وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: شرکتهای خارجی باید بدانند فرصتهای خوبی در ایران وجود دارد که می توانند در آن همکاری و مشارکت کنند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا نعمت زاده در همایش بین المللی صنعت خودرو ایران افزود: مشارکت شرکت های خارجی باید به نحوی باشد که صنعت خودروی داخل را از نظر کمی و کیفی تقویت کنیم و در امر صادرات نیز کمک کننده باشد زیرا ما بدون ورود به بازارهای صادراتی قرارداد جدیدی نخواهیم داشت.
وی اضافه کرد: اگر نظر من خواسته می شد سهم 30 درصدی را برای صادرات در این باره در نظر می گرفتم البته قطعه سازان و خودروسازان ما باید به افقهای صادراتی فکر کنند و ستون صادرات را در آمارهای خود بیاورند.
وی ادامه داد: وقتی به پتروشیمی ورود کردم میزان صادرات 350 میلیون دلار بود اما در اواخر کار به 8 میلیارد دلار و اکنون صادرات پتروشیمی به 15 میلیارد دلار رسیده است.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه تحقیق و توسعه باید به کمک کیفیت خودروها بیاید گفت: تحقیق و توسعه فقط برای طراحی خودروها نیست بلکه یکی از وظایف آن باید بهبود کیفیت قطعات و مجموعه خودرو باشد.
نعمت زاده با اشاره به اینکه جایگزینی موتورهای دیزلی در خودروها موجب 30 درصد مصرف بهینه انرژی می شود گفت: جا دارد این نوع موتورها را در خودروهای سواری جایگزین کنیم البته سوخت آن در پالایشگاه اراک و پالایشگاههای در حال راه اندازی تولید می شود.
وی با بیان اینکه ایمنی از نکات مهم در تولید خودرو است به حادثه اخیر در جاده قم اشاره کرد و گفت: به ما اینطور گفتند که این خودرو مطابق طراحی فلان شرکت خارجی است اما ما قانع نشدیم و گفتیم مگر طراحی خارجی وحی منزل است ، بروید بررسی کنید چه کار کنیم تا چنین حوادثی بروز نکند البته یقین دارم آن شرکت باید در طراحی خود تغییراتی دهد و ایرادی ندارد که این اصلاح طراحی در ایران صورت گیرد مگر همه طراحی ها را باید از خارجیها بگیریم کارشناسان ما با مشورت با کارشناسان و طراحان خارجی ، تغییر در طراحی را ایجاد کنند.
وزیر صنعت همچنین گفت: مرکز آزمون خودروها که چند سال قبل تصویب شد معطل مانده است که در این باره جلسه گذاشته ایم و امیدواریم هر چه زودتر این مرکز ایجاد شود و خود این کار را پیگیری خواهم کرد زیرا نمی شود چند میلیون خودرو تولید کنیم و چشم به بازارهای صادراتی داشته باشیم اما هیچ مرکز تست خودرو در سطح استانداردهای بین المللی نداشته باشیم.
نعمت زاده افزود: مشتریان ولی نعمت خودروسازان هستند و خودروسازان باید این نکته را مد نظر داشته باشند که اگر خودرویی را مشتری برگرداند قبل از آنکه بحث کند خودرویی را که ایراد دارد پس بگیرند و خودروی نو تحویل مشتری دهند زیرا مصرف کننده باید راضی باشد.
وزیر صنعت گفت: همه شرکتهای مجموعه ساز ، قطعه ساز و خودروساز باید سعی کنند خود را به کلاس جهانی ارتقا دهند.
نعمت زاده افزود: تا سال 2011 یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو به ارزش 25 میلیارد دلار تولید کردیم که در رده سیزدهم جهان قرار گرفتیم و در تولید داخل نیز بعد از نفت ، گاز و پتروشیمی و بانکداری در رده سوم قرار گرفتیم.
وی افزود: کسانی که اطلاعاتشان کافی نیست تصور می کنند می شود صنعت خودرو را کنار گذاشت بدون توجه به اینکه چنین صنعت بزرگی را با همت همه دست اندرکاران بوجود آوردیم که سهم بسزایی در تولید ارزش افزوده و GDP دارد که باید با تلاش ، نارسایی ها را رفع کنیم تا افتخار بیشتری برای کشور بوجود آورد.
وزیر صنعت گفت: وقتی سه و نیم درصد GDP به یک صنعت اختصاص دارد باید برنامه ریزی و سیاست گذاری مستقل داشته باشد که مشغول آن هستیم و اگر به آن توجه نشود مشکلات بوجود آمده می تواند ادامه یابد.
نعمت زاده افزود: قبلاً جلسه شورای سیاستگذاری خودرو برگزار می شد که آن را تجدید کردیم و اکنون دو جلسه در ماه داریم که با رفع مشکلات این جلسات ماهانه خواهد بود تا با همفکری این بار بزرگ را به سرمنزل برسانیم.
وی ادامه داد: اگر قرارها و تعهدات را درست انجام دهیم می توانیم تا یک سال آینده شاهد شکوفایی کمی و کیفی صنعت خودرو باشیم.
وی با تأکید بر تقویت طراحی در صنعت خودروسازی گفت: این کار در ایران خودرو و سایپا شروع شده که باید مورد حمایت مدیران ارشد قرار گیرد زیرا فارغ التحصیلان خوبی در داخل و خارج کشور داریم که با جذب آنها می توانیم در شکل و اجزای قسمتهای مختلف خودرو ، طراحی های تازه ایجاد کنیم البته همکاری با شرکتهای خارجی در وقت لازم در این باره بدون مانع است.
نعمت زاده ابراز امیدواری کرد قطعه سازان هم مورد حمایت خودروسازان و وزارت صنعت قرار گیرند و هم خود احساس کنند که بار بزرگی از صنعت خودروسازی را بر دوش دارند.
وی با اشاره به اینکه رقابت مؤلفه خوبی است گفت: رقابت باید بنحوی باشد که در جهت ارتقای توان فنی ، اجرایی و اقتصادی واحدها انجام شود و شرکتها پشیتبان هم باشند.
وزیر صنعت افزود: اشکالی ندارد که قطعه سازان ما با شرکت های معتبر جهانی مشارکت کنند و اگر فکر می کنند این مشارکت موجب ارتقای کیفیت می شود حتماً همکاری کنند.