استاندار گیلان : جمهوری آذربایجان مبدا ورود ایران به بازار اوراسیاست و زیرساختهای ترانزیتی و گمرکی درمرز آستارا بیش از پیش تقویت خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ دکتراسدالله عباسی استاندار گیلان امروز در دیدار با سفیر ایران در باکو با تشریح مجموع توانمندیها و الزامات زیرساختی و تولیدی گیلان برای نقش آفرینی بهینه در بازارهای حوزهی اوراسیا و خزر بویژه جمهوری آذربایجان گفت : جمهوری آذربایجان دروازهی ورود ایران به بازارهای حوزهی خزر و اوراسیاست و زیرساختهای ترانزیتی و گمرکی مرز آستارا باید بیش از پیش تقویت شود.
دکتر اسدالله عباسی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزهی بهبود زیرساختهای ترانزیتی و حمل و نقل زمینی در بندر آستارا در دو سال گذشته، افزود : امروز شرایط تردد کامیونهای ترانزیتی در مرز آستارا در مقایسه با گذشته بسیار بهبود یافته و از این پس نیز با تقویت زیرساختهای گمرکی، راه اندازی سامانهی نوبت دهی الکترونیکی به کامیونها و تجهیز گمرک به دستگاه ایکس ری مختص وسایط نقلیهی ترانزیتی ، این شرایط بهتر نیز خواهد شد.
استاندار گیلان همچنین ظرفیتهای تولیدی و صادراتی گیلان را بویژه در حوزهی تولید انواع محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی قابل توجه دانست وگفت: تعامل و هم افزایی بیشتر میتواند زمینهی صادرات کالاها به بازارهای حوزهی خزر از جمله آذربایجان را مهیا کند.
سید عباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان هم با تشریح روند مبادلات ایران و جمهوری آذربایجان در تمامی حوزه ها، به نقش این کشور در روند مبادلات تجاری ایران و روسیه اشاره و تصریح کرد: بازار داخلی این کشور فرصت خوبی برای گسترش مبادلات ایران با آذربایجان و زمینهی توسعهی مبادلات ریلی و جاده ایی ایران و روسیه از طریق آذربایجان نیز فراهم شده و در یکسال گذشته فقط ۷۰۰ هزار تن کالا از طریق خط آهن آستارا به روسیه صادر شده است.
سید عباس موسوی با اشاره به برنامههای دولت در راستای تنش زدایی و بهبود مناسبات با همسایگان ، اضافه کرد: موتور محرکهی روابط اقتصادی ایران با همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان ترانزیت و حمل و نقل است و زیرساختهای حمل و نقلی گیلان به عنوان مرکز ثقل مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان بایدبا توجه به ظرفیت ارتقا یابد.
غلامعلی نیک فهم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ایی گیلان نیز در این نشست با ارائه گزارشی از روند ارتقا زیرساختهای ترانزیتی و حمل و نقلی گیلان در مرز آستارا افزود: با ارتقای زیرساختهای ترانزیتی و گمرکی در بندر مرزی آستارا در حال حاضر زمینه ترددروزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون از این مرز مهیاست و اگر جمهوری آذربایجان ظرفیتهای خود را در این حوزه ارتقا دهد، میتوان برای تردد روزانه ۶۵۰ دستگاه کامیون در مرز آستارا برنامه ریزی کرد.
احداث پل جدید کامیون رو بر روی رودخانهی آستاراچای، ترمیم پل آهنی قبلی، ارتقا زیرساختهای گمرکی و راه اندازی سیستم نوبت دهی الکترونیکی از عمدهترین اقداماتی است که در یکسال اخیر عملیاتی شده و روند تردد کامیونهای ترانزیتی را در مقایسه با یکسال قبل در حد قابل توجهی تسهیل کرده است.