موقعیت استثنایی منطقه آزاد ماکو در حمل و نقل و ترانزیت کالا به دلیل اتصال به بازارهای اروپا و آسیای میانه ظرفیتی عظیم برای نقش آفرینی این منطقه در توسعه اقتصاد ملی و محلی ایجاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، موقعیت استثنایی منطقه آزاد ماکو در حمل و نقل و ترانزیت کالا به دلیل اتصال به بازارهای اروپا و آسیای میانه (از شمال به جمهوری ترکیه، از شرق با مرز آبی ارس به جمهوری خود مختار نخجوان) ، همجواری با ارمنستان و منطقه قفقاز و گلوگاه كريدور زميني شمال و جنوب (رقيب كانال سوئز در خشكي) و نقطه اتصال آسيا و اروپا ظرفیتی عظیم برای نقش آفرینی این منطقه در توسعه اقتصاد ملی و محلی ایجاد کرده است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در حاشیه دومین نمایشگاه بین المللی اوراسیا در تهران گفت: انجام عمده مبادلات تجاري و سياسي بين ايران ، روسيه و اروپا از اين محور و فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابزون در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین ودریا ایجاد کرده که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس، جای تردیدی باقی نمی گذارد که این منطقه اقتصادی ترین گلوگاه دررقابت با راه دریایی شرق وغرب در خشکی است
حمزه حورسی با بیان اینکه بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و آسیای میانه به خاطر دارابودن جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ میلیون نفر خود دارای موقعیتی عالی در جذب بازاری متنوع برای منطقه آزاد ماکو است افزود: علاوه بر این این اتصال از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی این امکان را فراهم میکند که بازار بسیار بزرگی که همه آن ها نیازمند مواد غذایی، محصولات کشاورزی و صنعتی هستند را در اختیار کشور از طریق منطقه ماکو ایجاد میکند،استفاده از این ظرفیت عظیم درآمدی و صادراتی برای کشور اکنون در دستور کار سازمان منطقه آزاد ماکو قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ماکو به لحاظ موقعیت استراتژیک جغرافیایی و با توجه به ظرفیت های مختلف اعم از لجستیک، کشاورزی، صنعت و معدن و .. می تواند هم تولید کننده محصولات کشاورزی صادرات محور باشد و هم در حوزه صنایع تبدیلی و بسته بندی، تکمیل کننده زنجیره تولید و ارزش غذایی در منطقه قرار گیرد.
حورسی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ماکو با دارا بودن ظرفیت های بینظیر خود میتواند به عنوان دروازه ورود کشور به دنیا و کشورهای اروپایی مطرح شود بیان داشت: افزایش تحریمهای اقتصادی که صادرات کالاهای نفتی ایران را با مشکل جدی مواجه کرده، توجه کارشناسان را به مسیرهای جایگزین غیرنفتی جلب کرد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه ازاد ماکو خاطرنشان ساخت: از جمله مهمترین مسیرهای ترانزیتی زمینی به عنوان کریدورشرق به غرب و شمال به جنوب و یک مسیر پردرآمد، منطقه آزاد ماکو است.