مدیرعامل سازمان بهشت زهرا ، تسهیل تردد، افزایش نظافت و سرعت تدفین اموات را از مزایای الگوی جدید قبور اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا درحاشیه بازدید خبرنگاران از قطعه جدید بهشت زهرا گفت: الگوی جدید قبور در قطعه ۲۰۷ بهشت زهرا اجرایی و نخستین تدفین در الگوی جدید قبور انجام شد.
جواد تاجیک افزود: ۵۳ سال است که اموات در آرامستان بهشت زهرا دفن میشود، اما یکی از مشکلات سنتی که در قطعات وجود داشته، معضل تردد خانواده متوفیان است و علت اصلی آن نیز نبود ضابطه مشخصی برای قطعات و قبور بود که نابسامانیها و مشکلاتی را در تردد ایجاد کرده است.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: براساس تجربیات موجود در بهشت زهرا، ضابطهای برای دفن اموات و ملحقات سنگ مزار در نظر گرفته شد که در نهایت به الگوی جدیدی هنگام قبرچینی و فضای پیرامونی قبور در قطعات رسیدیم تا از این طریق مشکلات موجود در تردد خانوادههای اموات را برطرف کنیم.
جواد تاجیک افزود: قابی بتنی به رنگ سفید آماده شد تا پیش از دفن با قاببندی قطعات الگوی جدیدی را ایجاد کنیم، به این ترتیب محدودیتی برای طول و عرض سنگ مزار ایجاد خواهد شد، اما با توجه به اینکه مسیر تردد در این قطعات به درستی مدنظر قرار گرفته در ارتفاع سنگ مزارها محدودیتی وجود نخواهد داشت.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا همچنین گفت: بخش زیادی از مشکلاتی که در قطعات دیگر بهشت زهرا وجود دارد، در اینجا از بین خواهد رفت و بیتردید در آرامستانهای جدید تهران و قطعات جدید بهشت زهرا، از این پس با الگوی جدید، قطعات آماده دفن اموات خواهند شد.
جواد تاجیک افزود: در الگوی جدید، فاصله عرضی قبل بیشتر شده و فاصله طولی قبور هم افزایش پیدا کرده است؛ با این اقدام امکان تردد ویلچر نیز در قطعات فراهم میشود.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: در حال حاضر قطعه ۲۰۷ با این الگوی جدید در حال آماده سازی است با وجود اینکه هر قاب حدود یک میلیون تومان برای سازمان بهشت زهرا هزینه دارد، اما به خانوادهها هزینهای تحمیل نمیشود.
جواد تاجیک افزود:در الگوی جدید پیاده سازی شده در بهشت زهرا، قبور همانند سابق بلوکبندی شدهاند، اما با هدف جلوگیری از برخی آسیبهای اجتماعی روی قبور نیز بسته است.
به گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا همچنین، در الگوی جدید سنگ لحد نیز بر سر قبور حاضر است و نیاز به انتقال ندارد به این ترتیب سرعت در تدفین اموات افزایش پیدا میکند، باید این موضوع علاوه بر تسهیل تردد و افزایش بهداشت و نظافت در قطعات بهشت زهرا محقق شده است.
جواد تاجیک با اشاره به موضوع الکترونیک شدن خدمات این سازمان گفت: مقرر کردیم بیشتر خدمات مربوط به متوفیان الکترونیکی انجام شود؛ به شکلی که از لحظه اطلاع برای انتقال متوفی، همه امور الکترونیکی انجام شود و بدین ترتیب ۷۰ درصد مراجعات حضوری کاهش پیدا میکند.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا ابراز امیدواری کرد: کمتر از شش ماه دیگر، موضوع ارائه خدمات الکترونیک به صورت رسمی رونمایی شود.