مدرس، مشاور و پژوهشگر آموزشی گفت: دانش آموزان تمرکز و توجه برای تسلط روی مباحث و مطالب نیمسال اول دروس را خیلیخیلی جدّی بگیرید و برای کسب نمرۀ ۴۰ در امتحانات پایانی کار، کوشش و تلاش کنید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای پدرام زاویه دربارۀ نکات کلیدی و کاربردیِ ویژۀ امتحانات پایانیِ نیمسال اوّلِ دانشآموزان پایههای دهم و یازدهم، گفت:
۱- یک ماه بخور نون و تَره، یک عمر بخور نون و کَره!:
تمرکز و توجّه برای تسلّط روی مباحث و مطالبِ نیمسال اوّلِ دروس را خیلیخیلی جدّی بگیرید و برای کسب نمرۀ ۴۰ در امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل، کار و کوشش و تلاش کنید نه نمرۀ ۲۰!
این یک ماه را با تمام توانتان کار کنید و یک عمر، از محصولِ مطلوب و مرغوبش، بهرهمند و برخوردار شوید.
چون:
الف) کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ و کنکور سراسری سال ۱۴۰۵، کاملاً کتابمحور خواهند بود، یعنی مبتنی بر متن و محتوای کتاب درسی هستند و محور و مبنای اصلی و اساسیِ طرّاحی سؤالات کنکور، کتاب درسی میباشد.
دقیقاً همان اتّفاقی که در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ و کنکور دیماه ۱۴۰۱ (نوبت اوّل کنکور سراسری سال ۱۴۰۲) و کنکور تیرماه ۱۴۰۲ (نوبت دوّم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲)، رُخ داد و قبل از برگزاری هر سه کنکور، بهطور مفصّل و مکرّر و مؤکَّد، مطرح کرده بودم!
پس، متن و تمرین و تصویر و شکل و مثال و سؤالِ کتاب درسی را بِجَوید و قورت بدهید...
ب) امکان و توان پاسخگویی به لااَقلّ، ۱۰٪ تا ۱۵٪ از سؤالات کنکور سراسری را داشته باشید و کنکورتان را مُفتومجّانی از دست ندهید!
پ) با توجّه به تأثیر حتمیِ نمرات امتحانات نهایی سال یازدهم در نتیجۀ نهاییِ کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ و تأثیر قطعیِ نمرات امتحانات نهایی سال دهم در نتیجۀ نهاییِ کنکور سراسری سال ۱۴۰۵، برای امتحانات نهایی، آمادگی حدّاکثری پیدا کنید تا رتبه و نتیجه و وضعیّت و موقعیّتتان را بهبود ببخشید.
ت) حتماً و قطعاً، کارِ تشریحیِ خوب و مرغوب، زمینهساز کارِ تستیِ عالی و اساسی است.
بهعبارتی، کارِ تشریحی مفید و مناسب، بستر و زمینه را برای کارِ تستیِ ممتاز و مؤثّر، مهیّا میکند و کارِ تستی و کارِ تشریحی، بههیچعنوان مستقلّ از هم نیستند.
بنابراین، با کار درخور و سزاوار برای امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل، عملاً و در واقع؛ دانشآموزان پایۀ یازدهم، برای کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ و دانشآموزان پایۀ دهم، برای کنکور سراسری سال ۱۴۰۵ آماده خواهند شد.
ث) با قدرت و لذّت، کارنامهتان را بگیرید نه با منّت و ذلّت!
۲-ظرفیّتسنجی، مسألهای اساسی و حیاتی است که باید بسیار به آن توجّه شود.
پس در آغاز، با توجّه به برنامۀ امتحانات، مشخّص و معیّن کنید که برای هر درس، چه مقدار زمان در اختیار دارید. سپس ببینید چقدر توان دارید و بر اساس توانتان، تعیین کنید چه میزان از زمانِ موجود برایتان قابلاستفاده است.
در نهایت، متناسب با کلّ زمانِ قابلاستفادهتان، محتوای مطالعاتی و کاری را انتخاب کنید و در برنامه قرار دهید.
۳-کارِ هیبریدی: برای امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل، باید هیبریدی، یعنی ترکیبی و تلفیقی، کار کنید. ترکیب و تلفیقِ کارِ تشریحی و کارِ تستی!
در هر درس، نُهدهم یا بهعبارتی ۹۰% از زمانِ موجود برای آن درس را به کارِ تشریحی و یکدهم یا بهعبارتی ۱۰% از زمانِ موجود را به کارِ تستی اختصاص بدهید.
۴-تستزنیِ تشریحی: تمام زمانِ کارِ تستی را به تستزنیِ تشریحی بپردازید. یعنی تست را بهعنوان سؤال تشریحی و بدون توجّه به گزینهها، حلّ کنید و بررسی و وارسی و تحلیل و تفتیش نمایید.
مطمئنترین و مناسبترین و معتبرترین و مفیدترین مرجع و منبع برای کارِ تستی و حلّ سؤال، مجموعهسؤالاتِ کنکورهای سراسریِ سالهای گذشته است.
دفترچۀ سؤالات کنکورهای سراسریِ سالهای قبل در سایت سازمان سنجش آموزش کشور (www.sanjesh.org) موجود میباشند.
۵-در دروس حفظی و خواندنی، دوسوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۶۰% از زمانِ کلّ) را به خواندن و مطالعه و یکسوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۳۰% از زمان کلّ) را به حلّ سؤال و رفعاشکال، اختصاص بدهید. در واقع، بخش بزرگتر به خواندن و مطالعه، تعلّق میگیرد.
۶-در دروس تحلیلی و تمرینی، یکسوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۳۰% از زمانِ کلّ) را به خواندن و مطالعه و دوسوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۶۰% از زمانِ کلّ) را به حلّ سؤال و رفعاشکال، اختصاص بدهید. در واقع، بخش بزرگتر به حلّ سؤال و رفعاشکال، تعلّق میگیرد.
۷-با یاری و همراهی و راهنماییِ مشاور و معلّمان گرامی و گرانقَدرتان، بخشی از زمانِ کارِ تشریحی را به حلّ دقیق سؤالات امتحانات پایانیِ نیمسال اوّلِ سالهای گذشته و بررسی عمیق مثالها، سؤالها و تمرینهایی که پُتانسیل بالایی برای طرحشدن در امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل را دارند، اختصاص دهید.
۸- شوربختانه، در کشورمان بیشتر از ۸۰ میلیون کارشناس و مشاور و متخصّص در تمامی اُمورِ زمینی و فضایی و فَرازمینی داریم که در همۀ حوزهها و حیطهها، صاحبنظر و همواره در حال عَرضه و اظهار و ارائۀ نظرات و نگاههای تخصّصیشان هستند. پس لطفاً به نظرات هر کسی، اعتماد و اعتنا نکنید و فقطوفقط از کارشناسِ کارآمد و کاربلد و کارکُشته، راهنمایی و مشورت بگیرید.
۹-کوشش کنید از اجرای کارِ خیلی جدّی و قوی و غنی در دوران امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل، لذّت ببرید و نتیجه را رها کنید و یقین داشته باشید که با این شیوه، نتیجۀ بهتر و برجستهتری کسب میکنید و احوال و روزگاری نیک و پُرمهر خواهید داشت.
● مثال برای کارِ هیبریدی: فرض کنید برای امتحان یک درس، ۴۰ ساعت زمان دارید.
۹۰% از زمانِ کلّ، یعنی ۳۶ ساعت را به کارِ تشریحی، اختصاص میدهید.
۱۰% از زمانِ کلّ، یعنی ۴ ساعت را به کارِ تستی، اختصاص میدهید.
کلّ زمانِ کارِ تستی یعنی ۴ ساعت را به تستزنیِ تشریحی میپردازید.
اگر درسِ حفظی و خواندنی باشد، ۶۰% از زمانِ کلّ یعنی ۲۴ ساعت را به خواندن و مطالعه و ۳۰% از زمانِ کلّ یعنی ۱۲ ساعت را به حلّ سؤال و رفعاشکال، اختصاص میدهید.
اگر درسِ تحلیلی و تمرینی باشد، ۳۰% از زمانِ کلّ یعنی ۱۲ ساعت را به خواندن و مطالعه و ۶۰% از زمانِ کلّ یعنی ۲۴ ساعت را به حلّ سؤال و رفعاشکال، اختصاص میدهید.