نشست هماندیشی وحدت حوزه و دانشگاه با حضور جمعی از استادان دانشگاه و حوزه علمیه خوزستان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در نشست هماندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که بهمناسبت گرامیداشت سالروز شهادت آیتالله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، با حضور جمعی از استادان دانشگاه و حوزه علمیه استان خوزستان در دفتر هماندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد گفت : بعد از شهادت دکتر مفتح این مناسبت از سوی امام خمینی (ره) بهعنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه اعلام شد و سال بعد از آن نخستین سمینارهای وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاههای کشور از جمله در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد و به جهت اینکه این سمینارها با حال و هوای دفاع مقدس همراه بود، با استقبال قابل توجهی همراه شد.
حسن دادخواه تهرانی با تاکید بر ضرورت همافزایی حوزویان و دانشگاهیان در مدیریت دانشبنیان کشور افزود: اگر این دو مرکز دغدغهمند هستند باید براساس روشهای علمی به نحوه مدیریت کلان کشور که آمیزهای از حوزه و دانشگاه است، توجه کنند. هر دو قشر، در سطوح مختلف مدیریت کشور قرار دارند. کشور باید براساس مدیریت دانشبنیان اداره شود و چه نهادهایی بهتر از حوزه و دانشگاه میتوانند بر این موضوع تأکید کنند؟ این موضوع میتواند بهترین نقطه گفتوشنود و همافزایی بین حوزویان و دانشگاهیان باشد.
مجید نبیپور، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست گفت: گاهی وحدت حوزه و دانشگاه را تنها با دید کتابخانهای میبینیم و گاهی فراتر از این، دید اجرایی به این وحدت داریم. حوزه و دانشگاه اجزای یک سیستم هستند و باید با هم کار کنند، ولی این همکاری باید در یک ساختار مناسبی باشد. وقتی برنامه نداشته باشیم، به نظر میرسد خیلی از اجزای سیستم اضافه هستند، ولی وقتی برای سیستم خود برنامه داشته باشیم، حتی از اجزای خارج از رده هم استفاده میکنیم تا به این سیستم کمک کنند؛ البته اگر نقش مثبت در رسیدن به اهداف داشته باشند.
وی گفت :کاهش فاصله آموزشی و پژوهشی بین حوزه و دانشگاه، تبادل استاد و دانشجو، شکلگیری گروههای جدید آموزشی و پژوهشی در نهاد حوزه و دانشگاه، پیدایش رشتههای جدید علمی با نگاه تطبیقی و جامع به دیدگاههای مطرح شده، طرح وسیع مباحث علوم انسانی اجتماعی، گسترش نگاه ارزشی، تطبیقی در قلمرو مباحث علمی، تلاش مشترک در راستای تولید اندیشه و کتابهای علمی و تعامل نخبگان حوزه و دانشگاه در راه تثبیت انقلاب اسلامی از موفقیتها در گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه است. اگر بتواییم تلقی جدید از وحدت حوزه و دانشگاه بهوجود بیاوریم موفقیت بزرگی است.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی بلادیان، مدیر حوزههای علمیه استان خوزستان نیز با اشاره به وضعیت آموزش در دوران گذشته اظهار کرد: در قدیم مکتبخانهها فعالیت میکردند و تمام علوم در آن آموزش داده میشد، این اقتضاء بساطت نسبی علوم در آن ایام بود. اجتماعات آن زمان مثل امروز، پیچیدگیها و مسائل مختلف امروز را نداشت و خود افراد و ذهنیتها به دنبال تعیین حقوق خاصه بین افراد و ممیزات بین رشتهها نبودند. به اقتضای رشد علمی جامعه و کشف مسائل جدید در عالم طبیعت، رشتهها، تخصصها و فوقتخصصها روز به روز اضافه میشود.
وی تاکید کرد : دو نهاد حوزه و دانشگاه میتوانند در کنار هم باشند، به شرط اینکه نگاه خود را صیقل دهیم و در جلسات متعدد بررسی کنیم راههای پیشرفت و بهینهسازی تعامل چگونه است.
حوزه علمیه نیازمند تعامل با استادان دانشگاهی است
بلادیان افزود : از حیث محتوایی وظیفه حوزه تربیت طلبه مؤمن متعهد انقلابی بصیر است. حوزه علمیه برای رسیدن به این هدف در برخی از این محتواها حتما به تعامل سازنده با استادان دانشگاه نیاز دارد. امیدواریم این تعامل رشد کند. باید سعی کنیم دنبال برنامههایی باشیم که ما را بیشتر به هم نزدیک کند.
ضرورت تفکیک بین حرکت در مسیر آرمانها و آزاداندیشی
حجتالاسلام جعفر علویکیا، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور نیز اشاره به نقش مراکز علمی در رسیدن به تمدن ایرانی، اسلامی گفت: مطلبی که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که گاهی حاکمیت به معنای عام آن، در برخی موضوعات کوتاه آمده است به اندازهای که اگر کسی در مسیر ارزشها و آرمانهای حاکمیت نظام جمهوری اسلامی گام بردارد، گاهی مجبور است، پنهان کاری کند، گاهی مجبور است توضیح بدهد. در یک رویداد فرهنگی، یک نفر از کارگردانان ما، گاهی مجبور است بگوید من فیلمساز حکومتی هستم و افتخار میکنم که چنین است. جریان گاهی برخلاف این است و در مسیر حاکمیت بودن، غیر از این محسوب میشود.
ما باید تفکیک کنیم بین اینکه که جریانها و مراکز علمی در مسیر آرمانهای حاکمیت تکالیفی دارند و باید در جهت آن وظایف گام بردارند و نکته دوم آزاداندیشی در این مراکز است.