وزیر آموزش و پرورش گفت: آرمان ما این است که شرایطی فراهم کنیم که حتی یک دانشآموز به خاطر نیازهای ویژهای که دارد از تحصیل بازنماند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در ارتباط تصویری با دانش آموزان و معلمان که در آیین افتتاح همزمان۶۷ کلاس درس ویژه دانش آموزان مدارس استثنایی حضور داشتند، گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم ۸۵ طرح در حدود ۵۲۰ کلاس درس و زیربنایی معادل ۵۸ هزار متر مربع ساخته شداست.
وی افزود: از این تعداد ۴۶ طرح آن، شامل ۳۰۰ کلاس درس است که در یک سال اخیر تحویل داده شده است.
آقای صحرایی گفت: ۵۲ طرح نیز با ۲۸۵ کلاس درس با متراژ افزون بر ۳۹هزار متر مربع در حال اجرا است و این یکی از افتخارات دولت مردمی سیزدهم است که به دانش آموزان عزیز این مدارس خدماتی ارایه کرده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه متناسب سازی فضاهای آموزشی نیز به طور جدی در دستور کار ما قرار گرفته است، گفت:۴۵۰ مدرسه متناسب سازی شدند و بقیه مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژهی متناسب سازی خواهد شد.
آقای صحرایی خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر در نظر داریم که تمام فضاهایی که جدیدا ساخته میشوند، متناسب سازیشان برای دانشآموزان پیشبینی شود و در این موضوع برای ۱۳تا ۱۵ هزار کلاس درس از برنامههای پیش روی ماست.
وی با بیان اینکه برای دانش آموزان مبتلا به اوتیسم، مدرسهی ویژه ای تاسیس خواهد شد، تصریح کرد: موضوع اجرای قانون حمایت از افراد با نیازهای ویژه را نیز بیش از هر زمان دیگری دنبال خواهیم کرد و امروز به مناسبت روز جهانی معلولان فرصتی پیش آمده تا دربارهی اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای خدمت رسانی به کودکان دارای نیازهای ویژه با هم به گفتگو بشینیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش استثنایی نمادی از عدالت تربیتی در نظام آموزش و پرورش است و آرمان ما این است که شرایطی فراهم کنیم که حتی یک دانشآموز از دانش آموزان کشور به خاطر نیازهای ویژهای که دارد از تحصیل بازنماند و در حال حاضر این آرمان تحقق یافتنی است.
آقای صحرایی با اشاره به خدمت گزاری کم سابقه دولت سیزدهم در حوزهی کودکان استثنایی افزود: شرایط جذب ۱۰۰۰ کار درمان و گفتار درمانگر در این دوره ایجاد شد و آزمون استخدامی در این بخش هم در حال اجراست که امیدوارم تا بهمن ماه نتایج آن نیز اعلام شود.
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از کارهای بسیار مهمی که در این دوره انجام شده و جای تقدیر ویژه دارد؛ تبدیل مراکز آموزشی و توانبخشی به مراکز جامع سنجش آموزش و توانبخشی مداخلهای به هنگام رشد و تربیتی بوده است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امروز۷۵۰ مرکز جامع در سراسر کشور دایر شده است که خانوادهها میتوانند گواه بر این باشند که تا چه میزان دسترسیها بهتر و بیشتر شده است.
آقای صحرایی با بیان اینکه اقدام سوم و اثرگذار دیگر برنامهی ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بود، اذعان کرد: هرسال چند ماه پیش از آغاز سال تحصیلی این طرح اجرا میشد، ولی در سال جاری، برنامه سنجش دانش آموزان در ۱۴۰۱ آغاز و در وقت خود به پایان رسید و امروز خشنودیم که برنامه سنجش دانش آموزانی که قرار است انشاالله مهر ۱۴۰۳ وارد مدرسهها شوند از هم اکنون آغاز شده است و این فرصت فوقالعادهای در اختیار ما قرار خواهد داد تا دانشآموزانی که نیازهایی دارند به کمک خانوادهها، نیازهایشان برطرف شود.
وی افزود: تحت پوشش قرار گرفتن دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه، بیش فعالی، اختلال زبان گفتار، دیرآموزی و سایر اختلالاتی که پیش از شروع مدرسه از طریق متخصصان در مرکز جامع خدمات دهی قابل رفع است.
وی در ادامه با بیان اینکه نظام ارجاعی که ایجاد شده است خدمت بسیار شایسته است، گفت: دانشآموزان پیش دبستانی که چنین اختلالاتی داشتند در مسیر قرار گرفتند و به محض تشخیص توسط کارشناسان برای اولین بار با مداخلههای مختصر و کاملا تخصصی، زمینه رفع آن اختلاف فراهم شد تا دانشآموز به مدارس عادی برود.