رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا پایان سال بیش از نیمی از نوبت دهی بیمارستانها و مراکز درمانی الکترونیکی و غیر حضوری میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن واعظی گفت: برنامه الکترونیک شدن نوبت دهی و نوبت گیری بیمارستانها و درمانگاههای دولتی و آزاد کشور از تیر ۱۴۰۲ آغاز و تاکنون ظرفیت نوبت گیری ده برابر شده است؛ هم اکنون به صورت میانگین در کشور با توجه به تفاوتهای منطقهای ۴۵ تا ۴۸ درصد نوبت دهی و نوبت گیری الکترونیکی است.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت افزود: سامانه الکترونیکی نوبت دهی و نوبت گیری به صورت ماهیانه پیگیری میشود و هر ماه ۵ درصد افزایش نوبت دهی و نوبت گیری الکترونیکی وجود دارد.
حسن واعظی گفت: هدف وزارت بهداشت، ارائه خدمات الکترونیکی به صورت حداکثری است تا از ازدحام مردم در مراکز درمانی و بیمارستان جلوگیری کند؛ وزارت بهداشت میکوشد به ۷۰ درصد میانگین همه رشتههای تخصصی در کشور با نوبت دهی الکترونیکی برسد.
وی افزود: الکترونیکی شدن نوبت دهی و نوبت گیری برنامهای است که به چند مولفه فرهنگ سازی، ارتقای زیر ساختها و ضرورت بستگی دارد و الزاما همهی نوبتها در حوزه سلامت، ویزیت و خدمات درمانگاهی قابلبت الکترونیک شدن ندارد و بخشی از این ویزیتها و نوبتها مانند موارد اورژانسی نیاز به حضور شهروندان در درمانگاه دارد.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا درصد بالای نوبت دهی از پزشکان الکترونیکی نیست، گفت: تفاوت در قالب نظام ارجاع و تفاوت سطوح بیمارستانی و مراکز درمانی منطقهای و کارشناسی، میزان نوبت دهی الکترونیکی را مشخص میکند.
حسن واعظی با بیان اینکه افزایش نوبت دهی و نوبت گیری غیر حضوری از بیمارستانها و درمانگاههای دولتی و آزاد کشور به صورت تدریجی است، گفت: اطلاع رسانی عمومی در افزایش نوبت دهی و نوبت گیری بیمارستان مهم است.