مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: صنعت فولاد ۶ میلیارد دلار ارزی آوری داشته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، امین ابراهیمی، در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد با اشاره به تولید اقتصادی در حوزه بومیسازی افزود: با وجود مشکلاتی که صنعت فولاد با آن روبرو است، اما تولید صنعت فولاد امروز به بیش از ۳۰ میلیون تن رسیده است و توانسته جایگاه دهم را در رتبه جهانی به خود اختصاص دهد.
وی گفت: یک زمانی در صنعت فولاد به ازای هر تن تولید فولاد حدود ۲۵ درصد وابستگی به ارز داشتیم، تقریبا در ۵ دوره قبل که مصادف با نخستین دوره شروع این جشنواره بود، عددی حدود ۱۷۰ - ۱۸۰ دلار به ازای هر تن تولید فولاد، ارز بری در حوزه فولاد داشتیم. اما اکنون این عدد به حدود ۶۵ دلار در کل زنجیره رسیده است.
مدیرعامل فولاد خوزستان افزود: با برنامه ریزی که در حوزه صنعت فولاد انجام میشود و با توجه به اعتمادی که به صنعت فولاد و صنعت سازیهای داخل وجود دارد، این عدد به حدود ۱۰ درصد باید برسد.
وی گفت:، اما نکته مهم این است که در دنیای امروز در صنعت فولاد واژههایی مثل پایداری، محیط زیست، فولاد سبز و شبکه سازی، استفاده از توان شرکتهای دانش بنیان و بومی سازی در صنعت فولاد مطرح میشود تا بتوانیم تعمیق ساخت داخل را داشته باشیم.
ابراهیمی با بیان اینکه امیدواریم این همایشها باعث شود که وابستگی ارز بری ما در حوزه صنعت فولاد به حداقل برسد افزود: امروز صنعت فولاد حدود ۶ میلیارد دلار ارز آوری دارد، اما در این روزها بحث تاب آوری صنعت فولاد در خیلی از حوزهها مطرح است.
وی با بیان اینکه صنعت فولاد، صنعت مادر است گفت: صنعت فولاد این روزها، شرایط سختی را پشت سر میگذارد. وقتی بحث انرژی یا آب مطرح میشود نخستین هجمهها به صنعت فولاد است.
مدیرعامل فولاد خوزستان افزود: با وجود تمام مشکلات عدیده، فولاد تولید خود را حفظ کرده است و تولید اقتصادی در این حوزه اهمیت بسیاری دارد که در کنار تمام مفاهیم معنا پیدا میکند، اما در روزهای سخت به صنعت فولاد باید نگاه ویژهای شود.
وی گفت: در تلاشیم که بحث تقویت داخلی سازی گسترش پیدا کند و همچنان همراه سازندگان و شرکتهای دانش بنیان در گروه فولاد خوزستان هستیم.
ابراهیمی افزود: امید است جشنواره فولاد ارزبری را به حداقل برساند و کاهش قابل توجه ارزبری صنعت فولاد با رویکرد بومیسازی داشته ایم.
پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با رویکرد «بومی سازی، توسعه تکنولوژی، برندسازی و انتقال دانش فنی براساس نیاز زنجیره آهن و فولاد» از امروز در برج میلاد آغاز شده است و تا ۲۱ دی برای بازدید علاقمندان برپاست.