آموزش ساخت پادکست یا وب آوای خوب و گفتگو با تولیدکنندگان، موضوع این برنامه است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای احسان مهرجو، مجری این برنامه در گفتگو با شبکه خبر در خصوص ساختار این برنامه گفت: در راستای نخستین رویداد ملی پادکست که در حال برگزاری است، تصمیم بر این شد که برنامهای تولید شود که ما در این برنامه کسانی را که در این جشنواره شرکت کردند به نوعی معرفی کنیم و هم سایر پادکستها و پادکسترهایی که حالا توی جشنواره شرکت نکردند، ولی محتواهای خوبی تولید میکنند هم از لحاظ محتوایی و هم از بعد فنی بخواهیم اینها را معرفی کنیم و فضای پادکست و پادکست سازی را بیشتر بین مردم جا بیندازیم تا مردم آشنا شوند و فرم برنامه به این صورت است که ما پادکستهای خوب را شناسایی میکنیم فارغ از این که چه تعداد مخاطب دارند و چه مقدار شنیده شده اند تا حالا پادکستی که خوب باشد از نظر ساختاری هم خوب تولید شود انتخاب میکنیم و دعوت میکنیم از آنها در برنامه با آنها گفتگو میکنیم هم درباره محتوای برنامه از آنها سوال میکنیم که شنوندهها بیشتر با چگونگی ساخت و محتوای پادکست هاآشنا شوند.
آقای مهرجو ادامه داد: ما در این برنامه تلاش میکنیم که علاوه بر این که پادکست و پادکستر را به مردم معرفی کنیم ترس آنها را هم از ساخت پادکست بریزیم که ساخت پادکست بیش از هر چیزی نیاز به ایده خوب و محتوای خوب و بعد از آن نیاز به بخش فنی دارد.
وی در خصوص پادکست خوب گفت: پادکستی است که هم محتوای مناسبی داشته باشد یعنی این محتوا هم کاربردی برای مخاطب باشد و هم عقبه درستی داشته باشد و صحت محتوا هم خیلی مهم است و بعد بخش فنی است که صدا مناسب و شفاف و واضح باشد، موسیقیها مناسب با محتوا انتخاب شده باشند و فضا سازی خوب صورت گرفته باشد و در پادکست افراد به دنبال صدای خاص و خوب گوینده نیستند بلکه افراد به دنبال محتوای خوب و مورد علاقه خود هستند.
آقای مهرجو ادامه داد: خود برنامه رسالتش آموزش نیست اما ما سعی کردیم که در خلال برنامه مسیر را جوری به جلو ببریم که آموزشهایی هم داده شود و با سوالاتی که از مهمانان میکنیم مثلا تجهیزاتشان به چه شکل است، با چه نرم افزاری تدوین میکنند، منابع پژوهشی خود را چگونه انتخاب میکنند، تیمشان چند نفره است همه اینها اطلاعاتی است که به مخاطبان میدهد.
وی افزود: اکثر پادکسترها در رده سنی جوانان هستند که دغدغه انها محتوا بوده که محتوایی را در ذهن داشتند که فکر میکردند برای مردم مفید است و میتواند آموزنده باشد و دیدند که ابزار مناسب در شرایط فعلی پادکست است و به سمت تولید پادکست آمدند.
آقای مهرجو در خصوص محتوای پادکستها هم گفت: پادکست های آموزشی بیشترین سهم را دارند، اما خود آموزشیها هم آنهایی که جنبه تاریخی یا داستانی روایی دارند، استقبال بیشتری میشود مردم معمولا داستان و روایت را دوست دارند، البته مردم بیشتر به سراغ پادکستهایی میروند که با پادکستر و سازنده آن ارتباط بهتری میگیرند.