برای نگهداری و حفاظت از جزئیات سازه پل میانگذر دریاچه ارومیه از فناوری های بومی استفاده خواهیم کرد .
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در بازدید از پل میانگذر دریاچه ارومیه با بیان اینکه این پل طوری طراحی شده است که سر شمع پایه های بتنی باید داخل آب باشند و در مجاورت باد قرار نگیرند تا دچار خردگی سازه ای نشود
آقای حیدری افزود:متاسفانه با توجه به کاهش تراز آب در حال حاضر سر شمع ها بیرون از آب هستند و هرچند تا کنون مشکلی ایجاد نشده است اما در صورت استمرار این وضعیت بدلیل مجاورت یون های کلراید و املاح سولفات در سالهای آینده با مشکل پوسیدگی و خردگی مواجه خواهیم شد .
وی از اجرای طرحی با همکاری شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ارومیه خبرداد و تصریح کرد: در این فناوری با استفاده از پوشش گوگردی سر شمع ها محافظت میشوند و از خردگی وپوسیدگی یکی از مهمترین سازه های مهندسی کشور جلوگیری خواهد شد
رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در ادامه از واحدهای قیر در ارومیه هم بازدید کرد و از صدور مجوز استاندارد برای نزدیک به یک سوم واحدهای تولید قیر کشور خبر داد وگفت: از مجموع ۱۸۰ واحد تولید قیر کشور ۵۰ واحد داری گواهینامه فنی و استاندارد وزارت راه و شهرسازی را دارند
آقای حیدری از تولید ۶ میلیون تن قیر در سال خبر داد و گفت :نیاز کشور ۲ میلیون تن است و ۴ میلیون تن مازاد نیاز کشور صادر میشود
وی تولید قیر در آذربایجان غربی را ۵۰۰ تن در سال بیان کرد و افزود ۲۵۰هزار تن از این میزان تولید به استانهای مجاور و کشورهای ارمنستان،گرجستان و ترکیه صادر میشود که نشان از کیفیت خوب قیر در این استان است.