بخش مهمی از نیروهای استودیوهای تولید پویانمایی مستقر در تهران خراسانی هستند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،یک تهیهکننده انیمیشن در خصوص علت پیشرفت کیفی انیمیشن در کشورگفت: این پیشرفت حاصل حدود ۲۰ سال تجربه صنعت انیمیشن در ایران است و هر روز نسبت به دیروز متفاوت میشود و به دلیل مشارکت بینالمللی پس از ۲۰ سال در یک کلاس متفاوتی کار میکند و این پیشرفت ماحصل زحمت استودیوهای خصوصی است که زمان گذاشتند تا این اتفاق رقم بخورد و سطح تولیدات خود را به لحاظ محتوا و کیفی تغییر دادند.
ناصر جاهدنیا در خصوص چالشهای جدید ساخت انیمیشن نسبت به گذشته، افزود: مهمترین چالش این است که متولی مشخصی برای انیمیشن در ایران وجود ندارد، علاوه بر این برخی اتفاقات جدید در حال وقوع است که میتوان از جمله آنها به از دست دادن نیروی متخصصمان اشاره کرد.
جاهدنیاگفت:میزان مهاجرت در بین متخصصان انیمیشن به شدت زیاد شده است، تقریبا از آخرین انیمیشنهایی که در سینمای ایران تولید شده «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی» و «لوپتو» که با اقبال خوبی نیز همراه بودند، حدود ۴۰ درصد نیروهایی که در تولید این انیمیشنها دخیل بودند در حال حاضر در ایران حضور ندارند و مهاجرت کردهاند.
این تهیه کننده انیمیشن با اشاره به اینکه یک برنامهریزی مشخصی درباره انیمیشن در ایران وجود ندارد، افزود: بودجهها و حمایتها متمرکز نیست و سلیقهای عمل میشود، استودیوها به دلایلی مجبورند در حال مذاکره و چانهزنی باشند که باز در حین این اتفاق مدیران تغییر میکنند، بودجهها کم و زیاد میشود و یک تهیهکننده یا مدیر استودیو که در حال فعالیت است بخش مهمی از انرژی خود را باید صرف جذب حمایتها کند.
وی با توضیح اینکه منظور از حمایت الزاما سفارش کار یا سرمایهگذاری در پروژه نیست، گفت: حمایت بعضی مواقع میتواند شامل گرفتن مجوز اکران یک انیمیشن باشد، از اینجا شروع میشود تا اتفاقاتی مثل سرمایه و تسهیلات در گردش و تسهیلات ماده ۱۶ و ۱۸ که تمام صنایع آن را میگیرند که یک سردرگمی، بحران فکری و چالشی عظیم در این حوزه برای صنعت انیمیشن وجود دارد.
جاهدنیا گفت: یکی دیگر از چالشهای مهم داخل ایران این است که سازمانهایی از جمله صداوسیما، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و بنیاد سینمایی فارابی خود را به نوعی متولی و حامی میدانند که متاسفانه برنامههایشان همیشه در تقابل با یکدیگر است.
وی افزود:محصولات خوبی داشتیم که صداوسیمای ایران تولید کرده است که بسیار پر مخاطب بودهاند، مانند «شکرستان»، «پهلوانان» که توانمندی بالایی برای اینکه در منطقه روی آنها کار شود، داشتند، اما به دلیل اینکه مالکیت متعلق به صداوسیما بوده و تهیهکننده اجازه کار روی آن را نداشته است، محصول به آرشیو سازمان منتقل شده و هیچ کاری روی آن صورت نگرفته است.
جاهدنیا در خصوص تولید انیمیشن در مشهد گفت :در جشنواره کودک امسال ۳ انیمیشن حضور داشت که ۲ مورد از آن در مشهد تولید شده بود. خراسان و مشهد به لحاظ کمیت و کیفیت شهر و استان قابل توجهی در صنعت انیمیشنسازی است و تنها در مشهد مجموعهای از استودیوها گردهم آمدند و حدود ۱۲۰ نیروی تخصصی در کنار هم به همکاری پرداختند که در کشور این حرکت نظیر ندارد.