رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن موجود در کشور، ۴ هزار کیلومتر آن بدون بهره وری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدباقر قالیباف در همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی که صبح امروز در تهران برگزار شد با اشاره به بهره وری پایین در بخشهایی از صنعت مل و نقل کشور گفت: در بخشهای سیاست گذاری، سه قوه باید باهم هم اندیشی کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تلاش مجلس برای حل ناترازی انرژی گفت: راه حل برطرف کردن این ناترازی، گران کردن سوخت و انرژی نیست و نفع مستقیم مردم در کاهش مصرف است.
وی با بیان اینکه خدا من را نبخشد اگر حرف سیاسی بزنم گفت: بحث مدیریتی و فنی میکنم. کار نشدنی نداریم. کار بر زمین مانده یعنی یا اراده انجام آن وجود ندارد یا فهم آن وجود ندارد. مگر همه نمیدانیم استهلاک ما بیشتر از سرمایه گذاری هایمان است. مگر نمیبینیم ده سال است کیک اقتصاد دارد کوچکتر میشود؟ همۀ ما میدانیم که در هر سال چندین میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج میشود. یا ندانمکاری ما در سیاستگذاری است، یا اشکال در بخش خصوصی است. عامل سومی وجود ندارد و نیازمند فهم مشترک هستیم.
قالیباف ادامه داد: از هشت بندی که دربارۀ مسائل حوزه حمل و نقل در جلسه مطرح شد، حداقل سه بند آن در برنامه هفتم کشور دیده شده است. اما اینکه اجرا میشود یا خیر، و سرنوشت آن همانند قانون هوای پاک میشود یا خیر، اطلاعی ندارم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که در نیروی انتظامی خدمت میکردم، با اینکه مسئولیت هوای پاک با ما نبود، طرح جامع و کامل حل آلودگی هوا را تقدیم دولت وقت کردم. بررسیهای ما نشان داد ۸۰ درصد آلودگیها به خاطر وسایل متحرک در شهرهاست. ثابت کردیم دلیل آلودگی این است. این طرح را در دولت بعدی نیز اصلاح و تقدیم کردیم. پیشنهاد دادیم این آلودگی قابل حل است، بیاید باهم آن را حل کنیم.
قالیباف تصریح کرد: مردمی که در خانه نشستهاند، اگر ببینند بخشی از منفعت کاهش مصرف یک متر مکعب گاز در هفتۀ سوم آذر به جیب خودش میرود و به سود خودش تمام میشود، احساس میکند در این منفعت شریک است. منفعت شخصی و منفعت ملی فرد گره میخورد. بحث گران سازی نیست. بحث از این سرمایهای است که دارد از بین میرود و باید جلوی آن را گرفت. این غلط است؟ مشکل است؟ قابلاجرا نیست؟
وی با بیان اینکه پس از دوران دفاع مقدس، در جریان جزییات یکسری از بخشها هستم، چون مدیر آن بخشها بودم و امروز که نماینده شما در مجلس شورای اسلامی هستم در بالاترین سطوح جلسات تا پایینترین سطح که با مردم صحبت میکنیم همان صحبتهایی است که ۳۲ سال قبل گفته شده را تکرار میکنیم و جالب است که پیشنهادهای ارائه شده نیز همان پیشنهادهای قبلی است و نکته جالبتر آنکه همان مشکل هنوز پابرجاست.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چه کسی باید پاسخگو باشد؟ برخی موضوعات روشن بوده و هیچ ارتباطی به مسایل سیاسی ندارد. موضوعات مردم و امنیت ملی را نمیشود توجه نکرد.
قالیباف تاکید کرد: چندین مرتبه در حوزه حمل و نقل مسائلی مطرح شده، اما آیا گامی برای حل مشکل برداشته ایم؟ باید بگویم ابتدا من مقصرم که در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشم البته بخش خصوصی نیز مقصر است که هر دو باید به حل موضوع بپردازیم.
وی یادآور شد: هم بخش خصوصی و هم دولت میداند در هرسال چندین میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج میشود و نیازمند فهم مشترک برای حل مسائل هستیم ما سرمایه داریم و باید رشد ۸ درصدی را پیش ببریم و تورم را تک رقمی کنیم، چون رشد ۸ درصدی حتما سقف سرمایه گذاری دارد که باید برآورد کنیم بینیم چقدر است؟
قالیباف گفت: سوخت ارزان قیمت است، اما هزینه حمل و نقل گران است و در هر روز، سه و نیم میلیون بشکه نفت هدر میدهیم که هزینه هدر رفت سالانه بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است.
وی افزود: بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری است و بخش خصوصی اگر مطمئن باشد، منفعت میبرد، حتما سرمایه گذاری میکند، آیا جلوی هدر رفت سوخت را گرفتن سخت است؟
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هنوز کامیونهای فرسوده قدیمی داریم و میتوانیم با سکوهایی که درست میکنیم شرایط را مهیا کنیم و اقتصاد دولتی را تقویت نکنیم چراکه هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان طلب پیمانکاران بخش خصوصی از دولت است که برای حل، نیازمند آن هستیم که بخش خصوصی با دولت کنار هم بنشیند و با برنامه عملیاتی، سراغ مردم برویم.
وی تاکید کرد: ترانزیت در کشور ما، قبل از اینکه جنبه اقتصادی داشته باشد جنبه تقویت امنیت ملی دارد، اما بعضی وقتها سیاست گذاریهای ما غلط است و در دهه گذشته بین ریل و جاده، در بخش جاده سرمایه گذاری کرده ایم.
قالیباف افزود: ۱۴ هزار کیلومتر ریل گذاری در کشور وجود دارد که قطار در آن حرکت میکند، اما در بعضی مسیرها گره ترافیکی داریم و در همان حال در برخی مسیرها تردد کمتری دارد که از این میزان، ۴ هزار کیلومتر هیچ بهره وری وجود ندارد.
رئیس مجلس بیان کرد: متروی شهری ۹ میلیون متقاضی سفر دارد. کدام بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری میکند؟ ما نیازمند فهم مشترکیم. امکانات و سرمایه داریم، اما درست استفاده کردن از امکانات، مشکل ماست و به خاطر نداشتن واگن، به جای اینکه روزی ۷ میلیون مسافر را با مترو جابجا کنیم، تنها ۲ میلیون مسافر را جابجا میکنیم.
بیدار شویم !! سریعا !!
حداقل به خاطر فرزندان و عزیزانمان !!!
انرژی مجانی = مرگ اقتصاد
اگر قیمت گازوییل این گونه مجانی نباشد ، اقبال به حمل ریلی بسیار افزایش خواهد یافت .
چون مصرف سوخت حمل ریلی معادل یک هفتم حمل جاده ایست .
اکنون که گازوییل در حد مجانی است ، تفاوتی وجود ندارد !
سیگنال ویرانگر سوخت مجانی ، در حال تخریب اقتصاد و آینده ایرانیان است .