طبق مستندات تاریخی حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) اندکی پس از رحلت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و به علت هجوم عدهای از صحابه به خانه حضرت و آتش زدن خانه و... آسیب دید و در بستر بیماری افتاد و پس از مدت کوتاهی در مدینه به شهادت رسید.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، شهادت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)، از وقایع مسلّم تاریخی است که منابع معتبر شیعه و اهلسنت بر صحت آن گواهی میدهند و برای هیچ شیعه و سنی منصف و غیرمتعصبی قابل انکار نیست.
تاریخ شهادت آن حضرت دقیقا مشخص نیست و در روایات و منابع تاریخی، نقلهای مختلفی را ذکر کردهاند، عدهای آن را چهل روز، برخی ۷۲ روز، گروهی ۷۵ روز، عدهای ۹۵ روز، گروهی سه ماه، و پارهای دیگر شش ماه پس از رحلت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دانستهاند، اما بنا بر قول مشهور نزد شیعه، سوم جمادی الثانی سال ۱۱ هجری قمری بوده است.
پیکردختر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به وصیت خودش شبانه و مخفیانه دفن شد و قبرش هیچگاه مشخص نشد.
دیدگاه منابع اهلسنّت
شهادت حضرت فاطمه زهراء (سلاماللهعلیها) واقعیتی است که منابع حدیثی و تاریخ شیعه و سنّی بر آن گواه است. برخی به علت عدم آشنائی با حدیث و تاریخ، در این واقعیت تردید نمودهاند. از اینرو گوشهای از این شواهد را تنها از منابع معتبر اهلسنّت بیان میکنیم.
روایاتی از پیامبر
قال رسول اللَّه (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم): «.. «فتکون اوّل من یلحقنی من اهل بیتی فتقدم علیّ محزونة مکروبة مغمومة مقتولة»». [۱](فاطمه) اولین کسی از اهل بیتم میباشد که به من ملحق میگردد، پس بر من وارد میشود، محزون، مکروب، مغموم، مقتول...
قال ابن عباس: انّ الرّزیّة کُلَّ الرّزیة، ما حال بین رسول اللَّه (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و بین کتابه. [۲]مصیبت تمام مصیبت آنگاه رخ داد که بین پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و نوشتارش حائل گردیدند.
ابوبکر عبدالله بن محمد بن ابیشیبه، شیخ و استاد بخاری، در کتاب المصنف، میگوید:
«آنگاه که بعد از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) برای ابوبکر بیعت میگرفتند. علی (علیهالسّلام) و زبیر برای مشورت در این امر نزد فاطمه (سلاماللهعلیها) دختر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) رفت و شد میکردند. عمر بن خطاب با خبر گردید و به نزد فاطمه (سلاماللهعلیها) آمد و گفت:ای دختر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)! به خدا در نزد ما کسی از پدرت محبوبتر نیست و پس از او محبوبترین تویی؟! و به خدا قسم این امر مرا مانع نمیشود که اگر آنان نزد تو جمع شوند، دستور دهم که خانه را با آنها به آتش کشند. اسلم گفت:، چون عمر از نزد فاطمه (سلاماللهعلیها) بیرون شد، علی (علیهالسّلام) و ... به خانه برگشتند. پس فاطمه (سلاماللهعلیها) گفت: میدانید که عمر نزد من آمد، و به خدا قسم یاد کرده اگر شما (بدون اینکه با ابوبکر بیعت کنید) به خانه برگردید خانه را با شما آتش میزند؟ و به خدا قسم که او به سوگندش عمل خواهد کرد».پ
حفظ دین
روشن است که اگر به همسر یا مادر و خواهر کسی (هرچند ضعیف و غیرشجاع) هجوم برند، او در خانه نخواهد نشست و به دفاع برمیخیزد، امّا اگر بداند که مهاجمین میخواهند با تحریک احساسات، وی را به عکسالعمل وادارند تا به اهداف شوم خود برسند. اگر شخصی با تدبیر و عاقل و مسلط بر نفس خود باشد، هیچگاه دشمن را با عکسالعمل به اهدافش نمیرساند.
علی (علیهالسّلام) میدانست آشوب و جنجال هدف مهاجمین است تا در پرتو آن امر را مشتبه نموده و فرصت را برای معرّفی حق، از علی و فاطمه (علیهماالسلام) بگیرد. علی با صبر و بردباری نقشه شوم مهاجمین را خنثی کرد و با فدا نمودن خود و همسرش، مسؤولیت بزرگ خود را برای حفظ دین ایفا و حجت را تا روز قیامت بر خلق تمام کرد.
جلوگیری از تحریف تاریخ
سکوت امام علی (علیهالسّلام) در برابر هجوم به خانه آن حضرت، پرسشهای فراوانی را پیش روی تاریخ قرارداد که از آن جمله است: چرا خورشید عُمْر فاطمه (سلاماللهعلیها) به آن زودی غروب کرد؟ آیا به مرگ طبیعی بود؟ تهدید به آتش کشیدن خانه در آن تأثیر نداشت؟ آتش زدن در خانه چطور؟ در به پهلو زدن چطور؟ سقط جنین و بیماری پس از آن باعث شهادت نبود؟ اگر اینها نبود؟ یا اینها موجب شهادت نبود؟ پس چرا: همانطور که بخاری و مسلم میگویند: فاطمه (سلاماللهعلیها) تا آخر عمر از ابوبکر قهر بود؟ «فغضبت فاطمة بنت رسول اللَّه (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فهجرت ابابکر فلم تزل مهاجرته حتی توفّیت».
«فوجدت فاطمة علی ابیبکر فی ذلک فهجرته فلم تکلّمه حتّی توفّیت». چرا در بخاری آمده است: فاطمه (سلاماللهعلیها) پنهان به خاک سپرده شد؟ «فلمّا توفّیت دفنها زوجها علیٌّ لیلاً ولم یؤذن بها ابابکر و صلّی علیها.»
چرا چنانکه بخاری نقل کرده: نیمهشب دفن گردید؟ چرا قبر تنها یادگار پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هنوز مخفی است؟ چرا پس از گذشت سالها از این ماجرا، مسلم آورده است که: علی (علیهالسّلام) ابوبکر و عمر را کاذب، آثم، غادر و خائن میدانست؟
قال عمر لعلی و عباس: «فرایتماه (ابابکر) کاذباً آثماً غادراً خائناً... فرایتمانی کاذباً آثماً غادراً خائناً...» شاید اگر پس از آنچه بر فاطمه (سلاماللهعلیها) گذشت علی (علیهالسّلام) بپا میخاست و با ضاربین و قاتلین فاطمه (سلاماللهعلیها) درگیر میشد. امروز تحریفگران تاریخ میگفتند علی برای گرفتن حکومت به نبرد پرداخت و در زد و خوردها و درگیریها فاطمه کشته شد و علی (علیهالسّلام) قاتل فاطمه است. دیگر پاسخ سؤالات فوق چنین روشن نبود.
این قبیل امور از تحریفگران تاریخ بعید نیست، چه اینکه انکار شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) کمتر از این نمیباشد.
منبع: ویکی فقه