وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان المپیادی در دو سال گذشته ۳۰ نشان جهانی رنگارنگ برای کشورمان کسب کردند در حالی که در چهار سال قبل از آن در مجموع ۲۶ نشان به دست آمده بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضامراد صحرایی در آیین «تجلیل از مدال آوران المپیادهای علمی جهانی و جشن احیای باشگاه دانش پژوهشان جوان» که با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور برگزار شد، گفت: احیای این باشگاه نشان دهنده اعتقاد رییس دولت به موضوع تعلیم و تربیت و حمایت از نخبگان دانش آموزی است.
آقای صحرایی با اشاره به اساسنامه باشگاه دانش پژوهشان جوان، گفت: پس از تشکیل هیات امنا در اردیبهشت امسال، یکی از افراد خود باشگاه دانش پژوهشان جوان را به عنوان مسئول باشگاه انتخاب کردیم.
وی با اشاره به دستاوردهای دانش آموزان المپیادی در دو سال گذشته افزود: در این دولت المپیادیها ۳۰ مدال جهانی به دست آوردند در حالی که در مدت چهار سال قبل از آن ۲۶ مدال به دست آمده بود.
وزیر آموزش و پرورش راه اندازی مجدد باشگاه دانش پژوهان جوان را نقطه آغازی توصیف کرد و گفت: طراحی المپیادهای جدید در رشتههایی، چون اقتصاد، مدیریت و حکمرانی، روانشناسی، هوش مصنوعی و فلسفه و منطق در دستور کار است.
وی خاطر نشان کرد که ایران در تابستان سال آینده میزبان المپیاد جهانی فیزیک خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم اجرای ۲۰ برنامه عدالت محور را در دستور کار دارد، نخستین مورد آن را جذب نیروهای کیفی در نظام آموزش و پرورش دانست و افزود: امسال بی سابقهترین استخدام در این وزارتخانه رخ داد و سال آینده بی سابقهتر از امسال خواهد بود.
آقای صحرایی گفت: در تمام استخدامها عدالت مبنای عمل بوده است به طوری که کمتر از ۲۰ درصد استخدامهای جدید مربوط به مراکز استانها و مناطق برخوردار بوده و بیشتر آن برای توسعه سواد و دانش در مناطق کمتر برخوردار و محروم انجام شده است.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم ایران را به کارخانه مدرسه سازی تبدیل کرده است، به ساخت ۶۷۰۰ مدرسه در ۳۰ ماه گذشته اشاره کرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد این مدارس در روستاها ساخته شدهاند.
وزیر آموزش و پرورش به ساماندهی آزمون ورودی دانش آموزان به دانشگاهها نیز اشاره کرد و گفت: ارتقای ضریب تاثیر معدل نمرات دانش آموزان از ۴۰ به ۶۰ درصد با هدف ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت انجام شد و نتیجه آن عدالت آموزشی است.
آقای صحرایی گفت: دو مجلس و دو دولت ظرف دو دهه نتوانسته بودند این مصوبه را اجرایی کنند، اما دولت سیزدهم آن را به ثمر رساند.
وی اظهار داشت: نتایج سال اول اجرای این مصوبه سبب شد تا هفت استان بتوانند سهم از دست رفته خود از صندلیهای برتر دانشگاهها را پس بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: به دلیل آنکه در گذشته نتایج کنکور تنها معیار سنجش ورود دانش آموزان به دانشگاه بود، ۱۱ استان تا ۱۵۰ درصد بیش از سهم خود از صندلیهای برتر را کسب میکردند.
وی گفت: با توجه به نظر موافق وزیر علوم، افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاهها از دانش آموزان المپیادی در دستور کار قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش ورود دانش آموزان دهکهای پایین به مدارس سمپاد را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: تا سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد این مدارس در اختیار دانش آموزان دهک ۹ و ۱۰ بود که امسال با پرداخت هزینه دانش آموزان دهکهای پایین، سهم دانش آموزان دهک ۱ تا ۴ از این مدارس ۴۵ درصد افزایش یافت.
وی تاسیس مدارس تیرهوشان را یکی دیگر جلوههای عدالت دانست و گفت: بر اساس برآوردها، دانش آموزان ۱.۵ تا ۳ درصد کودکان هر کشور جزو تیزهوشان هستند که در ایران ۱.۸ تا ۲ درصد دانش آموزان به عنوان افراد تیزهوش مورد هدف و برنامه ریزی قرار گرفته اند.
آقای صحرایی افزود: امروز بیش از ۷۰۰ مدرسه ویژه تیزهوشان بیش از ۱۳۰ هزار سمپادی را با شعار «هر نیاز کشور یک سمپادی» تحت پوشش قرار داده اند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: المپیادیها یک درصد از ۱.۵ درصد دانش آموز تیزهوش را تشکیل میدهند که چراغ آینده کشور هستند.