پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان ایرانی با طراحی سامانه مدیریت هوشمند پسماندهای عمرانی و ساختمانی موفق به کاهش ۹۰ درصدی هزینه های پاکسازی پسماندها شدند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ، فعالیتهای ساختمانی و عمرانی در هر جامعه امری اجتناب ناپذیر بوده و میزان آن رابطه مستقیم با وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن جامعه دارد.
مدیریت پسماندها (ناشی از تخریب، ساخت و ساز ساختمانی و عمرانی) به دلیل حجم بالای تولید و پتانسیل آلایندگی، جزء لاینفک مدیریت پسماند شهری است. از این جهت، شهرداریها باید در راستای وظایف محوله بر اساس قانون مدیریت پسماندها مصوبه سال ۱۳۸۳ مجلس و آیین نامه اجرایی مصوب هیات دولت و شیوه نامه ابلاغی از سوی سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور، نسبت به مدیریت پسماندهای عمرانی و ساختمانی اقدام کنند.
بر اساس این گزارش، این شرکت دانش بنیان، نرم افزاری را طراحی و پایلوت آن را طی دو سال در قم احداث کرد و تناقضات و نواقص آن را در نرم افزار رفع و هم اکنون این سامانه در شهرهای کرج، اصفهان، رشت، شیراز، تهران، ساوه، کاشان و خمین مستقر و در حال بهره برداری است.
این سامانه، براساس استانداردها و نیازهای ارائه شده در این مستندات، اقدام به اجرایی کردن فرآیندهای مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی به صورت ماشینی و هوشمند کرده و سه ماژول یکپارچه اعم از نسخه تحت پایگاه اینترنتی مدیریت خاک و نخاله عمرانی و ساختمانی، نسخه تحت وب پیمانکار و شهروند و نسخه نرم افزاری اندروید بازرسین را طراحی کرده است.
به گفته سید مجتبی مرتضوی، مدیرعامل این شرکت از جمله اهداف استقرار سامانه مدیریت هوشمند پسماندهای عمرانی و ساختمانی را گزارشگیری متنوع، کامل و سریع از جهات مختلف کاربردی برای مدیران سازمانهای پسماند، ایجاد بانک اطلاعاتی به روز از خودروها و پیمانکاران عضو و غیرعضو، ارتباط با سیستم نرم افزاری شهرداریها در بخشهای مختلف مانند شهرسازی، یکسان سازی روندهای سازمانهای پسماند در این بخش با توجه به قانونهای ایجاد شده، استفاده از اختیارات قانونی سازمانهای پسماند، ایجاد بستر همکاری بین اعضای طرف قرارداد و ارباب رجوعها با سازمان پسماند، ایجاد دسترسی آسان پیمانکاران و مالکان ساختمان برای دریافت مجوز و ... برشمرد.
وی در خصوص مزایای استفاده از سامانه مدیریت هوشمند پسماندهای عمرانی و ساختمانی خاطرنشان کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از پیمانکاران و خودروها، کنترل و هدایت سیستم با نگرشهای مختلف ولی در عین حفظ یکپارچگی، صدور و پرداخت جرائم درون سیستم، امکان اخذ اینترنتی مجوز فعالیت پیمانکاران و مالکین، سامانه گزارشگیری و تحلیل دادهها و امکان اخذ گزارشهای پارامتریک پویا، کنترل و نظارت آسان مامورین گشت و کنترل، ثبت گزارشهای و پیگیری تخلفات به صورت آنلاین با استفاده از دستگاههای قابل حمل مانند موبایل، تبلت، واگذاری محلهای تخلیه مجاز، ملزم نمودن پیمانکاران و خودروهای عضو آنها به حسن اجرای مقررات و مفاد قرارداد در محلهای دفع پسماندها، تبادل دو سویه اطلاعات بین سیستم مرکزی و سامانهها و استفاده از آنالیز سرویس SQL Server جهت گزارشدهی با توجه به صرفهجویی در وقت از جمله این مزایا است.
به گفته مدیر عامل این شرکت، در شهرهایی که این سامانه پیاده سازی شده است، به تعداد شهروندانی که فعالیت عمرانی و ساختمانی دارند، کاربر دارد.
وی با بیان اینکه، سامانه پسماند ساختمانی و عمرانی نمونه مشابه خارجی ندارد، گفت: در کشورهای دیگر افراد خود شخصا برای پردازش این پسماندها در سایتهای مرتبط، ثبت نام و هزینه این پردازش را پرداخت میکنند، به همین دلیل، طراحی سامانهای برای مدیریت پسماندهای ساختمانی چندان موضوعیتی ندارد، با این حال، در دبی، برزیل و آمریکا نرم افزارهای مشابهی وجود دارد که در واقع، ERP (سیستم برنامهریزی منابع سازمان) هستند و با سامانهای که ما طراحی کرده ایم تفاوت دارد.
مرتضوی در خصوص اهمیت طراحی چنین سامانهای در کشور گفت: ما تقریبا ۱۲۰ میلیون تن پسماند عمرانی و ساختمانی داریم که بیش از ۴۰ درصد آن به صورت غیرمجاز تخلیه میشود.
با بهرهگیری از این سامانه، هزینه سالانه پاکسازی پسماند عمرانی و ساختمانی تا ۹۰ درصد حذف میشود که در مورد شهرهای بزرگ صرفهجویی بسیار قابل توجهی است.
وی ادامه داد: میزان افرد شاغل به کار در این سامانه، به صورت مستقیم ۲۱ نفر است. در کنار این افراد، در شهرهای مختلفی هم که این سامانه را راه اندازی کرده ایم به صورت جدا افرادی را جذب کرده ایم برای مثال در شیراز فقط ۴۰ نفر بازرس داریم.