سخنگوی دولت گفت : از ۲ سال و نیم گذشته نهضت فعال سازی کارخانه جات و کسب و کارهای تعطیل و نیمه تعطیل در کشور فعال شده و تاکنون بیش از ۶ هزار کارخانه و کارگاه به چرخه تولید بازگشته است .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، چهارشنبه ۲۹ آذرماه برنامه صف اول شبکه خبر دستاوردهای دولت سیزدهم را با حضور علی بهادری جهرمی ، سخنگوی دولت بررسی کرد.
سوال: آقای دکتر خبر خوش یلدایی دارید؟
بهادری جهرمی: خبر خوش یلدایی که الان به ذهنم میرسد این که در جلسه روز گذشته شورای پول و اعتبار الحمدلله به پیشنهاد وزارت راه و با پیگیریهایی که پیش از این و مقدماتش هم فراهم شده بود وام ودیعه مسکن برای عموم نقاط کشور دو برابر به بالا شد مثلاً در تهران وامی که برای اجاره مسکن اعطا میشود به خانوارهایی که مستاجر هستند و کمک هزینه ودیعه مسکن میخواهند ۱۰۰ میلیون تومان بود که به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در شهرستانها ۷۰ میلیون تومان بود، در مراکز استانها ۷۰ میلیون تومان بود که به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد سایر شهرستانها ۴۰ میلیون تومان بود که به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و روستاها هم که پیش از این وام ودیعه مسکن نداشتند الان میتوانند تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن دریافت کنند. داغترین خبری که به ذهنم رسید همین بود.
سوال: این خیلی خوب است، ولی چون آن قدر اجاره خانهها بالا رفته است دیگر با ۱۰۰ تومان و ۲۰۰ تومان کارشان راه نمیافتد.
بهادری جهرمی: البته در حوزه خرید و فروش خود مسکن، چون الحمدلله کم کم این فرایند تولید مسکن جان گرفته است، آن جا یک مقدار با مهار رشد قیمتها مواجه شدیم و پیش بینی میکنیم انشاالله اثرش بتواند در سال بعد در اجاره هم خودش را نشان بدهد.
سوال: سودش ۴ درصد است؟
بهادری جهرمی: در وام اجاره خیر کم بهرهتر است، کمک هزینه ساخت مسکن وام ساخت مسکن، بهسازی و نوسازی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و در روستاها سودش ۵ درصد است، ۴ درصد برای قشرهای خاص یا برای محرومین یا برای مسکنهای حمایتی آنها ۴ درصد محاسبه میشود و وامی که برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر یا روستاها است ۳۵۰ میلیون تومان است و ۵ درصد با بازپرداخت ۲۰ ساله است.
سوال: اگر شما در طول دولت سیزدهم بخواهید به ۳ دستاورد مهم دولت اشاره کنید آن ۳ دستاورد را چه چیزهایی میدانید؟
بهادری جهرمی: اصلیترین دستاوردی که به نظرم ملت ما توانست در طول این ۲ سال و اندی که از فعالیت دولت میگذرد کسب کند حرکت به سمت اداره مردمی امور بود یعنی فاصلههای بین دولت و مردم هر چه میشود به حداقل برسد برداشته شود، به طبع و آثار اقدامات مختلفی مثل سفرهای استانی، رفت و آمدها، نشست و برخاستها، جلسات نخبگانی، دانشگاهی و تخصصی که برگزار میشده، اخذ نظرها و در میدان بودنها در موقعیتهای خاص که مورد نیاز بوده است این، نتیجهاش این شد که مردم کم کم آمدند میداندار برخی از امور شدند، من یکی دو مثال بزنم مثلاً ما در ۲ سال گذشته موفق شدیم در کشورمان رکورد افزایش بیش از دو برابری خرید تضمینی گندم را از سوی دولت رقم بزنیم این اتفاق چگونه افتاد و چرا این قدر افزایش تولید گندم داخل یا خرید اتفاق افتاد؟ به خاطر این که کشاورزان عزیز مورد حمایت قرار گرفتهاند آمدند میدان دار شدند یک دفعه چنین نرخ رشدی را رقم زدند خیلی عدد بالایی است بیش از دو برابر یعنی ما از حدود چهار و نیم میلیون تن تولید گندم در سال ۱۴۰۰، امسال به حدود ده و نیم میلیون تن رسیدیم.
سوال: یعنی تقریباً در آستانه خودکفایی میشویم؟
بهاداری جهرمی: خودکفایی گندم نان تقریباً میشود گفت الان محقق شده است با توجه به اینکه استفاده گندم اصناف و صنعت مثل ماکارونی و اینها هنوز کامل نه و به قول شما در آستانه خودکفایی هستیم. چرا این اتفاق افتاده؟ به این خاطر که مردم به میدان داری برگشتند و در امور مشارکت کردند و دیدند مثلاً زمینه مساعد شده در زمینه کشاورزی و قیمت گذاری واقعیتر شده، توجه به تولید داخل شده به جای اینکه ما به واردات یارانه بدهیم از تولید داخل حمایت شده و آمدند میدانداری کردند یا مثلاً در حوزه تجارت خارجی تجارت غیر نفتی را عرض میکنم، تجارت نفتی بیشتر فضای دولتی است و تجارت غیر نفتی بیشتر فضای غیردولتی، خصوصی یا مجموعههای غیردولتی است که آن را رقم میزنند. ما در سال ۱۴۰۱ الحمدلله موفق شدیم رکورد حجم تجارت خارجی کشورمان را بشکنیم ۱۱۲ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کالایی غیر نفتی ما بوده، یعنی خدمات جزو این نیست و نفت هم جزو آن نیست، بخش خصوصی است اینها هم، چون تجارت گمرکی است آمارها همه جهانی است، گمرکی بالاخره صادر کرده که اینجا وارد شده یا اینجا اگر صادرات ثبت شود گمرک دیگر در کشور دیگری واردات آنجا ثبت کرده است، این رکورد شکنی ۱۱۲ میلیارد دلار چگونه رقم خورده با اینکه همچنان تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی ایالات متحده علیه ملت ما وجود دارد یعنی آنها همچنان تحریمی را از سر ما برنداشتند یا ایالات متحده همچنان دارد بر خلاف قوانین حقوقی تمام فشارش را میآورد که مبادلات ارزی و مبادلات مالی تحریم باشد، این چگونه رقم خورده است؟ مردم میدان دار شدهاند، دولت آمده مثلاً فرض کنید با افزایش تعاملاتش به ویژه در حوزه دیپلماسی همسایگی معاهداتی را منعقد کرده که تجارت خارجی بخش خصوصی را تسهیل کند مثلاً گمرکها قواعد تسهیل گیرانه تری در دو کشور مبدا و مقصد داشته باشند، مالیات مضاعف گرفته نشود، مراکز تجاری فعال شود که بتوانند هماهنگیها را داشته باشند، آن فضای ترانزیت یا حمل و نقل کالا فعالتر شده است. موافقتنامههای دو یا چند جانبه متعددی که منعقد میشود مثلا برای اینکه حقوق ورودی عوارض بازرگانی کاهش پیدا کند، ابزارهای حمایتی بخش خصوصی هم میبیند فضا برای فعالیت مستعد یا آماده است پس این میشود یک دستاورد که هر وقت ما در تاریخ تجربه کردیم مردم میداندار بشوند مشکلات برطرف میشود. این یک شروع به نظرم قابل قبولی است که مردم کم کم میآیند میداندار در اختیار گرفتن عنان مسائل میشوند به نظرم اصلیترین دستاورد این باشد، ولی، چون فرمودید سه دستاورد یک مورد دیگر را اشاره میکنم این قبیل اقدامات باعث شده که ما علی رغم اینکه در دهه گذشته از منظر اقتصادی دهه قابل قبولی را نتوانستیم متاسفانه پشت سر بگذاریم یعنی در برابر تحریمهایی که ایالات متحده کشورمان را تحریم کرد و عبارتش را هم میگفت" تحریم فلج کننده" یعنی میخواهیم اقتصاد را فلج کنیم و زمین بزنیم، راهبرد متقابل ما نتوانست به نتیجه برسد و جواب نداد راهبردی که در آن دوره اتخاذ شده بود نتیجهاش این شد که متاسفانه ما رشد اقتصادیمان در دهه گذشته حدوداً صفر بوده، چهار دهم درصد بوده یعنی ما نتوانستیم اقتصاد را خیلی به حرکت در بیاوریم و سرعت حرکت آن چهار دهم درصد بوده است. علی رغم این الحمدالله ما در طول دو سال گذشته میانگین رشد اقتصادیمان بیش از ۴ درصد شده یعنی از چهار دهم درصد به بیش از ۴ درصد یعنی حدود ۱۰ برابر میانگین البته ۲ ساله است، آن میانگین ۱۰ ساله است یعنی ما باید بتوانیم در یک بازه طولانی مدت مثلاً ۱۰ ساله این رشد اقتصادی بالایی را تجربه کنیم که جبران آن توقف یا رکود گذشته بشود، الحمدلله در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ که اخیراً گزارش رشدهای اقتصادی، شاخصهای کلان اقتصادی آنها منتشر شد رشد اقتصادی ما به بالای ۶ درصد رسیده است یعنی میانگین آن به بالای ۶ درصد آمده است در شش ماهه یعنی نشان میدهد این افزایش رشد اقتصادی به چهار دهم رو به رشد هم است.
سوال: این بیشتر ناشی از مثلاً افزایش بهرهوری بوده یا افزایش سرمایهگذاری بوده است؟
بهادری جهرمی: بخشی افزایش بهره وری بوده، ولی بخش زیادی همین مواردی که به شما اشاره کردم مثلاً یک مثال دیگر بزنم، در بخش زیادی از کارخانهها و کارگاهها و اصناف ما ظرفیت تولید بود، ولی تعطیل و نیمه تعطیل شده بود در طول این ۲ سال و نیم با تمرکزی که صورت گرفت یک نهضت فعال سازی کارخانه جات و کسب و کارهای تعطیل و نیمه تعطیل در کشور فعال شد ما بیش از ۶ هزار کارخانه و کارگاه را فعال کردیم یعنی کارخانه و کارگاه بود، خط تولید داشت، ولی متوقف بود، این به چرخه آمد وقتی به چرخه میآید نتیجهاش میشود این که رشد اقتصادی رقم میخورد من یک موردش را برای شما مثال زدم یا مثلاً افزایش سرمایهگذاری در حوزه انرژی پایین دستی بالادستی نفت و انرژی مثلاً فرض کنید وقتی ما پترو پالایشگاه یا پالایشگاه فعال میکنیم حتی میبینیم نیاز است که با سرعت بیشتری فعال شود میرویم پترو پالایشگاه فرا سرزمینی در آن سوی مرزها اجاره میکنیم، نفت را میبریم آنجا در تکمیل زنجیره ارزش قرار میدهیم که تبدیل شود به فرآورده این یعنی دارد ارزش اقتصادی افزایش پیدا میکند، یعنی برای کشور رشد اقتصادی ایجاد میکند نتیجه رشد اقتصادی این میشود که کم کم بتواند در گذر زمان البته من تاکید میکنم عرض کردم این دو سال و نیم از آن میانگین که عرض کردم ۱۰ ساله است باید بتواند در طولانی مدت این را جبران کند، ولی به تدریج میتواند این فاصله خرید مردم را برگرداند که کاهش پیدا کرده، رشد اقتصادی هرچه باشد روی آحاد مردم سرریز میشود، سرانه درآمد عمومی افزایش پیدا میکند به تدریج میتواند برگرداند حالا البته اثر اشتغال زایی هم دارد، شاخص رشد اشتغال یا کاهش نرخ بیکاری هم همین را تایید میکند. نرخ بیکاری ما ابتدای این دولت حدود ۱۰ درصد بود الان رسیده به ۷.۹ درصد و به زیر ۸ درصد آمده موید همین آمار است یعنی نشان میدهد کسب و کار که فعال میشود بالاخره در هر کارخانه و هر کارگاه یک سری اشتغال ایجاد میشود و دوباره برمیگردند سرکار و نرخ بیکاری کاهش پیدا میکند و یک خبر سوم خوب پیرو همان دستاوردی که فرمودید در حوزه سیاست خارجی عرض کنم، دشمن ما یک پروژه را به نام به انزوا کشاندن ایران شروع کرد، شفاف اعلام کرد که ما میخواهیم جمهوری اسلامی ایران را در انزوا قرار بدهیم که تعاملات خارجی اش محدود شود و مجبور شود بیاید در مسیری که ما برایش مشخص میکنیم حرکت کند. امروز اصلا این کلمه یک مقدار برای ما نامأنوس شده است یعنی این طرحی که شاید حدود ۱۰ سال پیش دشمن ما روی میز گذاشت و نظام جهانی هم به نوعی دستش بود برای این که بتواند طرحش را در سطح جهانی پیش ببرد الان اصلاً به ذهن مردم ما شاید خیلی مانوس نباشد که بگوییم جمهوری اسلامی ایران به انزوا کشیده شده، امروز میبینیم که در طول ۲ سال گذشته بیش از ۲۰ سفر خارجی فقط رئیس جمهور به کشورهای مختلف جهان داشته، بسیاری از رؤسای کشورهای دیگر را میزبانشان در کشور بوده و تعاملات پرتحرک و پرتعداد شده، در حوزه دیپلماسی و در حوزه سیاست خارجی به ویژه در حوزه دیپلماسی همسایگی خیلی از کشورهایی که قبلاً قطع ارتباط شده بودند الان دوباره ارتباطات ایجاد شده و فعال شده است ما در طول این دو سال عضو بریکس و عضو شانگهای شدیم یعنی عضو نهادهای بینالمللی تاثیرگذار جهانی شدیم که طبیعتاً آثارش را در تعاملات بعدی کشور با کشورهای عضو آن مجموعه با شرکتها و مجموعههای اقتصادی فعال درون آن کشورها خودش را به تدریج نشان میدهد این یعنی نشان میدهد در حوزه سیاست خارجی، در حوزه دیپلماسی خارجی ما موفق شدیم بتوانیم تحرک و پویایی داشته باشیم که نقشهای که برای کشور کشیده شده بود را در عمل بیتأثیر کنیم و آثار متعددی هم برای ما داشته است. الان عملاً جمهوری اسلامی کم کم دارد جایگاه حلقه اتصال مانند حتی بین برخی کشورها در منطقه پیدا میکند فرض کنید سواپ گازی که میآید از ترکمنستان به آذربایجان فعال میشود که پیش از این تعطیل شده بوده یعنی یک تعامل و همگرایی اقتصادی سه جانبه که هم نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در این میان دارد و هم اثر امنیتی و هم اثر اقتصادی دارد و هم اثر رفاهی روی زندگی روزمره مردم دارد که مثلاً قطعی گاز در قسمت شمالی کشور را تا حدودی میتواند مدیریت کند، قطاری که از روسیه میآید از داخل خاک کشور ما به سمت هند میرود هم اثر اقتصادی دارد و هم تعامل چند جانبه خارجی است که نقش محوری در آن ایران دارد و اثر امنیتی هم میتواند در تعاملات چند جانبه داشته باشد. این مثالها مثالهایی است که نشان میدهد آن سیاست جواب نداده و امروز مردم ایران با آن استقلالشان و با ایستادگی در صحنهشان علی رغم اینکه طرحهای متعددی هم بر علیه شان اجرا شده و هزینههای متعددی علیه آنها صورت گرفته، ولی موفق شدند این مسیرها را پشت سر بگذارند و امروز پیروز این میدانها باشند.
سوال: آقای دکتر آماری میفرمایید زمانی دولت سیزدهم سر کار آمد طرح نیمه تمام داشتیم و در این دو سال و نیم چه تعداد از آن تمام شده است؟
بهادری جهرمی: یک بار آماری که میدادند مثلاً به اندازه بودجه ۱۰ سال کل کشور اگر تمام بودجه هم به تکمیل این طرحهای نیمه تمام تخصیص پیدا میکرد باز هم امکان تکمیل آن نبود، این قدر طرح و پروژه کلنگ زده شده بود یا بعضا پیشرفتهای فیزیکی داشت حالا هر میزان از پیشرفت جلوی چشم مردم هم مانده بود و مورد انتظار مردم هم طبیعتاً به حق بود و تکمیل نشده بود، البته شما در مورد نهضت تکمیل طرحهای نیمه تمام یک گزارش پخش کردید یک نهضت دیگر هم در دولت فعال است برداشتن کارهای روی زمین مانده که الزاماً یک طرح عمرانی نیست مثل همین تصویب صدور مجوزها، مثل آزادسازی سواحل، رتبهبندی معلمان، مثل تعرفههای نظام پرستاری یکی از اولویتهای دولت این بود کارهایی که روی زمین مانده است یعنی همه قبول داریم این کار درست بوده باید انجام میشده و کلنگ خورده شروع شده، اولویت بوده، نیاز بوده یا یک طرحی بوده در مجلس تصویب شده و اجرا نشده اینها را از روی زمین برداریم و اجرا کنیم. اولویت بندی شدن اینها به ویژه آنهایی که بیشتر در شرف تکمیل و آماده سازی بودند، دیدید دیگر تقریباً سفری نیست که در دور دوم سفرهای استانی که تا الان ۱۲ استان را آقای رئیس جمهور سفر دور دومشان را هم برگزار کردند یعنی بعد از تکمیل سفر دوره اول، ۱۲ استان سفر دور دوم هم برگزار شده تقریباً دیگر سفری در دور دوم نیست مگر این که یک یا چند طرح از طرحهای نیمه تمام آنجا افتتاح میشود که الان بیمارستان غدیر است، جاده پاتاوه- دهدشت است، طرحهای آبرسانیهای غدیر و بیمارستانهای متعددی که مثلاً در این مدت فعال شده بیمارستان حضرت مهدی، فرودگاه سقز، آزادراه اصفهان - شیراز و اگر بخواهیم فهرست کنیم موارد زیادی بوده که مردم آن مناطق در ذهنشان است ۱۰ سال، ۱۵ سال، ۲۵ سال تا قریب به ۳۰ سال پیش یک وقت طرحی شروع شده مثلاً فرودگاه سقز است که سالهای قبل آغاز شده بخش زیاد یا بخش کمی از طرح هم در دولتهای گذشته زحمت کشیده شده پیش رفته، ولی بالاخره این کار به پایان نرسیده است و روی زمین مانده است و بهرهاش را مردم نمیتوانند ببرند این جزو اولویتها قرار گرفت، میدانید معمولاً دولتها علاقهای به کلنگ زدن دارند یعنی میخواهند بگویند این طرح من بود، من این طرح را دارم و این کار را شروع کردم و به نام من تمام بشود، اما این دولت اهل این کار نبوده دولت میگوید این کاری که برای مردم مورد نیاز است مهم نیست اصلاً به نام دیگران باشد، دیگران انجام دادند این تکه آخرش مانده بود یک درصدی اش را این دولت انجام داد. نگاه دولت این است که کار راه بیفتد در حوزه کارهای روی زمین مانده هم همین گونه است اشاره کردم آزادسازی سواحل و رتبهبندی معلمان، بهبود محیطهای کسب و کار یا تسهیل صدور مجوزها قانونهایشان جدید نیست هر کدام ۱۰ سال پیش، ۱۷ سال پیش، ۲۰ سال پیش تصویب شده، ولی اجرایی نشده است، دولت میآید اینها را اولویت گذاری میکند برای این که بتواند از روی زمین بردارد، بد است مردم پیش چشمشان ببینند قانونی تصویب شده، موضوعی مطالبه عمومی است، اولویت است چه در منطقه و چه در سطح ملی است و حاکمیت یا دولت خیلی اهمیت یا اولویت برای آن قائل نیست.
این دولت سعی کرده اولویتهایش را طبق اولویتهای ذهنی مردم کارهای روی زمین مانده تطبیق بدهد که تکمیل بشود و الحمدالله به سرعت قابل قبولی هم رسیدهاند البته بخشی از این طرحها یا مشکلات حقوقی دارد مثلاً مشکلاتی در مالکیت یا پیمانکار دارند، برخی فرایندهای حقوقی باید برایشان طی بشود که ممکن است زمان دارتر بشود، برخی مشارکتی هستند، بخشی آورده دولت باید باشد، بخشی مثلاً آورده بانکها باید باشد، بخشی آورده بخش خصوصی یا مثلاً منابع محلی باید باشد، لذا برخی از طرحها ممکن است با سرعت کمتر یا سرعت بیشتری پیش برود، ولی آقای رئیس جمهور، معاون محترم اجرایی رئیس جمهور را متولی کردند هم اولویت بندی کردند، هم مورد به مورد با استانداران و همزمان وزرای موضوعی مربوط به موضوع، موضوع را پیگیری میکنند، این آیین نامه مولدسازی هم که تصویب شد میدانید ما قوانین متعددی در طول سالیان سال داشتیم که باید داراییهای نامولدش را دولت مولد کند مثلاً زمینی جایی از شهر یا خارج از شهر افتاده مردم ما دوباره اینها را معمولاً میبینند مثلاً از خیابانی در شهر رد میشوند همه میشناسند میگویند این زمین از وقتی ما یادمان است دست نخورده اینجا افتاده و یک وقتی هم چهره شهر را نامناسب کرده است اصطلاحا دارایی غیر مولد است یعنی بهرهبرداری مناسبی از آن نمیشود بنا شد که آنها طبق آن آیین نامه متصل شوند یک دارایی غیر مولد بیاید مثلاً به پیمانکار واگذار شود در ازای تکمیل یک طرح مثلاً یک بیمارستان یا مدرسه در یک شهر ساخته بشود، از آن سمت هم دارایی همان دستگاه اصلاً دارد که یک زمین ناکارآمد است یا یک ساختمانی که قبلاً استفاده میشده است.
سوال: الان دارد این تهاتر انجام میشود؟
بهادری جهرمی: بله ما هر هفته با حضور نمایندگان هم وزارتخانههای مرتبط وزارت مسکن، راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد یا دبیرخانه اصلی آن با ریاست معاون اول رئیس جمهور و حضور نمایندگان قوه قضاییه و مجلس در چارچوب هم آیین نامه مورد به مورد میآید این داراییهایی که نامولد هستند روشن میشود که این برود در فرایند مزایده قیمت گذاری شود، کارشناسی شود، ارزیابی شود بعد یک طرح هم مشخص میشود که وقتی این ارزیابی شد منابع آن کدام طرح میخواهد برود استفاده بشود مثلاً این ملک یا این زمین میرود، کدام ملک یا کدام پروژه یا کدام طرح را تکمیل میکند، حالا چه به شیوه تهاتر و چه به شیوه این که فروش که برود آنجا هزینه بشود، طبیعتاً فعلاً در مراحل ابتدایی سال بیشتر در شناسایی این داراییها ارزش گذاری یا قیمت گذاری یا استخراج ارزش کارشناسی اش و بعد مرحله سوم ارزش افزایی بود یعنی یک زمینی الان مثلاً در شهر است شاید کاربریش کاربری باغ باشد، ولی میشود آن را تغییر کاربری داد به کاربری مسکونی، به کاربری اداری، به کاربری تجاری و ارزش خیلی مضاعفی پیدا میکند. این فرایندها الان طی شده است.
سوال: خاطرم است در بحث مولدسازی چند وقت پیش هم صحبتش بود که آن چیزی که در بودجه تعهد شده برای دولت اتفاق نیفتاده خیلی درصد کمی است زیر ۱۰ درصد
بهادری جهرمی: منابع پیش بینی در بودجه طبیعتاً، چون الان ایام تصویب بودجه است بد نیست این را اشاره کنیم یک سری از عددها هستند در بودجه پیش بینی میشوند که واقعاً غیر واقعی است یعنی برای اینکه علاقه داریم طرحهایی انجام بشود
سوال: مولدسازی هم از آن دسته است؟
بهادری جهرمی: در مولدسازی هم منابع غیر واقعی سال گذشته در بودجه پیش بینی شد آمارش در سال قبلش مثلاً فرض کنید ۲ هزار میلیارد تومان بوده یک دفعه پیش بینی شده ۱۰۷ هزار میلیارد تومان، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عدد دقیقش حالا در ذهنم نیست، ولی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی مثلاً یک دفعه ۵۰ و چند برابر، طبیعتا این بیش برآورد است یعنی یک هدف گذاری است.
سوال: پیشنهاد خود دولت در لایحه چقدر بوده است؟
بهاداری جهرمی: من حضور ذهن الان ندارم، ولی خیلی وقتها این گونه متاسفانه بیش برآورد میشود که خیلی هم مناسب نیست برای همین معمولاً دولتها الویتشان این است معمولا در ایام تصویب بودجه خواهششان از مجلس این است که میگویند آن ارزیابی که دولت کرده مبنای اصلی باشد، ما برآوردها را به گونهای نداشته باشیم که بعدا امکان تحقق نداشته باشد، ولی به نسبت اجرای سال قبل، همین الان خیلی بیشتر اجرا شده است.
سوال: عددی اش را خاطرتان است؟
بهادری جهرمی: در ذهنم ۷ هزار میلیارد تومان است و سال قبل ۲ هزار میلیارد تومان عرض میکنم، مهمتر هم این بوده که فعلا در مرحله ابتدایی بحث شناسایی این زمین ها، عرض کردم ارزش گذاری و ارزش افزایی اتفاق افتاده، من به نظرم الان دیگر کم کم، چون مصوبات اخیری که اتفاق افتاد الان کم کم مرحله واگذاری یا تهاتر برای تکمیل طرحهای نیمه تمام که اتفاق بیفتد یک باره آمار متفاوتی را انشاالله با آن مواجه باشیم.
سوال: در کل فکر میکنید چند درصد از این طرحهای نیمه تمام باقی مانده که اولویت دار هم هستند ؟
بهادری جهرمی: ما حدود ۲۰۰ طرحی که اولویت داریم خودمان آنها را فعلا هدفگذاری کردیم که بتوانیم بخش غالب اینها را در این دولت تکمیل و تمام کنیم، اینها اولویت گذاری شدند، تعداد طرحهایی که بیش از اینها است حدود ۲۷۰۰ طرح نیمه تمام داریم که شناسایی شده و باید تمام شود، ولی آنها در اولویتهای بعدی قرار میگیرند، عرض کردم بودجه شاید ده سال کشور اگر بخواهد برای طرحهای نیمه تمام هزینه شود باز هم کفاف نمیکند، به همین دلیل دولت سعی کرده صرفا در موضوعاتی که احراز شود اولویت بیشتری نسبت به این موضوعات دارد کلنگ زنی کند، مثلا در حوزه مسکن، مثلا یک مورد ورزشگاه دیدید برای تهران طرح جدیدی شروع شد، موارد استثنایی است یعنی میشود نام برد بگوییم این تعداد طرح جدید را این دولت شروع به کار کرده وگرنه همه اولویتها را میدهد به تکمیل طرحهای نیمه تمام که انشاالله بتواند به بهره برداری برساند.
سوال: آخرین رقم نقدینگی در کشور چقدر است
بهادری جهرمی: آخرین رقم همین گزارش آبان ماه است حدود ۲۶ و دو دهم درصد، عدد نقدینگی را الان حضور ذهن ندارم، نرخ رشد را عرض میکنم نرخ رشد مهم است که مهار شود، من این را توضیح دهم بد نیست به نظرم، چون نرخ رشد خیلی مهمتر از عدد خود نقدینگی است. در ابتدای دولت که دولت آغاز به کار کرد نرخ رشد نقدینگی بسیار بالایی داشتیم ماههای ابتدایی دولت حدود ۴۲ درصد نرخ رشد نقدینگی بود، اگر بخواهم تمثیل کنیم و با مثال توضیح دهم که مسئله روشن شود مثل این است که سدی که پشت شهری بسته شده که مثلا آب در آن سد گردآوری شده و آب هم چیز خوبی است و چیز بدی نیست، ولی باید آب در مسیر کانال کشی شده برود در جهت کشاورزی، شرب یا صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد شکستگی در این سد حاصل شود و این منابع آبی بدون این که کانال کشی شوند یعنی به مسیرهای ایجاد رشد هدایت شوند روی شهر خراب شوند میشود سیل، وقتی حجم ورودی زیاد باشد و هدایت هم صورت نگرفته باشد میشود ویرانگری وگرنه اصل نقدینگی، تزریق آن چیز بدی نیست اگر هدایت نقدینگی به سمت رشد صورت بگیرد و اگر ظرفیت رشد اقتصادی هم وجود داشته باشد.
در ابتدای دولت با توجه به این که آمارهای رشد اقتصادی ، میانگینهای ما پایین بود حتی بعضا سالهای رکودی را داشتیم یعنی ورودی نقدینگی به سمت رشد منتهی نمیشد، میشود مثل آن سیل و میرود به سمت ایجاد تورم، چون ارزش افزودهای ایجاد نمیکند، ولی دارایی بیشتر است یعنی نقدینگی بیشتر است لذا قیمتها را افزایش میدهد، حجم ورودی هم زیاد بود و با سرعت ۴۲ درصد سالانه داشت افزایش پیدا میکرد یعنی هم یک سیلی شهر را گرفته فرض کنید و هم دارد ورودی آب به شهر با سرعت افزایش مییابد، دولت باید دو کار انجام میداد، یکی این که جلوی این حجم ورودی را بگیرند نه این که مسدود کند، چون بالاخره میزانی ورودی برای ایجاد رشد اقتصادی حالا با آن آب مثال بزنیم برای استفاده شرب و کشاورزی و صنعتی نیاز است. هدفگذاری شد که ما بتوانیم مثلا برای پایان سال ۱۴۰۲ برسیم به ۲۵ درصد ورودی از آن ۴۲ درصد الان رسیدیم به نرخ ۲۶ و دو دهم درصد یعنی موفق بودیم در این که بتوانیم به تدریج جلوی این ورودی را مهار کنیم.
مسئله دوم این که بشود هدایت نقدینگی صورت بگیرد یعنی چه ورودی جدید و چه این سیلی که قبلا شهر را گرفته و ویران کرده حجم عظیم نقدینگی که خراب کرده زیرساختهای بازارهای پولی و بانکی و مالی ما را، یک روز بورس را خراب میکند، یک روز سکه یا ارز را خراب میکند، اینها بتوانند به سمت رشد هدایت شوند، دو اتفاق افتاد یکی با آن فعالیتهایی که ابتدای گفتگو با هم صحبت کردیم رشد اقتصادی که کم کم راه افتاد یعنی ما توانستیم به میانگینهای رشد اقتصادی حدود چهار و نیم در دوسال اول و الان بیش از شش برسیم یعنی مصرف نقدینگی خیلی از اینها میرود در همان کسب و کارها، میرود در همان کارخانه برای تامین مواد اولیه، برای تامین مشارکت، برای تامین حقوق و مثلا مزایای کارکنان مورد استفاده قرار میگیرد، مسئله دوم یک سری طرحهای پیشران اقتصادی را دولت طراحی کرد با هدایت معاون اول رئیس جمهور طرحهایی که بتواند منابع نقدینگی را به سمت خودش جذب کند، جذابیت اقتصادی داشته باشد و مورد نیاز کشور هم باشد با محوریت حوزه انرژی، پتروپالایشگاه، پالایشگاه، نفت، گاز و حوزههای معدنی مثل مس، فولاد، سنگ آهن، ۴۸ میلیارد دلار معادل ارزشی این پروژههایی بود که همان شش ماهه ابتدایی دولت طراحی شد، الان مثلا در حوزههای معدنی بالغ بر ۳۰ درصد رشد پیشرفت اجرای پروژهها را داشتیم، میانگین در کل پروژهها ۱۷ درصد پیشرفت اجرای پروژههای پیشران را داشتیم، اینها هرچه جلو میرود هم رشد اقتصادی برای ما ایجاد میکند و هم منابع نقدینگی را به سمت خودش میتواند جذب کند و هدایت میشود اگر ما بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم یعنی به نوعی این سیل رهاشده در شهر را داریم هدایت میکنیم کانال کشی میکنیم، شاهراهها و راههای آب و جویها و رودهایی ایجاد میکنیم که بتواند منابع به سمت ایجاد تولید اقتصادی حرکت کند نه ایجاد تورم، پا به پای آن میتوانیم تورم را هم مهار کنیم خوب نتیجه این شده که ما تا حدودی توانستیم به سمت ایجاد رشد اقتصادی برویم و تا حدودی هم توانستیم تورم را مهار کنیم یعنی از حدود ۶۰ درصدی شهریور ۱۴۰۰ الان به تورم ۳۹ درصدی رسیدیم. طبیعتاً هنوز کل این سیلی که شهر را ویران کرده بوده دولت نتوانسته طی این ۲ سال مهار کاملش کند باید این طرحها، با سرعتهای بیشتری پیش بروند که انشالله بتواند به طور کامل خودش را تخلیه کند، ولی امیدوار هستیم در دولت به ویژه با فعال شدن حوزه مسکن، نرخ رشد اقتصاد ما در حوزه مسکن سالها منفی بوده یعنی در حوزه مسکن رکود داشتیم الان الحمدلله طی این سال گذشته رشد اقتصادی ما در حوزه مسکن مثبت شده است، سال پیش اندکی مثبت بود، امسال شش ماهه اول گزارشی که منتشر شد بالای ۳ درصد مثبت شده است، حوزه مسکن جزو حوزههای پیش ران لوکوموتیو است یعنی پشت سر خودش حوزههای متعددی را فعال میکند مسکن که ساخته میشود پشت سر خودش انرژی، برق، داخل مسکن، خودتان تصور کنید ماشین آلات، لوازم خانگی، فرش، فعالیتهای اقتصادی که در فرایند ساخت و ساز مسکن مورد استفاده است حتی کسب و کارهای خرد را از خودش متاثر میکند حجم زیادی هم از اشتغال و هم رشد اقتصادی را ایجاد میکند هم نیازش به نقدینگی بسیار گسترده است این تعاملات مالی بین بخشهای مختلف زیاد نیاز به نقدینگی دارد با توجه به اینکه الحمدلله یک مقدار این طرح نهضت ملی مسکن در مسیر اجرا قرار گرفته با واگذاری الان سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۰۰ هزار زمین واگذار شده به خانوارهایی که شرایطش را داشتند و میتوانستند زمین را از دولت تحویل بگیرند و ۵۰۰ هزار دیگر هم در برنامه واگذاری برای همین سال ۱۴۰۲ است یعنی فقط یک میلیون واگذاری زمین در سال ۱۴۰۲ یا مثلاً من آمارها را میدیدم بهسازی و نوسازی بافت فرسوده، رشد صدور پروانهها یا ساخت و سازهایش حدود ۶ برابر شده است یعنی ۶ برابر گذشته الان دارد در بافت فرسوده، چون آیین نامه در این زمینه صادر شد، تسهیل گریها و مشوقهایی در دولت به تصویب رسید با توجه به اینکه کم کم حوزه مسکن الحمدلله دارد پا میگیرد، ساخت و ساز را دارم عرض میکنم نه اجاره میتواند هدایت نقدینگی را به حوزه مسکن داشته باشد آثار کاهش تورمی داشته باشد هم خودش دوباره تورم حوزه مسکن را میتواند مهار کند.
سوال: در دولت سیزدهم صحبت از مسکن که میکنید همه ذهنها میرود سمت آن ۴ میلیون مسکن و تصور این که سالی یک میلیون باید ساخته میشده، الان آخرین آمار ساخت و ساز مسکن ساخته شده چقدر است؟
بهادری جهرمی: طبیعتاً ساخت و ساز مسکن در طول زمان صورت میگیرد یعنی از امروز که طرح را شروع کنید ۲ تا ۳ سال بعد تازه مسکن تکمیل میشود من آخرین آماری که خودم از عزیزان وزارت راه، مسکن و شهرسازی گرفتم همین الان بیش از یک میلیون و هشتصد هزار مسکن در حال ساخت و ساز است در سطوح مختلف، حالا مسکن ممکن است در شرف تکمیل باشد مثل مسکنهایی که در همه سفرهای استانی دورهای آقای رئیس جمهور شما میبینید همین سفری که مثلاً آقای رئیس جمهور به کرج داشتند آنجا بیش از ۴ هزار مسکن افتتاح شد، هر هفته در همه سفرهای استانی که آقای رئیس جمهور دارند یا وزیر راه و شهرسازی یا سایر وزرا دارند ما افتتاح طرحهای جدید را داریم صرف نظر از آنهایی که تا الان افتتاح شده است همین الان بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسکن در حال ساخت و ساز و سطوح مختلف است حالا چه در حوزه روستایی، چه در حوزه مسکن حمایتی، چه مسکن شهری، چه نوسازی بافت فرسوده و چه زمینهای جدیدی که اعطا شده و به صورت خود مالکی در حال ساخت و ساز هستند؛ لذا این حرکتی که عرض کردم این نرخ رشد اقتصادی در حوزه مسکن نتیجه این فعال شدن این مسیر است که امیدواریم انشاالله با توجه به افزایش تسهیلاتی هم که اشاره شد ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت و ساز و بهسازی و نوسازی شهری و روستایی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و افزایش تسهیلات مسکن که در سایر شهرها اتفاق افتاد امیدواریم سرعتش قابل قبولتر بشود.
سوال: در رابطه با اصلاح نظام بانکی که از آمالهای دولتهای مختلف بوده که اتفاق بیفتد و همچنان هم موضوع پرچالشی است و یکی از مهمترین شاخصها که مطرح میشود و آقای رئیس جمهور هم روی آن تاکید دارند این است که بانکها از بنگاهداری دست بکشند. الان ما در حوزه اصلاح بانکی در چه مرحلهای هستیم؟
بهادری جهرمی: شما اشاره فرمودید که آمال خیلی از دولتها بوده، من باز یادآوری میکنم عموم محورهایی که داریم در مورد آن صحبت میکنیم در دولتهای مختلف در موردشان صحبت میشده یعنی اصلاح نظام بانکی، جلوگیری از فساد، ساخت و ساز مسکن، اشتغال، تورم حوزههایی بوده که سالهای مختلف در ادوار مختلف اولویت کشور بوده و آن گونه که باید و شاید به سامان نرسیده، این هم یکی از همان کارهای روی زمین مانده است که متاسفانه نظام بانکی ما حالا در کنار آن مزایایی که داشته ما نمیخواهیم بگوییم که نظام بانکی کلاً یکسره آفت داشته نه، بالاخره آثار مثبت اقتصادی هم داشته است، ولی آفتهای هم گریبانگیر آن بوده که متاسفانه در طول سالهای گذشته درمان نشده است، حجم زیادی از نقدینگی که در کشور تولید شده که نقدینگی هم عموماً غیر مولد بوده عرض کردم به سمت تولید هدایت نشده بلکه در کارهای دلالی و سرمایهگذاریهای غیر مولد رفته یا حتی فرار پولهایی که اتفاق افتاده در شبکه بانکی اتفاق افتاده است. به همین دلیل مجموعه بانک مرکزی برنامه روشن و منجزی برای مورد به مورد بانکها و موسسات مالی و اعتباری طراحی کرده است. قبلاً مثلاً دولتها میگفتند ما نرخ رشد نقدینگی را مثلاً ۲۵ درصد هدف گذاری کردیم که در قسمت اول صحبتهای ما بود که از ۴۰ برسیم به ۲۵ که الان به ۲۵ رسیدهایم، ولی این که واقعاً در جزئیات چه اتفاقی میافتد شاید کسی خیلی ورود نداشت، الان در جزئیات مورد به مورد بانکها و موسسات مالی و اعتباری به صورت ماهانه از سوی بانک مرکزی رصد میشود، چه بانکی دارد فعالیت اقتصادی مولد انجام میدهد، ، هدایت نقدینگی دارد صورت میگیرد یعنی تسهیلاتش به سمت تسهیلات تکلیفی مثلاً به حوزه مسکن، به حوزه تسهیلات خانوار، فرزندآوری، مثلاً ازدواج یا تولید دارد سوق پیدا میکند. چه میزان منابعی که باید در اختیار بانک مرکزی قرار بدهد در اختیار قرار داده است؟ چه میزان دارد این استانداردهای بانکی را رعایت میکند، متناسب با میزان رعایت ماهانهاش، برای ماه بعدش دوباره برنامه اصلاحی به او میدهند اگر که به سمت هرچه تراز شدن حرکت کند، استانداردها یا الگوها را رعایت کرده باشد امکان تسهیلات دهی بیشتری در ماه بعد پیدا میکند، اگر حرکت انحرافی از مسیر صحیح داشته باشد اصلاحی یا جبرانی با او در ماه بعد برخورد میشود ممکن است حتی تسهیلات نتواند بدهد، مردم هم بعضاً به برخی از بانکها مراجعه کردهاند بانکها میگویند ما امکان اعطای تسهیلات نداریم چرا؟ چون آن ترازهایش رعایت نشده، چون آن مسیر صحیح را آن بانک نتوانست آنگونه که باید و شاید طی کند.
من خواهش میکنم به این دقت کنید وقتی ما رشد اقتصادی میخواهیم همزمان نیازمند تامین نقدینگی هم هستیم در عین حال که دولت دارد تلاش میکند ما دچار رکود اقتصادی گذشته که به آن اشاره کردیم نشویم و نرخهای رشد هم نشان میدهد توانستیم الحمدلله به این سمت حرکت کنیم، همزمان اصلاح نظام بانکی را هم مغفول نگذاشته و دارد مورد به مورد بانکها را به این سمت هدایت میکند. یکی از موسسات مالی اعتباری که تعیین تکلیف شد اخبار آن هم منتشر شد و تصمیم گیری در مورد آن صورت گرفت با حفظ حقوق سرمایهداران و با انتقال داراییها به گونهای که زیان ده هم نباشد مدیریت شد و بقیه موسسات و بانکها هم یا خودشان در این مسیر میآیند کم کم برنامه اصلاحی که بانک مرکزی برایشان مشخص کرده را انجام میدهند گام به گام و اصلاح میشوند یا این که نه برایشان تصمیم گیری خواهد شد.
امروز علی رغم این که در ابتدای فعالیت این دولت، عموم بانکهای دولتی مازیان ده بودند امروز به جز یک بانک که زیان انباشته گستردهای به واسطه تجمیع قبلا در آن ایجاد شده، هیچکدام از بانکهای دولتی ما دیگر زیان ده نیستند، یعنی در مسیر سلامت اقتصادی قرار گرفتند، چون اقدامات متعددی برایشان صورت گرفته است یک فقره را اشاره کردم، یک فقره دیگر هم اشاره کنم مثلاً در حوزه شفافیت مالی ما فقط بیش از ۱۱۰۰ شرکت دولتی را حسابهایشان را منتشر کردیم بسیاری از اینها شرکتهای همین بانکها بودند حسابهای مالی وقتی منتشر میشود ریخت و پاشها از بین میرود، فسادها کاهش پیدا میکند، نظارت پذیر میشود، مردم اشراف پیدا میکنند این شفافیتهای مالی یا مدیریتی که در حوزه هیئتهای مدیران، مدیران عامل صورت گرفته امکان پرداختها، الزام به افزایش بهرهوریها، آمد اینها را کم کم جلوی ریخت و پاشها را گرفت سعی کردند که فعالیتهای مولدتر اقتصادی داشته باشند و موثر شد که بتوانند به سمت فعالیت با سلامت اقتصادی بیشتر حرکت کنند.
سوال: چه میزان در بحث مبارزه با فساد دولت سیزدهم را به ویژه در بستن مسیرها و گلوگاههای شکلگیری فساد موفق ارزیابی میکنید؟
بهادری جهرمی: یکی از اولویتهای دولت سیزدهم که با همکاری و تعامل مناسب سایر قوا هم در اولویت قرار داد و پیش برد همین جلوگیری از فساد بود. واژه فساد واقعاً مردم ما را ناراحت کرده بود در طول سالهای گسترده و هنوز هم برخی اخبار که گاهی منتشر میشود برای هیچکس پذیرفتنی نیست که چرا باید در کشوری که مزین به نام اسلام است فساد رخ بدهد. به همین دلیل به ویژه از بین بردن زیرساختها است عرض کنم آن گلوگاهها، آن ساختارهای فسادزا گام برداشت با همکاری قوه قضاییه و مجلس با تعامل هم قوانینی تصویب شد که بتواند کمک کار دولت باشد برای اصلاح این مسیرها که الان اشاره میکنم و هم با تعامل با قوه قضاییه مواردی که اتفاق میافتاد در رفت و برگشت متقابل، پروندههایی که مورد نیاز بود در تعامل و همکاری پیش میرفت که بتواند جلوگیری کند یا جبران کند اگر تخلفی و فسادی اتفاق میافتاد. مثالی بزنم مثلاً فرض کنید صدور مجوزها، خوب یک امضای طلایی بود منشا بسیاری از فسادها میشد شما میخواستید مجوز جایی را بگیرید، اگر رانتی داشتید یا ارتباطی داشتید یا فساد مالی، پرداخت رشوهای انجام میدادید میتوانستید آن مجوز را بگیرید، ولی اگر شهروند دیگری در شرایط مشابه با شما آن پرداخت رشوه، رانت یا ارتباط را نداشت امکان دریافت مجوز را نداشت. امروز با الکترونیکی شدن مجوزها دیگر این زمینه کلاً از بین رفته است و این در گرو تعامل سه قوه هم بوده، درست است که میدان دار و مجری دولت بوده، اما در تعامل با مجلس قانونش تصویب شده، نیازهای قانونی تامین شده، در تعامل با دستگاههای نظارتی چه درون قوه قضاییه و چه درون قوه مجریه جاهایی که گاهی کوتاهی میشده هماهنگی یا همکاری در اجرا نمیشده این به طور خاص در تعامل با صدا و سیما و سایر نهادها، هم تبلیغ و ترویج شده و هم از انحراف از مسیر جلوگیری شده است. مثال دیگر عرض کنم انتشار فهرست ابر بدهکاران بانکی، حضور ذهن دارید در همین رسانه ملی در برنامههای مناظره انتخاباتی یکی از کاندیداها میخواست فهرست اندکی از برخی بدهکاران بانکی بدهد نمیتوانست اعلام کند میگفت شخص دیگری این را بخواند، امروز فهرست بدهکاران بزرگ بانکی کشور ۲ سال دیگر روی سامانه بانک مرکزی منتشر شده و مستمر هم به روز میشود. بدهکاران بزرگ ابر بدهکارانی که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند در دسترس عموم مردم است و مردم میتوانند همین الان مراجعه کنند به سایت بانک مرکزی فهرست را ببینند یعنی به نوعی تشهیر شده آن کسی که دارد این فساد مالی را انجام میدهد یا این بدهی کلان را دارد نه تنها کسانی که ابربدهکاران بانکی هستند منتشر شدند وامهای کلان بانکی هم منتشر شده یعنی طرف بدهکار کلان نیست، ولی وام کلانی دریافت کرده است برای این که روشن باشد برای عموم مردم که اگر یک شخص حقیقی یا حقوقی وام کلانی گرفت و مبنایی نداشت و مورد سوال بود چرا این حجم از وام را بگیرد یا امکان گرفتن وام دیگر را نداشته باشد باز فهرست این هم در سامانه بانک مرکزی دارد منتشر میشود اینها یعنی زمینه فساد از بین میرود یعنی الان ۲۸ بانک ما وامهای کلانشان را دارند به صورت ماهانه روی سایت بانک مرکزی منتشر میکنند یعنی دیگر زمینه این که وام کلانی بدون این که وثایق لازم را گرفته باشند و بدون این که وام گیرنده واقعا صلاحیت قانونی گرفتن چنین وام بزرگی را داشته باشد مثلا به او اعطا کنند دیگر ندارند و زمینه و ساز و کار آن از بین رفته است.
سوال: با آنهایی که دانه درشت هستند برخوردی شده یا فقط فهرستشان منتشر شده است؟
بهادری جهرمی: تمام مواردی که شناسایی میشود مثلا میگویید آیا موردی است که شناسایی نشده باشد، ممکن است هرزمان مورد تخلف یا فسادی هرجایی از کشور وجود داشته باشد که هنوز شناسایی نشده باشد؟ مهم این است امروز قوای کشور همدل و هم صدا هستند که اگر جایی فساد یا تخلفی شناسایی شد مثلاً بدهی شناسایی شد که پرداخت نشده با همراهی بتوانیم با این برخورد کنیم، هم منابع را شناسایی کنیم، توقیف کنیم و هم بتوانیم مثلاً اگر نیاز است اعلام جرم کنیم یا اگر نیاز است اعلام تخلف کنیم یا اگر وثیقه کافی مورد نیاز است رویش اقدام بشود، اگر وثیقه کافی مورد نیاز نیست دوباره با اقدام جمعی بتواند تصمیم گیری بشود.
بد نیست به این نکته هم اشاره کنم یکی از نکاتی که امروز باعث شده ما بتوانیم بعضی از گامها را در دولت برداریم این همکاری و هم آوایی نهادهای مختلف کشور است یعنی مثلاً طرحهای نیمه تمام که به آن اشاره کردید دولت به تنهایی آنها را تکمیل نمیکند، هفته گذشته خبر بازدید آقای رئیس جمهور از قرارگاه خاتم الانبیا منتشر شد که در بسیاری از طرحهای کلان کشور دارد با دولت همکاری میکند، بخش خصوصی مثلاً فولاد، شرکتهای بزرگ صنعتی و معدنی، در خطهای انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی که جزو اولویتهای روی زمین مانده همیشگی کشورمان بوده الان دارند با دولت مشارکت میکنند با هم پیش میبرند دولت و بخش خصوصی با هم این طرحها را پیش میبرند، نهادهای انقلابی، ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم که به آن اشاره کردم و بخشهای مختلف هر کدام میآیند با هم تقسیم کار میکنند یعنی مثلاً وقتی بیمارستان المهدی تکمیل میشود یکی از این مجموعهها میآید همکار دولت میشود بخشی را دولت حمایت میکند بخشی را آنها همکاری میکنند تکمیل میشود. در حوزه فساد هم به همین صورت است طرحهای مختلف هم به همین صورت است یعنی مجلس، دولت، قوه قضاییه و این نهادها پا به پای هم سعی میکنند، طبیعی است که استقلالشان را نسبت به هم حفظ میکنند این که عرض میکنم به این معنا نیست که استقلال نداشته باشند هفته پیش شاهد بودید مثلاً کلیات بودجه دولت از سوی مجلس رد میشود این به این معنا است که مجلس استقلالش را نسبت به دولت حفظ کرده با این که طبیعتاً بنده به عنوان سخنگوی دولت نمیپسندم کلیات بودجه دولت رد بشود، چون ما از آن سند دفاع میکردیم و قبولش داشته و داریم، ولی نشان میدهد استقلال قوا حفظ شده، در عین حال هم صدا هستند برای رسیدن به هدف مشترک، مثلاً حل مسائل معیشتی مردم، مثلاً ایجاد رشد اقتصادی، مثلاً کنترل یا مهار تورم نتیجه آن میشود این که هفته پیش کلیات بودجه رد میشود، کمتر از یک هفته جلسات فشرده دولت و مجلس برگزار میشود، کارشناسی بحث میشود امروز شاهد بودیم کلیات بودجه اصلاحی که تقدیم شد مورد تصویب قرار گرفت یعنی هم استقلال قوا حفظ شده، نگاه کارشناسی قوا سرجایش است هر قوهای صلاحیت قانونی کار و نگاه تخصصی خودش را دارد هم هم صدایی و هم آوایی برای پیشبرد امور در بین قوا حاکم است.
سوال: آن گشت ارشاد مدیران بالاخره اجرایی شد؟
بهادری جهرمی: گشت ارشاد مدیران از روز اول اجرایی شده و به طور مستمر فعال بوده است.
سوال: تحت همین عنوان؟
بهادری جهرمی: بله حجت الاسلام درویشیان بازرس ویژه رئیس جمهور متولی اجرای این کار هستند. گزارشی هم اخیراً در یکی از دانشگاهها که میهمان دانشجویان عزیز بودم گزارشهایی را میدهند حسب مورد یا آن وزارتخانه یا آن دستگاه اقدام مدیریتی یا انضباطی لازم را در آن انجام میدهد.