کارشناس ارشد ارگونومی شبکه بهداشت و درمان مهریز: اختلالات اسکلتی و عضلانی در دوران همه گیری کرونا و بی تحرکی سبب تشدید آن بین دانش آموزان شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، محمدعلی برزگری افزود: سبک زندگی بی تحرک و یکجانشینی که در زمان همه گیری در جریان آموزش مجازی به کودکان و نوجوانان تحمیل شده با مخاطراتی همراه است چرا که ساختار بدن کودکان با تحرک تقویت میشود.
وی افزود: تعطیلی آموزش حضوری در دوران کرونا پیامدهای نامطلوبی از جمله فعالیت بدنی ناکافی، چاقی و اضافه وزن، پیامدهای آموزش غیرحضوری و... بر دانشآموزان تحمیل کرد.
کارشناس ارشد ارگونومی شبکه بهداشت و درمان اظهار داشت: بعد از دوران کرونا نیز استفاده طولانیمدت از موبایل و تبلت باعث میشود تا گردن و عضلات سینه به جلو خم شود و در طولانیمدت، کودک و نوجوان شانههای افتاده و گردن رو به جلو داشته باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه جای آموزش نکات ارگونومی برای دانش آموزان خالی بوده و شاهد افزایش آسیبهای اسکلتی - عضلانی در این زمینه هستیم.
برزگری تصریح کرد: دانش آموزانی که در ۲ سال اخیر ساعتهای متوالی برای شرکت در کلاسهای درس، پای رایانه بودند، حالا باید کیف سنگین مدرسه را برای مسافتی طولانی حمل کنند و روی نیمکتهای غیر استاندارد مدرسه به مدت طولانی در وضعیتهای غیر استاندارد بنشینند که چنین شرایطی اختلالات اسکلتی - عضلانی را افزایش داده است.
وی گفت: نشستن طولانی مدت، بد نشستن، خم شدن روی نیمکت و وضعیتهای مشابه دیگر میتواند فشار روی ستون فقرات را افزایش داده و منجر به دردهای اسکلتی - عضلانی دانش آموز شود.
برزگری افزود: بهتر است دانش آموز به صورت طولانی در یک وضعیت ثابت ننشیند و به طور مداوم حداقل هر نیم ساعت یک بار وضعیت نشستن خود را تغییر دهد.
کارشناس ارشد ارگونومی شبکه بهداشت و درمان تکیه دانش آموزان بر صندلی و خودداری از خم شدن به جلو را مهم توصیف کرد و بیان داشت: استفاده از کوله پشتی مناسب به جای کیف دستی برای حمل کتاب و دفتر مدرسه توصیه میشود.
وی انجام چند حرکت نرمشی ساده در ساعت زنگ تفریح را عامل جلوگیری از بسیاری ناهنجاریهای عضلانی-اسکلتی خواند و تأکید کرد: نصب پمفلتها و پوسترهای آموزشی واضح و ساده ضروری به نظر میرسد، تا دانش آموزان با مشاهده و مطالعه آنها بتوانند حرکات را یاد گرفته و انجام دهند.