اما و اگرهای اجرای نسخه الکترونیک در بیمههای تکمیلی
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: تا کنون اطلاعات بیش از ۶۰ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی و ۱۱ میلیون بیمه شده سلامت در نسخه نویسی دارو از درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات سلامت در اختیار بیمه مرکزی قرار گرفته است.
۲ سال از الزام قانون به اجرای نسخه الکترونیک می گذرد. در این دو سال بیماران از مزایای حذف دفترچههای کاغذی، بهره مندی از سامانه نسخ بیمههای پایه و سرعت بیشتر در ارائه خدمات سلامت برخوردارد شدند و پزشکان و مراکز درمانی نیز ضمن حذف کاغذ بازیها، سرعت بیشتری را در ارائه خدمات تجربه کردند. پیگیری برای بهره مندی بیشتر در این موضوع نیازمند ورود بخشهای دیگر از جمله بیمههای تکمیلی است. جایی که بیماران در صورت الکترونیک شدن آن، میتوانند در زمان ارائه خدمات در بیمارستانها و مراکز درمانی، به جای پرداخت از جیب خود، خسارت را به صورت بر خط از این بیمهها، همچون بیمههای پایه دریافت کنند.
* جای خالی ۱۵ میلیون بیمه شده تکمیلی در پایگاه بر خط استحقاق سنجی
دکتر رضا مظهری رئیس مرکز امار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا سیما افزود: ئدر حال حاضر سیستمهای نسخه نویسی و بیمارستانهای کشور به سامانه سپاس وصل است و همچنین از هزار بیمارستان کشور حدود ۹۰۰ بیمارستان به درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات سلامت، متصل است که شامل تمام بیمارستانهای دولتی دانشگاهی و بیمارستانهای دولتی غیر دانشگاهی میشود.
وی ادامه داد: بر اساس قانون، ابتدا باید اطلاعات بیمه شدگان را از بیمههای پایه در یافتشود که این مرحله به درستی پیش رفته و بیش از ۶۰ میلیون اطلاعات از تامین اجتماعی و ۱۱ میلیون اطلاعات بیمه شدگان از بیمه سلامت دریافت و در اختیار بیمه مرکزی قرار گرفته است.
وی افزود:اما علت چرا اطلاعاتی که از درگاه دیتاس در اختیار بیمه مرکزی شامل ۲۸ بیمه تکمیلی قرار نمیگیرد، به علت این است که از ۲۴ میلیون بیمه شده تکمیلی در کشور تنها اطلاعات ۹ میلیون نفر در سامانه استحقاق سنجی قرار گرفته است و بقیه بیمه شدگان امکان بهره مندی از خدمات بر خط ندارند.
مظهری با بیان اینکه در تبصره ۱۷ بودجه ۱۴۰۲، بند ن - بیان شده است، به منظور اجرائی نمودن قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی در خصوص ایجاد پایگاه ملی بیمههای سلامت کشور موضوع استقرار و تکمیل دادههای پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان کشور و مدیریت مصارف و منابع، سازمان بیمه سلامت ایران، مکلف است با همکاری کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی، ضمن استقرار پایگاه مذکور و ادغام آن با پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان کشور، ضوابط و دستورالعمل نحوه به روزرسانی و بهره برداری از آن را ابلاغ نماید و کلیه شرکتها و صندوقهای بیمه پایه و تکمیلی درمان، اعم از دولتی و غیردولتی و نیز دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، از جمله سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، سازمان تأمین اجتماعی و سایر سازمانهای بیمه گر مکلفند نسبت به اجرای دقیق دستورالعمل مذکور اقدام نمایند و از سامانه (سرویس) استحقاق سنجی سازمان بیمه سلامت ایران، جهت ارائه کلیه خدمات بیمه ای، بهداشتی و درمانی به بیمه شدگان تحت پوشش خود جهت نظارت (کنترل) همپوشانی و استحقاق درمان الزاماً استفاده نمایند.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ادامه داد: طبیعی است تا زمانی که استعلام برخط بیمه شدگان تکمیلی میسر نشود امکان ارایه نسخه الکترونیک در بیمههای تکمیلی امکان پذیر نخواهد بود و به نظر میرسد اطلاعاتی که برای ۹ میلیون بیمه شده خود در پایگاه استحقاق سنجی قرار دارد باید بتواند به صورت الکترونیک و برخط ارائه کند، زیرا ما تمام اطلاعات افراد را از طریق دیتاس ارسال کرده و اگر هر فردی دارای تگ یا نشان بیمه تکمیلی در پایگاه استحقاق سنجی هست میتواند برخط پرداخت شود بدون آنکه نیاز به پرداخت از جیب بیماران باشد.
* تمام پرداختهای سازمان تامین اجتماعی به صورت برخط صورت میگیرد
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی پرداخت به مراکز و موسسات را به صورت برخط انجام میدهد.
میرهاشم موسوی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و بیمههای پایه با گذشت بیش از ۲ سال، توانسته اند بدون نقص نظام بر خط مالی پرداخت را فراهم کنند. به صورتی که هم نسخه نویسی و هم نسخه پیچی، از طریق دسترسیهایی که ایجاد شده پ به ذی نفع نهایی پرداخت میشود.
وی ادامه داد:تمام اطلاعات بیمه شدگان ما به همین روش در اختیار بیمههای تکمیلی قرار گرفته است و میتوانند با این روش پرداختهای مردم را برخط انجام دهند. به نظر میرسد بهانههایی که تحت عنوان مشکلات فنی و ساختاری اعلام شده، نه برای بیمههای پایه و نه تکمیلی قابل پذیرش نیست و حل نشدن این گونه مشکلات، موجب سرگردانی بیماران میشود.
موسوی گفت: در حال حاضر امکان استفاده از اطلاعات بیمه شدگان از طریق بیمههای پایه هم میسر است و این به انتخاب بیمههای تکمیلی وابسته است که اطلاعات را مستقیم از بیمه پایه دریافت کند و پرداخت به بیمار را انجام دهد و یا اطلاعات را از وزارت بهداشت بگیرد و سپس پرداخت به مردم را انجام دهند تا مردم بتوانند از نسخه الکترونیک به درستی بهرهمند شوند.
-
* تجویز دستور العمل بالینی فقط از طریق پزشک باید صورت گیرد
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: تنها مرجع قانونی برای دخل و تصرف در نسخ بیمار، پزشک است و بیمههای تکمیلی نباید به این موضوع ورود کنند.
مهدی رضایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در حال حاضر، روش و شرایطی که در بیمههای تکمیلی اعمال میشود همان روشی است که پیش از این، به صورت کاغذی و سنتی استفاده میشد برای مثال بیمار برای بهره مندی از بیمه تکمیلی یک خدمت ارتوپدی، الزام میشود که فیزیوتراپی یا تصویربرداری هم داشته باشد درحالیکه بر اساس قانون، تنها مرجع ذی صلاح برای تجویر یک راهنمای بالینی و دستورالعمل جامعه پزشکی است و نباید بیمههای پایه و تکمیلی برای پرداخت کسورات بیمار، دخل و تصرفی در این زمینه داشته باشند.
وی افزود: در مسئله رویت اسناد الکترونیک نیز دسترسی لازم از ۲ سال قبل از طریق سامانههای بیمه سلامت در اختیار بیمه مرکزی قرار گرفته، اما این روش طی نشد و مجددا بیمار برای پیگیری اسناد کاغذی به بیمه پایه فرستاده میشود در حالی که این رفت و آمدها قانونی نیست.
رضایی با بیان اینکه ما اطلاعات بیمه شدگان خود در بخش بستری و سرپایی در اختیار وزارت بهداشت قراردادیم که از این مسیر هم به بیمه مرکزی ارسال شده است و دلیلی برای ارائه خدمات کاغذی وجود ندارد.
وی گفت: کل اطلاعات خدمات یستری ما از طریق وزارت بهداشت ارسال و پرداختها صورت میگیرد و در بخش سرپایی نیز ماهانه حدود یک و نیم تا یک و هشت دهم میلیارد تومان پرداخت به مراکز درمانی داریم بنابراین این دریافت مستمر اطلاعات، برای بیمه مرکزی وجود دارد.
رضایی گفت: ما در برابر نسخ الکترونیک، نسخ کاغذی صادر نمیکنیم و آنچه به عنوان مغایرت اطلاعات الکترونیک و کاغذی بیان شده است نیز صحت ندارد.
-