کار فرمایان کهگیلویه و بویراحمد بدانند؛
مهلت سه روز برای گزارش حوادث ناشی از کار
کارفرمایان مشمول قانون کار در صورت وقوع حوادث ناشی از کار برای کارگران موضوع را تا سه روز به صورت کتبی به سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل تامین اجتماعی استان در بازدید از طرح تونل جاده یاسوج - سی سخت گفت: بر اساس ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی حادثه ناشی از کار وقایعی را شامل میشود که در حین انجام وظیفه در کارگاه و یا خارج از آن، هنگام ماموریت برای بیمهشده اتفاق میافتد.
رسول چراغ سحر افزود: مقصود از حین انجام وظیفه، زمانی است که بیمهشده در کارگاه، مؤسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه آن مشغول به کار بوده یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهدهدار انجام ماموریتی باشد.
مدیر کل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی بر اساس ماده ۳۹ قانون این سازمان باید همه کارگران شاغل را از نخستین روز اشتغال بیمه کند اضافه کرد: و باید در صورت بروز وقایع ناگوار و آسیبدیدگی، آنان را مورد حمایتهای اجتماعی و اقتصادی قرار دهد.
چراغ سحر ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی در مواجهه با حوادث ناشی از کار و آسیبدیدگی کارگران، خدماتی از قبیل پرداخت هزینههای مربوط به درمان و بازتوانی حادثهدیدگان، پرداخت غرامت دستمزد دوران بیماری، پرداخت غرامت نقص عضو، برقراری مستمری ازکارافتادگی جزئی و کلی همچنین پرداخت مستمری به بازماندگان حادثهدیدگان متوفی را ارایه میکند.
وی ادامه داد: این خدمات بدون لحاظ سابقه بیمهپردازی ارایه میشود و هر فرد پس از آغاز بیمهپردازی میتواند از سازمان تأمیناجتماعی خدمات بیمهای و درمانی را در چارچوب قوانین این سازمان مطالبه کند و اگر حادثه ناشی از کار، منجر به فوت بیمهشده شود، بازماندگان وی بدون توجه به مدت زمان پرداخت حق بیمه از جانب بیمهشده، تحت پوشش سازمان تأمیناجتماعی قرار میگیرند و مستمری دریافت میکنند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: علاوه بر زمان حضور کارگر در کارگاه و یا انجام ماموریت، زمان رفتن از منزل تا کارگاه و بر عکس و حتی زمان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی برای انجام مراحل درمانی مرتبط با آسیب دیدگی ناشی از کار نیز مشمول حمایتهای سازمان تامین اجتماعی از بیمه شدگان است.
چراغ سحر تاکید کرد: چنانچه حادثه ناشی از کار به دلیل قصور کارفرما و اعمال نکردن نظارت و موارد ایمنی و مقررات حفاظت فنی باشد، سازمان تامین اجتماعی خدمات لازم از جمله برقراری مستمری ازکار افتادگی و یا مستمری بازماندگان را ارایه و خسارت وارد شده را به میزان تقصیر کارفرما از او دریافت خواهد کرد.
وی به کارفرمایان توصیه کرد نظارت لازم را در زمینه وجود و استفاده از تجهیزات و مقررات حفاظت فنی و موارد ایمنی به عمل آورند و آموزشهای مورد نیاز را به کارگران به منظور استفاده از تجهیزات و رعایت موارد ایمنی ارایه کنند.