دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: اگر مسئولان بتوانند در اعتکاف شرکت کنند دیگر هرگز نمیتوانند کار مردم را رها یا ترک فعلی انجام دهند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجتالاسلام والسلمین عبدالحسین خسروپناه با بیان اینکه برخی مسئولان ما نیازمند خودسازی معرفتی هستند افزود: از خداوند میخواهم توفیق بهرهمندی از اعتکاف را برای ما ممکن سازد تا بهدلیل غفلت از آن به سادگی عبور نکنیم.
وی گفت: اعتکاف فرصت مناسبی است که باید غنیمت شمرده شود و از آن به بهترین شکل ممکن بهره برد، به تعبیری دیگر اعتکاف از ارکان مهم استقرار نظام اسلامی بهشمار میرود، لذا اعتکاف در گذشته در بین خواص رایج بود و به یاد دارم برای اولین بار مراسم اعتکاف بین دانشجویان دانشگاه تهران بود و بعد گسترش پیدا کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه در قرآن احکام مختلف اعتکاف آمده است که در آیه ۱۷۸ سوره بقره، روزه گرفتن، عبادت کردن و ... آمده است، گفت: در روایات آمده است در مجامع اهل سنت برخی دهه آخر ماه مبارک رمضان را به اعتکاف اختصاص میدهند که این موضوع از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به یادگاری گذاشته شده است. برخی از اهل دل و معرفت به آن عمل میکنند. اعتکاف در روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه رجب به توصیه خداوند متعال بعد از اتفاقات و ترک اولی حضرت آدم بوده، در این سه روز حضرت آدم به عبادت و روزهداری میپردازد تا عوارض وضعیه دفع شود و ثواب آن به اندازه یک عمر روزهداری است.
استاد خسروپناه افزود: اعتکاف حداقل ۳ کارکرد مهم میتواند داشته باشد، معتکفین یقین داشته باشند این عمل هرگز بیثمر نیست و علاوه بر ثوابهای اخروی و دنیوی که دارد ۳ کارکرد مهم را نیز دربر خواهد داشت.
حجتالاسلام والسلمین خسروپناه تصریح کرد: کارکرد اول تمرین زیست جمعی است، اعتکاف یک عمل جمعی است و باید در یک مسجد جامع برگزار شود که شامل جمع مسلمین باشد، این اجتماع به ما تمرین زیست اجتماعی میدهد، برادران و خواهران به یکدیگر کمک میکنند و در جمع، به عبادت خدا مشغول میشوند.
وی افزود: کارکرد دوم خودشناسی و خودسازی است، اعتکاف بهترین فرصتی است که انسان در این ۳ روز بر خودش تأمل کند تا فضائل و رذایل خود را بازنگری کند، بتواند یک شخصیت جامع و کامل برای خود بسازد.
حجتالاسلام والسلمین خسروپناه عنوان کرد: برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی به جامعهپردازی نیاز است، جامعهپردازی هم بدون خودسازی ممکن نیست. خودسازی شامل خودسازی بینشی، منشی و کنشی است، خودسازی بینشی رشد عقلانیت است، خداوند میخواهد عاقل حکیم باشیم و با عقلانیت پیش برویم. چهار نوع عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد در نصوص دینی آمده که جمع آنها لبّ است، به خردناب ترجمه میشود. از ما میخواهند أولیالألباب باشیم، ثمره آن حکمت است و خیر کثیر نصیب آنها میشود.
وی ادامه داد: اعتکاف بهترین فرصت است که انسان خودسازی معرفتی پیدا کند که رشد عقلانیت و أولیالألباب شدن را محقق کند. انسانی که موفق به خودسازی بینشی و منشی شود بیشک نمیتواند با همنوع خود به درستی برخورد نکند، نمیتواند در مسئولیتی که به وی واگذار شده است ترک فعل کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کارکرد سوم که بسیار مهم بهشمار میرود؛ تمرین خلوت کردن با معبود خویش است، ما انسانها در ۲۴ ساعت یک روز با مشغلههای کاری و خانوادگی بسیاری مواجه هستیم.
وی افزود: این موضوع سبب شده که توفیق خلوت با خدا ایجاد نشود و لذا اعتکاف باعث تمرینی میشود که بتوانیم در مشغلههای کاری خود به عبادت با خالق بپردازیم.