شرکت آمریکایی مک دونالد به علت تشدید بحث بر سر حمایت ضمنی اش از اسرائیل و جنگ غزه با رکود تجاری قابل توجه در شمار زیادی از بازارهای خاورمیانه و فراتر از آن رو به روست.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از راشاتودی، کریس کِمپزینسکی، رئیس شرکت زنجیرهای فست فود مک دونالد به تازگی فاش کرد این شرکت پس از تحریمهای گسترده مشتریان شاهد «تاثیر تجاری قابل توجه» است که این امر موجب نگرانی درباره فعالیتهای منطقهای و جهانی شرکت شده است. وی در پستی در لینکدین نوشت: «به علت جنگ و اطلاعات گمراه کننده مربوط به آن که برندهای ما، از جمله برند مک دونالد را تحت تاثیر قرار میدهد، چند بازار در خاورمیانه و بازارهایی در خارج از این منطقه شاهد تاثیر تجاری قابل توجه هستند.
انتشار عکسها و تصاویر ویدئویی در رسانههای اجتماعی که از ارسال غذای رایگان از رستوران زنجیرهای مک دونالد در اسرائیل برای اعضای ارتش اسرائیل پرده برداشت باعث انزجار از این شرکت شد. خشم عمومی به اقدام خودجوش مشتریان مک دونالد در خاورمیانه و دیگر کشورهای اسلامی همچون عربستان، مالزی و پاکستان برای تحریم این شرکت منجر شد.
رئیس مک دونالد با اشاره به تاثیر این تحریمها بر بازارهای مختلف در خاورمیانه و فراتر از آن، بر سخت بودن اوضاع اذعان کرد. وی از ارائه جزئیات درباره دامنه تاثیر تجاری تحریمها بر شرکت خودداری کرد. با توجه به اینکه مک دونالد حدود دو هزار رستوران در منطقه دارد، پیامدهای تحریم گسترده است. این امر مؤید چالشهایی است که شرکتهای چندملیتی در برخورد با مناقشات ژئوپلیتیک دارند. تنها مک دونالد نیست که با این وضعیت رو به روست. برندهای بزرگ غربی، از جمله استارباکس و یونیلیور نیز به علت سوگیریهای محسوس در مناقشه اسرائیل و فلسطین درگیر بحثهای جنجالی مشابه شده اند. مدیریت برداشت افکار عمومی و منافع تجاری با توجه به چنین مسائل حساس سیاسی برای این شرکتهای جهانی بسیار دشوار بوده است.
با وجود تحریمها و تنشهای ژئوپلیتیک متعاقب آن، آمار فروش جهانی هر دو شرکت مک دونالد و استارباکس مثبت بوده است.