دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظریه انقلابی جریان ساز و ارکان آن شامل خودسازی، جامعهپردازی و تمدّنسازی است. ۴۰ سال در مسیر تمدنسازی گام برداشته و دستاوردهای بزرگی داشتهایم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز ۷ دی در پیشهمایش علمی «نظریه نظام انقلابی» که در محل ستاد جبهه مردمی خاتم الاوصیاء شهر قم برگزار شد، با تشریح ارکان نظریه انقلابی گفت: اصطلاح نظریه انقلابی برای اولین در بیانیه گام دوم به کار رفته و اصطلاح شخص مقام معظم رهبری است که به عنوان واژهسازی قلمداد میشود، آغاز هر گفتمانسازی خلق واژگان بدیع است و این هنر را مقام معظم رهبری داشته و دارند که مرتب با واژههای جدید جریانسازی میکنند.
خسروپناه در این مراسم که به مناسبت پنجمین سالگرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در شهر برگزار شد، افزود: در دنیا هم این رویکرد وجود دارد، وجه تمایز علوم انسانی مدرن و علوم انسانی اسلامی خلق و ساخت واژههاست، با اینکه کار زیادی در علوم انسانی اسلامی انجام شده اما ساخت واژهها کم است اما غربیها چون مرتّب بیشتر از نظریهپردازی، واژهپردازی دارند، توانستهاند موفقتر عمل کنند، این واژهها که ساخته میشوند خیلی معلوم نیست که ویژگی نظریهای داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه نظریه انقلابی در گام دوم انقلاب اسلامی سه رکن دارد، گفت: ارکان نظریه انقلابی شامل خودسازی، جامعهپردازی و تمدّنسازی است. بنابراین تمدنسازی به جامعهپردازی و جامعهپردازی به خودسازی نیاز دارد. خودسازی برای هرکسی متفاوت است؛ مثلا افرادی که مسئولیتهای بیشتری دارند باید ظرفیتهای بالاتری داشته باشد. در این مسیر اعمالی مانند اعتکاف باید مورد توجه قرار گیرد، ویژگی مشترک بسیاری از شهداء نظیر حاج قاسم سلیمانی، شهید فخریزاده و شهید سیدرضی این بود که همه سحرخیز و اهل بکاء بودند. شاید پرسیده شود که مگر این اعمال واجب هستند؟، که پاسخ آن این است که واجب شرعی نیستند اما توجه ویژه به آن توسط حکمرانان ضرورت دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ویژگی نظریه نظام انقلابی را اندیشه جدید، زنده و نقدپذیر و مدبّر بودن، پایبندی به اصول، داشتن شعارهای فطری و جهانی، تکاملپذیری، مقتدر و جوانمرد بودن، پیوستگی در آرمانها و واقعیتها و راهبردها اعلام کرد.
خسروپناه با اشاره به اینکه همگی این دستاوردها معیار سنجش دارد، گفت: بهعنوان مثال از مصادیق افزایش معنویت در فضای عمومی حضور گسترده مردم راهپیمایی در اربعین، شبهای قدر و اعتکافهای دانشجویی هستند.
وی همچنین درباره بایستههای نظریه نظام انقلابی گفت: علم و دانش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، مبارزه با فساد و عدالت، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن، سبک زندگی از بایستههای نظریه انقلابی است که باید در اولویت باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این زمینه از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم شروع کنید، مثلا باید بررسی شود که نقشه جامع علمی کشور چطور اجرایی شده است، نقشه جامع علمی 13 سال است که تصویب شده و نیاز به بهروزرسانی دارد، فرهنگستان علوم متولی بازنگری نقشه شده است، باید نظارت بر اجراییسازی این سند در دستور کار باشد و هر یک از نهادهای از وزارت علوم و بهداشت تا دانشگاه آزاد گزارش دهند که تا چه اندازه این نقشه را اجرایی کردهاند.
خسروپناه درباره جامعهپردازی هم گفت: فرآیند جامعهپردازی سه رکن هویت اسلامی، خانواده اسلامی و جامعه اسلامی دارد. یکی بحثهای کلیدی در این مسیر؛ نظریه هویّت است. درباره هویّت نظریههای مهمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی مؤلفههای جامعهپردازی را؛ فرهنگ، سیاست، تعلیم و تربیت، سلامت، امنیت و اقتصاد دانست و افزود: زمینههای جامعهپردازی، اخوت و برادری، آزاد اندیشی و نواندیشی علمی، امیدبخشی، جوانگرایی، تقویت هویت ملی، عدالتخواهی، تبلیغ و رسانه جامعهپردازی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت امید بخشی در مؤلفههای جامعهپردازی گفت: اگر امروز رتبه 15 تولید علم جهان در ساحت تعداد مقالات را داریم به خاطر همین رویکرد امیدبخشی است و دستاوردهای محققان کشور در علوم نانو، سلولهای بنیادین و زیست فناوری مایه مباهات است.