مدیر امور اراضی استان گفت: در طول اجرای سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بیش از 360 درخواست ثبت شده است و مراجعات حضوری به ادارات مختلف به شدت کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین مزایای فراوانی دارد. این سامانه با فراهم کردن ۳ امکان مهم از جمله «پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهوارهای»، «مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین» و «مدیریت فرآیندهای بین دستگاهی» قرار است، مانع هرگونه تصرف غیرقانونی و دستدرازی به اراضی و املاک شود.
پیاده سازی سیستم مدیریت زمین میتواند به عنوان یک سکو یا پلتفرم واسط/ بین سازمانهای مربوطه در صدور مجوزها و افراد حقیقی و حقوقی درخواست کننده مجوز ساخت و ساز، نقش تسهیلکننده و ناظر عمل کند؛ لذا کلیه دستگاههای اجرایی ارائه کننده خدمات مذکور موظفند صرفا از طریق درگاه ارتباطی این سامانه به متقاضیان خدمات ارائه کنند.
مدیر امور اراضی استان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: هوشمندسازی مباحث اداری از جمله صدور مجوزها یکی از ضرورتهای اجتناب ناپذیر است. قطعا باید تحولی در این زمینه اتفاق افتد. در حال حاضر به ماهوارههایی دسترسی داریم که هر پنج روز یکبار یک عکس جدید از اراضی دریافت میکنیم. تغییرات اتفاق افتاده در اراضی با این عکسها قابل مشاهده است. در صعب العبورترین مناطق هم این تغییرات قابل مشاهده است.
رحماندوست گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین دستگاههای مرتبط را باهم در یک رویه قرار داده است. این دستگاهها اعم از محیط زیست، میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، منابع طبیعی و سایر دستگاهها در این سامانه نظر فنی خود را ارائه میکنند. بعنوان مثال اداره آب منطقهای به سوالات لازم پاسخ میدهد. یا مثلا اینکه میتوانند آب موردنیاز این منطقه را تامین کنند یا نه؟
وی تصریح کرد: متاسفانه عدم رعایت این مسائل باعث ویرانگر شدن سیلها و سیلابها بود. متقاضیان میتوانند وارد سامانه شوند و درخواست خود را ثبت کنند. تمام تقاضایی که لازم است از طریق این سامانه انجام میشود. درخواست ایجاد مرغداری، گاوداری، تغییر کاربری و بسیاری دیگر از کارکردها از طریق این سامانه انجام میشود.
رحماندوست گفت: با راه اندازی این سامانه از مراجعات مکرر متقاضیان جلوگیری شده است. اگر این بستر به صورت کامل اجرا شود که در حال حاضر به صورت آزمایشی انجام میشود و در طول یک سال بیش از سیصد و شصت درخواست در این سامانه ثبت شده است که در صورتیکه مراجعات حضوری میشد اصلا فرصت رسیدگی به این صورت کامل واقع نمیشد.
مدیر امور اراضی اظهار کرد: هزینه برخورد با جرم تغییر کاربری پایین است. این هزینهها بازدارنده نیست و از طریق مجلس این لایحه در حال پیگیری است. ما در استان قزوین از سامانه پایش هوشمند و هم برخوردهای قهری استفاده میکنیم که در جایگاه اول تا سوم کشور در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون امور اراضی هستیم. جرم تغییر کاربری آنی است. اگر جرم آنی تلقی شود مشمول مرور زمان میشود و موقوفی تعقیب میخورد، اما اگر جرم مستمر تلقی شود هر موقع اقدام شود قابل برخورد است.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان در ارتباط تصویری گفت: با توجه به مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از ۱۸ آبان ۱۴۰۱ این سامانه راه اندازی شده که با هدف پیشگیری از زمین خواری و ساماندهی ارائه خدمات انجام شده است. ۲۵۲ خدمت در این سامانه هدفگذاری شده است تا ۳۵ دستگاه ذی ربط این خدمات را انجام دهند. در سطح استان ۱۲ دستگاه و در سطح کشور ۱۸ دستگاه به این سامانه متصل شده اند و تا اواسط سال آینده کلیه دستگاه به این سامانه متصل خواهند شد.
محمدی تصریح کرد: تبادل اطلاعات در سطح کشور در حال انجام است که تا اواسط سال آینده محقق خواهد شد. مبنای کار بر اصل شفافیت است که دستگاههای اجرائی اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند و اگر سامانه برخط باشد در عرض شش دقیقه استعلامات انجام میشود. مدت زمانی تخصیص اراضی که قبل از این سامانه نود روز بود الان به یک ماه رسیده است.
مدیر امور اراضی در ادامه برنامه گفت: در راستای اجرای این برنامه تخلفات و حتی امضاهای طلایی هم منقطع شده است. جایی که قلع و قمع اتفاق میافتد قلبا هیچکس راضی نیست، اما اگر پایش هوشمند نهایی شود از خسارات وارده هم جلوگیری خواهد شد و قبل از احداث ساختمان ها، با این اقدام مقابله خواهد شد. البته قرار است همین پنج روز هم کاهش پیدا کند. ماهوارههایی که در این راستا استفاده میشود بسیار موثر و مفید است.
رحماندوست گفت: این سامانه برای رفع تداخلات در حال اقدام است. استان قزوین در زمینه اراضی ملی کاداستر را به اتمام رسانده است. نقشه کاداستر استان به صورت کامل تهیه نشده است. ۲۳۰ هزار هکتار استان نقشه کاداستر در دسترس قرار گرفته است. صدور اسناد کاداستر یک هویت برای کشاورزان محسوب میشود.