وزیر آموزش و پرورش گفت: ۵۰ درصد دانشآموزان ایرانی در قالب برنامه ملی مهارت به سمت آموزشهای فنی هدایت میشوند.
وی گفت: ۲۰۰ رشته شغلی در آموزشهای مهارتی تعریف کردهایم و نکته مهم، برنامه درسی منعطف و پاسخگو است که در این مدارس باید طراحی و اجرا شود و در همین راستا سیاست ما تاسیس هنرستانهای جوار کارخانه است که دانشآموزان از این طریق همزمان با یاد گرفتن دانش، رشته مربوطه را به کار میگیرند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برنامهای به نام برنامه ملی مهارت داریم که دانشآموزان در هر دوره تحصیلی حداقل یک مهارت را باید یاد بگیرند و حدود ۱۶.۵ میلیون دانشآموز در کشور داریم که در حال حاضر در ایران قریب به ۱۰ هزار هنرستان در حال تربیت دانشآموزان برای آینده هستند.
صحرایی با بیان اینکه برای تبادل تجربه هنرستانها با سوریه بهویژه بعد از دوران جنگ، آمادگی کامل داریم، گفت: شوراهایی برای اصلاح برنامه درسی و بازنگری متون درسی ایجاد شده است، که اصول بازنگری برنامه درسی عبارتند از بومیسازی متناسب با نیازهای آینده، بهروزآوری دانش و تقویت موسسات دانشبنیان و مهارتی کردن درسها و به همین دلیل است که امروز ایران در مرز دانشهای مختلف قرار گرفته و به فضل الهی و برکت خون شهدا در تمام رشتههای جدید، جزو کشورهای برتر هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقش معلمان در ساختن آینده کشورهایشان است، افزود: معلم در تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، معمار هویت آینده هر کشور است و اگر مدرسهها قوی شوند، آینده کشورهای ما هم قوی میشوند و معلمان، مهمترین عامل این اقتدار هستند.