجاد آن ۲۰۰ تا کانال در سراسر کشور یک ابداع بزرگ خلق کردند تلاش کردیم امکاناتی را در سامانه تلوبیون به وجود بیاوریم تا هم نامزدهای محترم بتوانند خودشان را آنجا معرفی بکنند و هم مردم عزیزمان برای انتخاب از فضای مجازی استفاده بکنند.
سوال: تلوبیون الان چه ظرفیت هایی دارد برای استفاده نامزدها؟ برای استفاده مردم؟
نوری: سامانه تلوبیون قدیمی ترین سامانه ارائه محتوای حرفه ای کشور است با حدود ۱۲ سال ارائه خدمت به مردم عزیزمان، سامانه تلوبیون حدود یک و نیم میلیون محتوا از محتواهای منتشر شده در سازمان صدا و سیما را در خودش دارد که یک مجموعه بانک اطلاعات بسیار بی نظیر از محتوای حرفه ای است، همین طور حدود ۷۰ هزار محتوای کودک که همه را خانواده ها با خیال راحت می توانند در اختیار کودکان قرار بدهند و دردسترس است، شاید بد نیست به این بخش از ویژگی تلوبیون هم اشاره بکنیم که ظرفیتش را تا حدودی بیان می کند، آن هم مجموعه برنامه هایی که در حوزه ورزش در اختیار مردم است، از جمله بازی ها که از شبکه های تلویزیون پخش می شود و همزمان در تلوبیون هم عرضه می شود، هم سال گذشته در جام جهانی و هم در بازی های اخیر رکوردهایی توسط تلوبیون ثبت شده که به طور خاص جناب آقای زارع پور وزیر محترم ارتباطات هم به آن اشاره کردند که رکوردهای بی نظیری است.
سوال: در گفت و گوی ویژه خبری بود دیگر؟
نوری: بله، همین جا اشاره فرمودند، هم پارسال ما بیش از سه و شش دهم ترابیت ترافیک تلوبیون را در اختتامیه جام جهانی تجربه کردیم، امسال هم در روز گذشته با حدود دو و هفت دهم ترابیت و یک و نیم میلیون کاربر همزمان یک رکورد در امسال داشتیم، این ظرفیت ها، ظرفیت هایی است که با حدود ۲۵ میلیون کاربر، حدود دو ونیم میلیون ایرانی خارج از کشور و سایر ظرفیت های تلوبیون به ما این اجازه را می دهد که این سامانه را برای یک تبلیغات ملی در اختیار نامزدها و برای مردم به عنوان یک سامانه پرکاربرد، برای انتخاب قرار دهیم.
سوال:در تلوبیون و در بستر آراء و سامانه آرا قرار است اتفاقاتی به صورت ملموس تر و بسته بندی تر به نامزدها و مردم ارائه بشود، آرا را برای بینندگان گفت و گوی ویژه خبری توضیح بیشتری می دهید، سامانه آرا چی هست؟ و کارکردهایی که دارد در قالب فضای تبلیغاتی چگونه تعریف شده؟
نوری: سامانه آراء سابقه ای دارد البته نه به این شکل در انتخابات ریاست جمهوری که برای اولین بار در ستاد انتخابات کشور مصوب شد تا ما از فرصت های فضای مجازی هم در رسانه ملی برای تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری استفاده بکنیم، آن موقع به هر نامزد یک شبکه تلوبیونی عرضه شد و استودیو و امکاناتی که با همکاری همه بخش های سازمان بود، این تجربه، تجربه موفقی بود، اخیرا با قانون جدید انتخابات، این فرصت برای رسانه ملی فراهم شد تا ما در سامانه تلوبیون بتوانیم با عنوان سامانه آرا یک شبکه اجتماعی تخصصی برای تبلیغات انتخاباتی را هم ایجاد بکنیم، این شبکه که البته در ادامه گفت و گو من با جزییات بیشتری توضیح خواهم داد، تا الان برای بیش از 14 هزار نامزد انتخابات مجلس برای هر نامزد یک صفحه اختصاصی در تلوبیون مشخص شود ، که آنها بتوانند بیش از ۱۰ ساعت، محتوایی از جنس فضای مجازی که به آن محتوای کوتاه گفته می شود بارگذاری بکنند.
سوال: پس همه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی می توانند از فضای سامانه آرا استفاده بکنند؟
نوری: بله، ببینید ما با فهرست تایید شده ای که وزارت کشور در اختیار ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما قرار داده برای هر نامزد در اصل یک صفحه ایجاد می کنیم در سامانه تلوبیون که با شماره موبایلی که باز ستاد انتخابات به ما اعلام کرده، آنها می توانند وارد این سامانه بشوند و از همه امکانات این سامانه استفاده بکنند، از جمله این که می توانند ویدیو بازگذاری بکنند، از جمله این که می توانند حضورشان در شبکه های اجتماعی چه خودشان، چه هوادارانشان را نشانی اش را اینجا بارگذاری بکنند یا حتی اخباری که درباره آن ها منتشر شده برای این که مردم عزیزمان بتوانند بیشتر آشنا بشوند اینجا آدرس دهی بکنند، اگر بخواهم خیلی ساده بگویم که این صفحه برای یک نامزد انتخابات مجلس چه امکانی دارد می توانیم بگوییم، همه تبلیغات « نامزد در فضای مجازی و حتی محتوایی که او در شبکه های ۲۰۰ گانه سازمان منتشر می کند یک جا تجمیع می کند، اگر مردم عزیزمان به صفحه یک نامزد اینجا مراجعه بکنند، همه محتواهای آن نامزد را در اختیار دارند، این فرصت به نظرم، فرصت بی نظیری است، چون فضای مجازی پر از سکوها و سامانه های متکثر است، وقتی یک نامزد فرصتی دارد در یک سامانه ملی با این تعداد مخاطب همه انواعی از محتواهایش که پراکنده هستند، یا یک جا جمع بکند یا از یک جا نشانی بدهد، به نظرم می تواند در معرفی خودش بسیار موفق تر باشد.
سوال: در بخش نامزدها یک خرده بیشتر پرسش کنم از محضر شما این که برای نامزدها هزینه ها چگونه تعریف شده؟ آیار رایگان است یا نامزدها در قبال این صفحه ای که در تلوبیون برای آن ها راه اندازی شده و بارگذاری محتوا برای آنها انجام می گیرد، باید هزینه ای پرداخت کنند؟
نوری: خیر، این امکان برای هر ۱۴ هزار حالا تا الان بیش از ۱۴ هزار نامزد تایید شده به شکل رایگان تقدیم شان می شود و داریم تلاش می کنیم که حتی مردم عزیزمان هم از این رایگان استفاده بکنند که در بخشی که مربوط به مردم عزیز است توضیح خواهم داد، اما هیچ هزینه ای را آنها نباید پرداخت بکنند، برای استفاده از این امکان در تبلیغات انتخاباتی شان.
سوال: کار تولید محتوا به عهده خود نامزدها است و بارگذاری در تلوبیون؟
نوری: بله، این مثل یک سامانه رسانه اجتماعی می ماند، چطور مثلا در انواعی از این سامانه های رسانه اجتماعی خود فرد ویدیویی را تهیه می کند، عمدتا ویدیوها کوتاهند و خودش آنجا بارگذاری می کند، اینجا هم بارگذاری به دست خود آن نامزد است، شاید بد نیست اینجا اشاره هم بکنم که مثل شبکه های اجتماعی مسئولیت انتشار محتوا با خود منتشر کننده است و این یک مزیت است که نامزد با سرعت زیادی می تواند محتوای تبلیغاتی خودش را حتی در طول دوره تبلیغات، یعنی از ابتدای آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی تا آخرین ساعت ها و دقایقی که امکان تبلیغات انتخاباتی قانونمند فراهم است در این سامانه بارگذاری کند یا از بقیه امکاناتش استفاده بکند.
سوال: از کی فعال می شود سامانه؟
نوری: طبق زمانبندی که تا الان در ستاد انتخابات سازمان جمع بندی شده، ما به حول و قوه الهی از ۲۲ بهمن با ارسال پیامک به همه نامزدهای محترم نشانی این سامانه را در اختیارشان قرار می دهیم تا بتوانند وارد بشوند، از همان ایام می توانند ویدیوهایشان را بارگذاری بکنند تا شروع تبلیغات انتخاباتی و البته در طول تبلیغات انتخاباتی همانطوری که عرض کردم مردم عزیز ما هم از همان سوم اسفند ماه که از ابتدایی ترین ساعت های سوم اسفند ماه که دیگر اجازه تبلیغاتی دارند نامزدها، در آن زمان می توانند مشاهده بکنند و تعامل بکنند با این سامانه،در بحث محتواها و بارگذاری محتواها که اشاره کردید هر محتوایی را می توانند نامزدها بارگذاری کنند.
نظارت هم بر بارگذاری این محتوا و آنچه که حالا یک نامزد در این فضا ارائه می دهد وجود دارد؟
نوری: مسئولیت انتشار محتوا مثل هر محتوایی که در رسانه های اجتماعی منتشر می شود، حتما با منتشرکننده است، اینجا هم برای این که ما این امکان را از نامزدهای محترم نگیریم و تسهیل بشود نظارت اولیه به عهده خود نامزد است، اما نهادهای نظارتی انتخابات یا حتی نهادهای اجرایی انتخابات در همان قالب های قانونی که برایشان پیش بینی شده، در حوزه های انتخابیه امکان نظارت و حتی امکان اعمال نظارتشان را دارند که سازوکاری دارد، انشاالله بعدا حتما به شکل رسمی اطلاع رسانی می شود اما من تاکید دارم این تذکر را و این یادآوری را به همه نامزدهای عزیز بگویم که خودشان باید مراقبت بکنند، مثل هر محتوا که در رسانه های اجتماعی منتشر می کنند.
سوال: در خصوص بخش نامزدها صحبت کردیم لطفا اگر نکته ای دارید بفرمائید؟
نوری : در خصوص نامزدها ضمن توصیه به این که خیلی زودتر تلاش کنند که ویدیوهایشان را آماده کنند و منتشر کنند و در این سامانه بارگذاری کنند، نکتهای را شاید بر حسب تجربه باید به آنها عرض بکنم آن هم این که تلاش کنند هوادارانشان را تشویق کنند به باز انتشار محتوا از این سامانه ،امروز در رسانههای اجتماعی نحوه مصرف محتوا صرفاً از محل انتشار نیست بلکه اصطلاحاً آنهایی که محتوا را همرسانی میکنند نقش جدی دارند به همین دلیل من توصیه میکنم برای انتخابات هر نامزدی که میخواهد بیشتر دیده شود تلاش کند هوادارانش را تشویق به همرسانی محتوایش در انواعی از گروه ها، در انواعی از بسترهای انتشار کند این نکته اول است.
نکته بعدی همانطور که در گزارش بود و آقای دکتر جبلی ریاست محترم سازمان هم اشاره فرمودند پیش بینی شده برای تعامل بین ویدیوهایی که نامزدها در آن شبکههای ۲۰۰ گانه منتشر میکنند و نشانی صفحاتشان که با اصطلاح کیو آر کد از آن یاد میشود و این امکان، امکان مهمی است و ما توصیه میکنیم حتماً نامزدها از این امکان هم استفاده کنند.
سوال: آقای حسن عابدینی معاون امور استانهای رسانه ملی به جمع ما اضافه شدند، سلام بر شما، راهاندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی رسانه ملی برای موضوع تبلیغات نامزدها در انتخابات اسفند ماه به کجا رسیده، چند کانال به طور کامل راه اندازی شده و چند کانال باقی مانده و آن تعداد باقیمانده چه زمانی راه اندازی میشود؟
عابدینی: حدود ۲۰۰ کانالی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برآورد کرده بود که برای تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی راه اندازی کند الحمدلله همه راهاندازی شده، زیرساختهای فنی آن پیش تر آماده شده بود به صورت رسمی راهاندازی شده و در حوزههای انتخابیه برای مردم قابل دریافت است و بسیاری از این شبکهها به صورت ۲۴ ساعته شدند یعنی قرار بود ابتدا دو ساعت برنامه در آنها بارگذاری شود که شامل موضوعات مربوط به جاذبههای گردشگری، جاذبههای صنعتی و کارشناسان، افراد صاحب نظر در حوزههای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی که الحمدلله الان به ۲۴ ساعت افزایش پیدا کرده یعنی بسیاری از برنامههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چه در معاونت سیاسی و چه در معاونت سیما و هم معاونت استانها در این شبکهها بارگذاری شده، موضوعات مربوط به برنامههایی که تدارک دیده شده مثل برنامه بالاتر ، مثل شهدای مجلس و برنامههای دیگر الان در شبکههای استانی که برای انتخابات تدارک دیده شده قابل دسترسی است برای همه مردمی که در آن حوزه انتخابیه زندگی میکنند .
سوال: بحث تولید محتوا و بارگذاری محتواها و دسترسی مردم به آنچه که نامزد ها در بحث کانالهای تلویزیونی در استان ها پیش گرفتهاند در بازه زمانی تبلیغات قانونی انجام خواهد شد درست است؟
عابدینی: دو بحث است یک اینکه محتواهایی که بارگذاری شده همین الان قابل دسترسی است اما آن ۲۰ دقیقه ای که به هر یک از نامزدها داده میشود تا خودشان را معرفی کنند و در قالب یک الگوی ۲۰ دقیقهای از آنها سوال و جواب میشود از بامداد روز سوم اسفند ماه تا آخرین ساعت روز نهم اسفند ماه یعنی به مدت ۷ شبانه روز که تبلیغات انتخاباتی طبق قانون مجاز است که صورت بگیرد انجام میشود، یعنی آن ۲۰ دقیقه که ویژه هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی است در طی آن ۷ روز کامل پخش میشود اما برنامههایی که ویژه به صورت کلی تبلیغ شرکت در انتخابات یا مسائل مربوط به همان حوزه انتخابیه است از هم اکنون هم قابل دریافت است.
سوال: بحث مناظرههای انتخاباتی در کانالهای تلویزیون مطرح و برنامهریزی شده است. راجع به مناظرههای استانی هم به ما توضیح میدهید در این ۲۰۰ کانال استانی که قرار است انجام بشود به چه ترتیب است و با چه رویکردی است و ساعتهای پخش به چه ترتیب است و موضوعاتی که قرار است در این مناظرهها روی آن کار شود؟
عابدینی: مناظرهها معمولاً یکی از جذابترین فرآورده های خبری است که در دوران رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری در چند کشور دنیا انجام میشد ولی اولین بار است که مناظرههای انتخابات مجلس در جمهوری اسلامی آن هم در سطح گسترده ۲۰۰ کانال صورت میگیرد، مناظرهها ضبطی است برخی از مناظرهها ضبطش هم اکنون شروع شده است این مناظرهها ۱۲۰ دقیقه برای هر روز در نظر گرفته شده که انشاالله حدود ۸۴۰ دقیقه برای یک هفته از کانالهای انتخاباتی پخش خواهد شد، این مناظرهها تا ۲۲ نفر را در یک برنامه ضبط میکنیم.
سوال: سخت نیست این ۲۲ نفر در یک مناظره تلویزیونی؟
عابدینی: تلاش ما بر این است که در هر مناظره سوالی که مطرح میشود یک بار همه این نامزدها پاسخ سوال را میدهند و یک بار دیگر این فرصت به هر یک از نامزدها داده میشود تا احیاناً اگر مطلب تکمیلی یا نقدی به صحبت رقبای خودشان داشته باشند آنها را مطرح کنند، در هر حال به دلیل این که در بسیاری از حوزهها شمار نامزدها زیاد است چارهای جز استفاده از این سبک نیست البته سه حوزه شامل تهران، شهر ری، شمیرانات و اسلامشهر به علاوه تبریز و اصفهان به دلیل این که تعداد داوطلبان زیاد هستند اصلاً نمیتوانیم مناظره برگزار کنیم یعنی در این سه حوزه تهران، تبریز و اصفهان مناظرهای برگزار نمیشود در جاهایی هم که مناظره برگزار میشود انشاالله ما تلاشمان در این است که با توجه به این که نمایندگان هیئت نظارت بر تبلیغات انتخاباتی هم هستند این مناظرهها بیشتر گرایشش به موضوعات خود محلی و حوزه انتخابیه است، سوالها بیشتر در حوزه انتخابیه پرسیده میشود مثلاً مهمترین چالش اقتصادی یا مهمترین چالش فرهنگی حوزههای انتخابیه و نکتهای را که ما تلاش میکنیم از قِبَل این مناظرات ایجاد شود این است که مردم بتوانند قدرت کلام نامزد، استدلال در گفتار و همچنین موضوعاتی از این دست را مورد ارزیابی قرار بدهند و انشاالله داوطلبی را که به دیدگاههای خودشان نزدیک است، او را انتخاب کنند.
سوال: ممنون از شما، آقای نوری بخش مردم چه در سامانه آرا و چه به طور کلی در فضای تلوبیون
نوری: همانطور که عرض کردم سامانه آرا در تلوبیون بخشی از خدمات را به نامزدها میدهد و در بخش مهمتر اتفاقاً برای مردم عزیز امکاناتی را برای دیدن آن ۱۰ ساعت ویدیوهای نامزد محترم انتخاباتی فراهم میکند مردم عزیزمان از ابتدای تبلیغات انتخاباتی که فکر میکنم از سوم اسفند آغاز میشود میتوانند با مراجعه به صفحه اول تلوبیون یا روی گوشیهایشان با مراجعه به نرمافزار تلوبیون میتوانند نشانی مربوط به این سامانه را ببینند و وارد این سامانه شوند و از اینجا چه اسم یک نامزد را وارد کنند و چه به تفکیک استانها و حوزههای انتخابیه به راحتی میتوانند که این خودش ایجاد یک صفحه باز برای همه حوزههای انتخابیه به حساب میآید و دسترسی را برای مردم عزیز تا حدود زیادی راحت میکند، تلاش جدی از طرف صدا و سیما دارد انجام میشود که در ایام تبلیغات انتخابات، استفاده از این سامانه در تلویزیون برای مردم عزیز رایگان شود پهنای باند اینترنتش رایگان باشد از همین جا هم درخواست میکنم و به مدیران محترم اپراتورهای همراه و ثابت کشور پیشنهاد میکنم که خودشان داوطلبانه در این اتفاق ملی مشارکت کنند و با همکاری اپراتورها ما بتوانیم این بخش از خدمات مهمی که به مردم عزیز ارائه میشودرایگان کنیم که باز مردم بدون دغدغه از استفاده شدن از پهنای باند اینترنتشان بتوانند برای شناسایی نامزد مورد نظرشان اقدام کنند.
سوال: معاونت فضای مجازی رسانه ملی به جز فضای سامانه آرا و تلوبیون برنامهریزیهای دیگری را هم برای افزایش مشارکت و ارائه مطلب به هموطنان دارد؟
نوری: ما یک صفحه ویژه انتخابات در تلوبیون داریم که همه محتواهای سازمان آن جا تجمیع شده باز این یک فرصت است برای عزیزانی که یک برنامه را از دست میدهند و برای این که راحتتر در تلوبیون پیدا کنند میتوانند به این صفحه مراجعه کنند، اقدام دیگری که دارد انجام میشود برگزاری پویشی به نام پویش دعوت است که سازمان هم در آن پویش مشارکت کرده این پویش مردمی برای دعوت جمعی به انتخابات است، من در حد یک تذکر بگویم که ما در این ایام همیشه توصیه میکنیم مردم عزیز مراقب اخبار جعلی باشند، اخبار جعلی در ایام انتخابات، تله بزرگ افکار عمومی است.