برنامه کتاب فرهنگ هرشب از رادیو فرهنگ پخش میشود، پرداختن به حوزه کتاب و نشر رویکرد این برنامه است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یکی از رسالتهای رادیو فرهنگ تولید و پخش محتوا در حوزه کتاب و کتابخوانی است.
کودک و نوجوان، تاریخ، ادبیات و شعر و تازههای نشر از جمله موضوعات برنامه کتاب فرهنگ است.
آقای امیر حسین محمودی تهیه کننده برنامه کتاب فرهنگ در گفتگو با شبکه خبر در خصوص ساختار این برنامه گفت: این برنامه زنده و گفتگو محور ۵۵ دقیقه است و از شنبه تا چهارشنبه ۵ روز در هفته ساعت ۱۸ تقدیم مخاطبان میشود یک گوینده و یک کارشناس متخصص کتاب در این برنامه داریم.
وی ادامه داد: در این برنامه یک گروه تخصصی تشکیل دادیم که درباره کتاب و مطالعه صحبت میکنندو البته هر روز یک تهیه کننده و مجریان متفاوت است مثلا من فقط در روزهای یکشنبه با موضوع کتابهای ادبیات در خدمت شنوندگان هستم.
وی افزود: برنامه در هر روز به یک موضوع متفاوت میپردازد، در روزهای شنبه به موضوع تاریخ میپردازیم با کارشناسی آقای دکترابو حمزه، در روزهای یکشنبه به موضوع ادبیات میپردازیم، دوشنبه موضوع کودکان و نوجوانان را داریم، سه شنبه به مبحث روانشناسی میپردازیم و چهارشنبه هم به مبحث مکاتب و نظامهای فکری میپردازیم و ساختار برنامه ثابت است و فقط موضوعات متفاوت است.
آقای محمودی در خصوص انتخاب کتابها برای معرفی در برنامه هم گفت: ما گروهی داریم متشکل از کارشناسان و تهیه کنندگان و مجریان برنامه ما به صورت دورهای جلساتی برگزار میکنیم و راجع به موضوعات و کتابهایی که قرار است در خود برنامه یا در بخشهایی که به معرفی کتابها میپردازد صحبت میکنیم و این کتابها را انتخاب میکنیم.
این تهیه کننده در خصوص ارتباط با شنوندگان برنامه گفت: ارتباط با شنوندگان یکی از اصول کار ما و یکی از اولویتهای ما هست و برنامه متعلق به شنوندگان است ما در برنامه سعی میکنیم تا جایی که امکان دارد نظرات شنوندگان را دخیل دهیم و در هر بخش از برنامه شنوندگان میتوانند با ما تماس بگیرند صدای آنها پخش میشود مسابقههایی داریم در برنامه و ما از شنوندگان به عنوان سرمایه استفاده میکنیم، شنوندگان اگرموضوعی و یا کتابی را به ما پیشنهاد دهند یا معرفی کنند، حتما مد نظر قرار میدهیم.
آقای محمودی گفت: ما در کتاب فرهنگ در کنار معرفی کتاب و صحبت در باره کتابها سعی میکنیم که به صورت غیر مستقیم کاری کنیم که شنوندگان پس از پایان برنامه احساس کنند که نیازمند مطالعه هستند، احساس کنند که جای مطالعه و کتاب خواندن در زندگیشان کم است و باید به سراغ کتاب برود، به عنوان مثال ما سعی میکنیم که از کلی گویی پرهیز کنیم و تا جایی که برنامه اجازه میدهد یک محور خاص درباره کتاب یا گونههای ادبی را انتخاب کنیم و بیان و تجزیه و تحلیل ما به شکلی باشد که ایجاد سوال در ذهن مخاطب کند و کنجکاوی مخاطب را برانگیخته کند تا به سراغ مطالعه آن کتاب برود.