عرضه سالانه یک محصول و دو ظاهر جدید در ایران خودرو
گروه صنعتی ایران خودرو با هدف رهبری بازار خودروی ایران، برنامه ریزی کرده است تا سال ۲۰۱۷ سالانه یک محصول جدید و دو ظاهر جدید (فیس لیفت) را به بازار عرضه کند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از روابط عمومی ایران خودرو ، پس از این سال نیز تولید ده محصول در هشت سال منتهی به 2025 میلادی هدفگذاری شده و در دستور کار قرار گرفته است.
هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو گفت : ظرفیت تولید این گروه بالغ بر850 هزار دستگاه خودرو در سال است و این پتانسیل بسیار مطلوبی در اختیار ما قرار داده تا ضمن حرکت باشتاب به سمت توسعه کمی و کیفی در تولید، با عرضه محصولات متنوع و جدید رهبری بازار ایران را نیز در اختیار داشته باشیم.
وی گفت: همکاری با خودروسازان مطرح جهانی برای تولید خودروی جدید، بهبود بهره وری و کیفیت در حد کلاس جهانی و بکارگیری توان برونسپاری برای رسیدن به کیفیت جهانی با قیمت رقابتی از اهداف و برنامههایی است که ایران خودرو تا سال 2017 در زمینه همکاری با خودروسازان جهانی دنبال میکند.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در زمینه همکاری با خودروسازان، قطعهسازان و ارائهکنندگان خدمات فنی-مهندسی جهانی، فضای بسیار مناسبی در ایران خودرو فراهم است، چرا که این گروه به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه برنامهریزی کرده که در فاصله سالهای 2017 تا 2025 میلادی ده محصول را از طریق توسعه دو پلتفرم جدید به بازار عرضه کند.
یکهزارع ادامه داد: ایران خودرو توسعه قوای محرکه و موتور دیزلی و موتورهایی با میزان آلایندگی و مصرف کم و البته تکنولوژی بالا را نیز در دستور کار قرار داده است که فعالان صنعت خودروی دنیا در این بخش نیز میتوانند با این خودروساز ایرانی همکاری داشته باشند.
وی طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی و تاسیس مراکز تحقیق و توسعه مشترک را نیز از برنامههای دیگر ایران خودرو تا سال 2025 ذکر کرد و گفت: ما در این زمینهها آمادگی داریم تا با شرکای خارجی همکاری کنیم، ضمن اینکه ایران خودرو می تواند سایتهای موجود را به تولید محصولات هر یک از شرکای استراتژیک خود اختصاص داده و شبکه خدمات فروش و پس از فروش اختصاصی این شرکا را نیز ایجاد کند.
یکه زارع ،فضای قبلی همکاری شرکای خارجی با خودروسازان ایرانی را نامطلوب توصیف کرد و گفت: صنعت خودرو و قطعه سازی ایران توان و آمادگی کاملی را برای همکاری و مشارکت با شرکتهای خودروساز جهان دارد اما رویکرد ما کاملا با گذشته فرق کرده و مونتاژکاری فضای مطلوب ما نیست.
وی زنجیره ارزش خودروسازی در گروه صنعتی ایران خودرو را نیز کامل و مترقی توصیف کرد و گفت: شرکت تام برای صنعتی سازی و تجهیز خطوط تولیدی، شرکت ساپکو برای مدیریت تامین قطعات و مجموعه های خودرو، شرکت ایپکو برای طراحی و توسعه قوای محرکه، مرکز توسعه محصولات جدید برای طراحی و توسعه محصول، شرکت ایران خودرو برای تولید خودرو سواری و ایران خودرو دیزل برای تولید خودروهای تجاری، شرکت ایساکو برای مدیریت شبکه خدمات پس از فروش خودروهای سبک و شرکت گواه برای خدمات پس از فروش خودروهای تجاری مجموعهای کاملی را در زنجیره ارزش خودروسازی تشکیل دادهاند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مجموع داراییهای این شرکت در سال 2012 را بیش از 12 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در حدود 83 درصد تولیدات این گروه صنعتی در سال گذشته خودروی سواری و 16درصد هم وانت سبک بوده است.
شرکت رنو قدیمیترین خودروساز جهانی فعال در بازار خودرو ایران است و همکاری طولانی این شرکت با خودروسازان ایرانی، تجربه ارزشمندی برای آن بهشمار میرود.
ژیل نورماند رئیس بخش آسیا اقیانوسیه شرکت رنو با بیان این مطلب گفت: شرکت رنو از سال 2004 تا به امروز حدود 400 هزار دستگاه خودرو شامل هفت مدل مختلف در بازار ایران به فروش رسانده که معروفترین آن ها تندر است.
وی بازار ایران را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: مشتریان ایرانی کیفیت محصولات رنو را درک میکنند و 85 درصد خرید محصولات رنو را به دیگران توصیه میکنند.
نورماند 10 سال همکاری رنو با ایران را بسیار سخت اما علاقهمندانه توصیف کرد و گفت: رنو در این سالها روی داخلیسازی محصولات در ایران نیز کار کرده است و همه اعضای تیمهای رنو در ایران دارای تعهد کامل هستند.
رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه رنو این همکاریها را باعث تجربه و یادگیری برای رنو دانست که روز به روز افزایش می یابد.
وی گفت: ایرانیها هم از مشارکت بلندمدت استقبال میکنند و رنو نیز در هر جا که پتانسیل وجود داشته باشد، سرمایهگذاری استراتژیک انجام میدهد.
وی داخلیسازی و انتقال دانش فنی، توسعه محصول و توسعه سازندگان داخلی و توافق بر اساس لیسانس را از جمله ویژگیهای همکاری رنو در ایران دانست و گفت: 60 درصد محصولات تولیدی رنو در ایران داخلیسازی شده است و 60 قطعه ساز ایرانی با رنو همکاری میکنند.
نورماند ، شرکت رنوپارس را دارای نقش مهمی در عملیات بینالمللی رنو ذکر کرد و افزود: رنو بیش از سایر خودروسازان در بازار ایران حضور داشته است.
رئیس بخش آسیا اقیانوسیه رنو، مشارکت را از راهبردهای مهم این شرکت دانست و گفت: این شرکت 40 سال سابقه فعالیت دارد و با تولید سالانه هشت میلیون دستگاه، با نیسان، چهارمین خودروساز بزرگ جهان است. وی از مشارکت با شرکت و از روسیه در سال 2008 و فروش یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو و مشارکت با دایملر بنز در سال 2006 خبر داد و گفت: در هفتههای اخیر هم با میتسوبیشی قرارداد همکاری امضا کردیم. نورماند از روند روبه رشد بازار کشورهایی مانند هند، برزیل و ایران سخن گفت وی افزود: توان مشارکت استراتژیک در ایران را داریم و در ده سال گذشته تندر 90 را با همکاری شرکتهای ایرانی تولید کردهایم که در ایران موفق بوده است.