شرکت هواپیمایی پارس در خصوص خبر پلمب دفتر فروش بلیت خود در فرودگاه مهرآباد اعلام کرد: شرکتهای هواپیمایی علاوه بر مقابله با تحریمهای خارجی، با تحریمهای داخلی و مشکلات ایجاد شده توسط دستگاههای اجرایی روبرو هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در اطلاعیه روابط عمومی شرکت هواپیمایی پارس آمده: پیرو بازدید مشترک روز جمعه ۲۲ دی ماه سال جاری نمایندگان محترم سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت راه و شهرسازی از دفاتر فروش بلیت شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه مهرآباد و پلمپ دفتر فروش بلیت این شرکت، توضیحات ذیل را برای تنویر و آگاهی بخشی افکار عمومی اعلام میدارد:
در این اطلاعیه تصریح شده: شرکت هواپیمایی پارس هم راستا با دیگر شرکتهای هواپیمایی، با توجه به رای هیات محترم عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت گذاری دستوری حمل و نقل بار و مسافر هوایی و با هماهنگی کمیته اقتصادی شرکتهای هواپیمایی اقدام به اصلاح حداقلی نرخ فروش بلیتهای خود در مسیرهای داخلی کرد لیکن در بازدید نمایندگان محترم سازمان تعزیرات و وزارت راه و شهرسازی از دفاتر فروش بلیت، بدون هیچگونه توجه به رای دیوان عدالت اداری و بدون اطلاع و تذکر و حکم قضایی قبلی در راستای فروش بلیت با نرخ عمومی ایرلاینها، دفتر فروش این شرکت پلمپ گردید.
در این اطلاعیه آمده است: پارس ایر به عنوان یکی از شرکتهای هواپیمایی داخلی در طول فعالیت خود با وجود تمامی فشارها و تحریمهای ناعادلانه، بمنظور حفظ و توسعه صنعت هوانوردی کشور تلاش مینماید و علیرغم هزینههای بسیار گزاف ارزی شرکتهای هواپیمایی از جمله تعمیر و نگهداری هواپیما، با رعایت تمامی دستورالعملهای ایمنی، علاوه بر انجام پروازهای برنامهای با افتخار میزبان هموطنان عزیز در مناطق کم برخوردار کشور از جمله ایرانشهر، آغاجاری، ماکو و.. بوده و پروازهای منظمی را جهت اتصال مناطق محروم کشور به مراکز استانی برقرار نموده است؛ لذا با توجه به افزایش نرخ ارز، هزینههای جاری ناشی از تورم و نامتناسب بودن نرخ بلیت با هزینه ها، اقدام فوق را غیرکارشناسی و به نوعی خدشه وارد کردن به ایمنی پروازها میداند و بر این اساس، نقش وزارت راه و شهرسازی در گشودن راههای لازم جهت تامین ایمنی هواپیماها نقشی کلیدی و اساسی است.
از سوی دیگر برخورد ناعادلانه با صنعتی که چهار دهه تحت تأثیر تحریمهای ناجوانمردانه میباشد و صیانت از آن تنها با عرق ملی و تلاش و کوشش شبانه روزی تمامی کارکنان آن امکان پذیر شده است و ورود به مسائل اقتصادی آن با تعرفههای ناصواب، چیزی جز بی مهری، بی اعتنایی و عدم رسیدگی مسئولان به مشکلات و درخواستهای شرکتهای هواپیمایی نمیباشد.
لازم به ذکر است در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی علاوه بر تحریمهای بین المللی، گرفتار تحریمهای داخلی نیز هستند. کما اینکه در یک ماه اخیر، شرکتهای هوایی و این شرکت در حالی درگیر عدم ترخیص قطعات هواپیمای زمین گیر خود از گمرکات کشور بودند که این مهم یکی از علل زمین گیر ماندن هواپیماها نیز میباشد و بلاشک رسیدگی به این امر یکی از وظایف مهم وزارت راه و شهرسازی است. همچنین در همین محدوده زمانی، پارس ایر ۳ فروند هواپیمای مسافری جهت افزایش ناوگان حمل و نقل هوایی وارد کشور کرده است. طبیعتا حفظ و توسعه این صنعت امکان پذیر نمیباشد مگر با پیگیری جهت رفع موانع و بروز رسانی قیمت بلیت هوایی؛ لذا انتظار دست اندرکاران شرکتهای هوایی و این شرکت بعنوان خدمتگزار مردم ایران از مسئولان محترم دستگاههای نظارتی و خصوصا وزارت راه و شهرسازی، بررسی علت و علل کوچک شدن شبکه پروازی، کاهش تواتر پروازها، کمبود صندلی، زمین گیر شدن هواپیماها و نارضایتی مردم میباشد. مسلما کارشناسی و رسیدگی به موارد فوق، شرکتهای هواپیمایی را در مسیر تخصصی و اقتصادی یاری خواهد کرد و قطعا موجب توسعه صنعت و رضایتمندی مردم عزیز کشورمان میشود.
در پایان به منظور آگاهی و استحضار هموطنان عزیز، بخش کوچکی از هزینههای جاری شرکتهای هواپیمایی را به عنوان اطلاعات مهم و مالی ایرلاین بشرح ذیل منتشر مینماییم.
نمونه اول، چنانچه فقط یک مورد از شیشههای کابین خلبان دچار شکستگی ناشی از تغییرات دما شود که هزینه آن شامل خسارت بیمهای هم نخواهد بود، هزینه تامین آن به ارزش ۱۱۵ هزار دلار (با نرخ ارز نیمایی ۴۰ هزار تومانی) برابر با رقم هنگفت ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان میباشد که شرکت هواپیمایی پارس برای تامین هزینه ارزی فوق نیازمند حداقل فروش ۳ هزار و ۵۰۰ صندلی و به عبارتی انجام ۷۵ سورتی پرواز با نرخ مصوب یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در مسیر تهران - شیراز با ضریب اشغال ۹۰ درصد میباشد که از مبلغ و درآمد مذکور مضافا مالیات و عوارضها نیز کسر خواهد شد.
نمونه دوم، هزینه خرید ۲ موتور در صورتی که با قیمت معقول و رفع معضلات تحریمها وارد کشور شود برابر با ۲/۶ میلیون دلار با امکان ۴ هزار نشست و برخاست پرواز خواهد بود که هزینه هر مورد برخاست از زمین آن برابر با ۶۵۰ دلار برای ۲ موتور و به عبارتی ۲۶ میلیون تومان در یک پرواز و اثر مستقیم آن در هر صندلی ساعت مبلغ ۶۳۵ هزار تومان میباشد.
نمونه سوم، هزینه خرید و تعویض لاستیکهای هواپیما با ارزش ۶۵۰۰ دلار با طول عمر صرفا ۲۰ روز پروازی است که هزینه ریالی آن در ماه معادل ۳۹۰ میلیون تومان بوده و اهمیت بسیاری در حفظ ایمنی پروازها دارد.
نمونه چهارم، هزینه خرید و تعویض ترمز هواپیما هر ۶ ماه معادل ۲۰۰ هزار دلار است. این هزینه برای هر هواپیما در هر ماه معادل ۳۳ هزار و ۵۰۰ دلار میباشد. هزینه ریالی تعویض ترمز برای هر هواپیما در هر ماه معادل یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان و به ازای هر صندلی ساعت، معادل ۱۳۵ هزار تومان در روز محاسبه میشود؛ و آخرین نمونه، هزینه اخذ خدمات هندلینگ زمینی هر پرواز برابر با ۹ میلیون تومان است که اثر آن در هر بلیت حداقل ۲۰۰ هزار تومان است.
به ۵ نمونه مهم فوق هزینههای جاری نیروی انسانی، هزینه ارزی آموزش خلبانان در سیمولاتور، سوخت مصرفی موتور، روغن، امنیت پرواز، اجاره اماکن، قطعات مصرفی، هزینه استهلاک، شرکت فرودگاه ها، سوخت خودروها، کترینگ، بیمه هواپیما، البسه کارکنان، حمل و نقل، فن آوری اطلاعات (نرم افزار و سخت افزار)، هزینه گمرک و ترخیص قطعات، تداوم صلاحیت پروازی، تهیه و بروز رسانی سرویسهای داخل پروازی از جمله نشریات پروازی، بروز رسانی سیستم ناوبری، چکهای متناوب فنی هواپیما، حقوق و دستمزد، بیمه و مالیات کارکنان، هزینههای بالا سری و... نیز اضافه میشود.
در این شرایط، فروش بلیت هر صندلی کمتر از نرخ ۲ میلیون تومان در شرایطی که تمام ارکان مرتبط، هزینههای خود را نقدا از ایرلاینها وصول مینمایند شرکتهای هواپیمایی را با شکست کامل مواجه خواهد ساخت و طبیعتا هیچگونه نقدینگی برای تامین قطعات باقی نمانده و در نتیجه، تامین به موقع قطعات با بهای تمام شده فوق مقدور نخواهد بود و این امر ایمنی پروازها را با مخاطره جدی مواجه میسازد. از طرفی فرآیند اجرایی مشارکت هر بخش خصوصی با زیان انباشته برای توسعه ناوگان خود دچار اختلال جدی خواهد شد.
روابط عمومی شرکت هواپیمایی پارس ضمن پوزش از تشویش ایجاد شده در اذهان عمومی، پیگیری و احقاق حقوق شرکتهای هواپیمایی بعنوان خادم مردم شریف ایران در برابر تحریمهای داخلی را از مسئولان امر درخواست نموده و انتظار دارد اقدامات لازم در خصوص رفع مشکلات عدیده همه شرکتهای هواپیمایی با قید فوریت تا حصول نتیجه و اطلاع رسانی عمومی انجام گردد.
ناگفتههای بسیار باقی است.
با تجدید احترام
روابط عمومی شرکت هواپیمایی پارس
در کجای دنیا با سه هواپیما و بیست کارمند ، ایرلاین جدید ثبت میکنند ؟!!
نتیجه : سوانح + گرانی + نداشتن نیروی متخصص + نارضایتی