مدیر فناوری و پژوهشهای کاربردی دانشگاه تربیت مدرس گفت: کشور ایران در تولید علم دارای رتبه ۱۵ جهانی است، اما در زمینه کاربردی کردن علم، آمارها متفاوت است و جایگاه کشورمان بین ۵۰ تا ۷۰ برآورد و حدود ۶۰ است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احسان اله اشتهاردیان مدیر فناوری و پژوهشهای کاربردی دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به شعار «پژوهش در خدمت جامعه» در خصوص سرانه مقالات در دانشگاه تربیت مدرس افزود: سرانه مقالات در دانشگاه تربیت مدرس در مقالات ISI، ۳ و در کل مقالات ۴ است و در دانشکده علوم پایه سرانه مقالات ISI ۳/۵ و در مجموع مقالات ۴ است که از میانگین دانشگاه بالاتر است و سرانه مقالات ISI در دانشکده علوم زیستی ۴ و سرانه مقالات در مجموع ۵ است که این عدد در این دانشکده نیز از میانگین دانشگاه بالاتر میباشد، همچنین سرانه مقالات ISI در دانشکده علوم ریاضی ۱/۵ و سرانه مجموع مقالات نیز حدود ۲ است.
وی به آمار طرحهای پژوهشی اشاره کرد و افزود: آمار طرحهای پژوهشی انجام شده در دانشگاه نشان میدهد، تقریبا ۲۰ درصد اساتید دانشکده علوم پایه در طرحهای پژوهشی مشارکت دارند. این آمار در دانشکده علوم زیستی ۱۸ درصد اعضای هیأت علمی و در دانشکده علوم ریاضی ۴ درصد مشارکت اساتید را نشان میدهد. میانگین مشارکت اساتید در طرحهای پژوهشی در دانشگاه ۱۲ درصد است.
مدیر فناوری و پژوهشهای کاربردی دانشگاه تربیت مدرس افزود: این آمار نشان میدهد اگر چه ایران در تولید علم دارای جایگاه خوبی در دنیا است، اما آن علم تولید شده به طور کامل وارد جامعه و صنعت نشده است و این مسأله از یک سو نشان دهنده سختی کاربردی کردن علم است و از یک سو نشان میدهد که در این زمینه باید تلاشهای بیشتری صورت گیرد.
اشتهاردیان گفت: در امر کاربردی کردن پژوهش دو نگاه وجود دارد، یکی استفاده از حمایتهای دولتی و بهرهمندی از ساختارها و صندوقهایی است که از پژوهشهای در خدمت جامعه حمایت میکنند، به عنوان مثال بنیاد ملی علم ایران یکی از نهادهایی است که از پژوهشهای اولویت دار حمایت میکند.
وی گفت: دانشگاه تربیت مدرس پس از دانشگاه تهران، دومین دانشگاهی است که از تأمینهای مالی بنیاد ملی علم ایران استفاده میکند و بر اساس آمار این بنیاد، حدود ۳۰ درصد حمایتها از حوزه علوم پایه است.
مدیر فناوری و پژوهشهای کاربردی دانشگاه تربیت مدرس افزود: نگاه دوم در کاربردی کردن پژوهش که کم رنگتر است، حرکت به سمت بخش خصوصی است و ما باید در این زمینه گام برداریم و به سراغ جامعه رفته و بهتر ظرفیتها و توانمندیهای خود را معرفی و عرضه کنیم.