دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانهای میراث فرهنگی: قاب دوربین رسانه است که زیباییها و ارزشهای هنری میراث فرهنگی ایران را بازتاب میدهد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، علیرضا تابش، دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانهای میراث فرهنگی در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: قاب دوربین رسانه از نگاه خلاقانه طرح پرسش میکند. «میراث در آینه»، شعار امسال جشنواره، به دنبال این هست که نگاه نوآورانه و خلاقانه برای معرفی ایران و ایرانی چگونه شکل گرفته است. ما پرسشهای زیادی داریم راجع به ایرانی بودن، ارزشهای دینی، ملی، میهنی؛ اینها بهترین راهش انتقال از دریچه فرهنگ و هنر و تولیدات چند رسانهای یا فیلم، کتاب و رسالههای دانشگاهی است.
تابش افزود: خود میراث فرهنگی خود مجموعهای از هنرهاست. در ساخت بناهای تاریخی، در فرش ایرانی، در آلات موسیقی ایرانی، در تزییناتی که مردم ایران استفاده میکنند، جاجیم، طلاسازی، انگشترسازی، همه این موزهها میراث فرهنگی هنر صنایع دستی هست. جشنواره به دنبال این است که نگاه خلاقانه برای معرفی این زوایای زیبای هنری ترسیم بکند. دنیا به این سمت رفته، کشورهای اطراف ما که هویتی ندارند دنبال هویت یا ساخت هویتهای مصنوعی برای خودشان هستند.
وی تاکید کرد: ما که الان داریم به زبان فارسی با هم صحبت میکنیم به زبان زنده یاد حکیم ابوالقاسم فردوسی با هم صحبت میکنیم، و پاسدار و پاسبان زبان فارسی هستیم؛ من و شما از دهخدا میگوییم، از عبید زاکانی میگوییم، از حمدالله اسلامالله مستوفی میگوییم. ریشههای فرهنگی تمدنی ما غنی است، اما باید با زبان فرهنگ و هنر به دو گونه مخاطب، یکی مخاطب ایرانی و یکی مخاطب جهانی ان را انتقال داد.
مشاور معاون وزیر میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: تیرماه امسال فراخوان جشنواره را منتشرکردیم؛ تفاوت این دوره از جشنواره این بود که بخش هنرهای نمایشی و بخش کتاب و پایاننامه به مباحث چند رسانهای اضافه شد. در آیین افتتاح سه بخش؛ کتاب پایاننامه وهنرها رایانهای برگزیدگانش مشخص شد و جوایزشان را گرفتند و همینطور امسال جایزه ویژه قزوین پیشبینی شد، ۵ نفر از برگزیدگان استانی مورد تقدیر قرار گرفتند.
دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانهای میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در فراخوانی که ما دادیم ۲ هزار اثر اثر دریافت شد، همکاران ما و شوراهای انتخابمان بین این آثار را انتخاب کردیم. متولد دهه ۲۰ شرکت کننده این جشنواره بود که کتاب فرستاده بودند، تا متولدین دهه ۹۰ که ویدیوهایی از هنر نقالیشان فرستاده بودند. از بین این ۲ هزار اثر، ۴ استان مشارکت بالاتری داشتند؛ استان تهران، قزوین، اصفهان و خراسان بالاترین آثار را ارسال کردند.
وی تصریح کرد: یکی از اثرات این جشنوارهها، اول اینکه در استانها هر سال چرخشی برگزار میشود، ایجاد انگیزه میکند؛ و دوم در رشد تولید محتوا در آن استان بسیار موثر واقع میشود. خیلی از یزدیها یا قزوینیها الان بعد از دو سال برگزاری جشنواره به فکر این افتادند که از چه زاویه نویی به میراث فرهنگی منطقه خودشان بپردازند.
تابش افزود: هم میراث کالبدی یا ملموس و میراث ناملموس که آیینها آداب را و حتی میراث طبیعی که استان قزوین یکی از برجستهترین استانها در حوزه میراث طبیعی هست، را شامل میشود. همه اینها دستمایه تولید هنری میشود. این میزبانی بسیار بسیار اثربخش هست برای اینکه جامعه فرهنگی هنری حساس بشود ترغیب بشود به سمت تولیدات بیشتر، اندیشهورزی بیشتر در باب میراث فرهنگی و هویت ملی بسیار موثر خواهد بود.
وی گفت: برای اولین بار ما کاری کردیم سال که در جشنواره میراث فرهنگی ۱۴۰ اثر از آثار سینمایی این جشنواره با اجازه صاحبان آثارش در یکی از پلتفرمها به شکل رایگان پخش شد.
مشاور معاون وزیر میراث فرهنگی کشور ادامه داد: اینجا در قزوین ۱۰ کارگاه آموزشی گذاشتیم؛ برخی از فیلمسازان، باستانشناسان، مفاخر میراث فرهنگی کشورمون، هنرمندان حوزه تجسمی و هنرهای دیجیتال در قزوین کارگاههای خیلی فاخر و خوبی برگزار شد. امیدوارم نتایجش به صورت کتاب و ویدئو هم منتشر بشود.
دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانهای میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت تندیس جشنواره گفت: این دوره از جشنواره، برای اعتبار بخشی به جایزه جشنواره تندیسی طراحی شد که از امسال و سال آینده و سالهای بعد خیلیها برای به دست آوردن این تندیس تلاش جدیتری در خلق آثار هنر بکنند. جشنوارههای مهم جهانی تندیس هایش بسیار نشانهای ماندگار و ارزشمندی است. قطعا هر جشنواره یک جایزه نقدی دارد، اما نشان و تندیس جشنواره چیز دیگری است و خیلی میتواند در اعتباربخشی این جشنواره کمک بکند. از روزی که در قزوین در عمارت هنر هفته پیش رونمایی این تندیس انجام دادیم خیلی بازتابهای خوبی در بین خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت.
وی تاکید کرد: جشنواره میراث فرهنگی دنبال پیوند و همگرایی بین چند ضلع است؛ مخاطب عام یا مردم، متخصصین حوزه میراث فرهنگی متخصصین عرصه هنر و رسانه، و رنگاران و روزنامهنگاران؛ اگر ما بتوانیم بین این چند ضلع یک همگرایی و هم افزایی داشته باشیم، قطعا ما به اهدافمان میرسیم. هم افزایی و همگرایی در مورد تقویت پایههای هویت ملی است، تقویت انسجام ملی است، احترام به باورهای دینی آیینی و ملی است. اگر بخواهیم سرمایهگذاری کنیم روی نسل نو و جوان، باید شناخت انها را نسبت به ریشههای هویتی را تقویت بکنیم؛ این شناخت جز با هنر و رسانه اتفاق نمیافتد.
تابش گفت: بیش از ۲۰ راهنمای گردشگری که جزو جوانان باسواد و بافرهنگ قزوین هستند، به شکل داوطلبانه استفاده کردیم. حقیقتا این موضوع خودش یک الگو هست که من تلاش دارم به عنوان دبیر جشنواره این دوره از جشنواره را که مدل همکاری خیلی خوبی در قزوین شکل گرفت ثبت و ضبط کنم که برای دورههای بعد استفاده بشود. تفسیر میراث فرهنگی یکی از کارهای راهنمایان ماست یعنی اگر به درستی با سواد کافی با اطلاعات کافی و دقیق اطلاعات را به مخاطب منتقل کنند.
بخشی از آثار جشنواره امسال در مورد گردشگری روستایی بود؛ تا ما تولید محتوا در رابطه با روستاهامان نداشته باشیم روستاها را فقط جاهایی، که شاید میشود گفت برای نسل نو مبهم یا جذاب نیست یا امکانات کمتری دارد اینطور معرفی بشود طبعا مهاجرت از روستا اتفاق میفتد. اما اگر فیلمسازان، نویسندگان، گزارشگران و برنامه سازان ما حتی هنرمندان عرصه تئاتر ارزشهای نهفته در بخشهای مختلف کشورمان، میراث ارزشمند روستایی ایران عزیز را درست معرفی بکنند، طبعا روستاها باعث افتخار می شود.
وزارت میراث فرهنگی دستورالعملهایی که به استانها میدهد یکی از رویکردهاش تقویت معرفی هرچه بیشتر مشاعر و مفاخر فرهنگی هنری دینی و انقلابی استانها است. در همین جشنواره به مناسبت بخش قزوین در آینه سینما فیلم مستندی داریم که بسیار فیلم ارزشمندی هست راجع به شهید لشکری که درد و رنج و مقاومت اسارت این شهید بزرگوار را روایت میکند. من به انتخاب خودم این مستند را در این بخش گذاشتم که بگویم؛ قزوینیهای عزیز اگر شما به میراث فرهنگی تان افتخار میکنید، شهید لشکری یکی از ان میراث فرهنگی شهر شما و کشور ایران است. رسالت ما در این جشنواره در رویکردهای معرفی و آموزش میراث فرهنگی این هست که حتما با زبان هنر و فرهنگ فاخر ملی مان را هر چه بهتر معرفی کنیم.