مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور: مقرر شد؛ 10 درصد کرایه حمل مایعات نفتی و گازی بارگیری شونده در مبدأ یا مقصد ایران، به حساب صندوق توسعه صنایع دریایی واریز شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور در نخستین کارگروه توسعه اقتصاد دریا محور با بیان اینکه تجهیز منایع مالی در اولویت اول فعالیت های جدیدصندوق توسعه صنایع دریایی کشور است،گفت: قرار است 10 درصد کرایه حمل مایعات نفتی و گازی که به مقصد یا مبدا ایران بارگیری می شوند، به حساب صندوق توسعه صنایع دریایی واریز شود.
محمودی با بیان اینکه محدودیتی برای اعطای تسهیلات نداریم به شرطی که بتوانیم منابع آن را تامین کنیم، افزود: منابع ما فعلا محدود است و 10 درصد سرمایه ثبتی صندوق تامین شده و امیدواریم به سرعت با دریافت 10 درصد کرایه حمل مایعات نفتی و گازی به افق مورد نظر برسیم.
وی خاطرنشان کرد:با وجود لایحه ای که در قانون بودجه مجلس شورای اسلامی است، نیازمند همکاری و حمایت نمایندگان و استانداران استان های ساحلی کشور برای تقویت این نهاد هستیم.
محمودی افزود: به افرادی که می خواهند ابزار حضور در دریا را مانند ساخت کشتی و شناورها فراهم کنند، وام و تسهیلات داده می شود.
وی گفت: در سال های قبل پس از استان هرمزگان و بوشهر، در شمال کشور، مازندران بیشترین فعالیت دریایی را داشت و از تسهیلات تا حدی استفاده کرد که اخیرا میزان آن کاهش یافتو علت آن باید ریشه یابی شود.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور با بیان اینکه صدور ضمانت نامه ها برای شرکت در طرح ها و فعالیت هایی که معطوف به دریا است توسعه صنایع دریایی محسوب می شود، افزود: برای تعمیر و تغییر کاربری شناورها تسهیلات ارائه می کنیم، به شرطی که در کارخانه های کشتی سازی های داخلی این کار انجام شود.
محمودی با اشاره به اینکه تفاهم نامه ای را با صندوق پژوهش و فناوری مازندران منعقد کردیم که قرار است از ظرفیت های بخش خصوصی با کمک بخش دولتی هم افزایی ایجاد شود، ادامه داد: با شکل گیری صندوق پژوهش و فناوری مازندران در صدد تقویت آن هستیم تا بتواند بیشتر فعالیت های معطوف به دریا را گسترش دهد.
شرکت های کشتی سازی مازندران آماده برای توسعه اقتصاد دریا محور
استاندار مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه رویکرد اقتصاد دریا محور رویکرد جدیدی بوده و در گذشته در مازندران تنها از 10 درصد فعالیت های دریایی و آبی استفاده می شد و 90 درصد آن باید احیا شود، گفت: شرکت های حوزه کشتی سازی در مازندران پای کار آمدند و در حال تکمیل زنجیره فعالیت های اقتصادی دریا محور هستیم تا فرصت های شغلی جدیدی ایجاد شود.
حسینی پور با بیان اینکه سند آمایش فعالیت دریایی مازندران باید مشخص شود، افزود: وجود 470 کیلومتر سواحل دریایی و 3 بندر مهم تجاری، مازندران را به یکی از مهم ترین استان ها در حوزه فعالیت دریایی تبدیل کرده است.
استاندار مازندران با بیان اینکه از دو سال قبل در مازندران طرحی با همکاری دانشگاه نوشیروانی بابل تعریف شد که در حوزه فعالیت های اقتصادی دریا محور پژوهش های لازم را انجام دهند،ادامه داد: مقرر شد سیاسیت های اجرایی این طرح پژوهشی تا 15 روز آینده در یک کارگروه مشترک آماده شود تا جلسه بعدی به جمع بندی برسیم.
سهم گردشگری، شیلات، صنعت و زیر ساخت های متناسب با فضای دانش بنیان که در سواحل و بنادر مازندران وجود دارد، از دیگر مباحثی بود که دراولین کارگروه توسعه اقتصاد دریا محور مطرح شد.