معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات گفت: همه دستگاه ها بدون استثناء به پنجره ملی دولت هوشمند متصل شده اند اکنون تاکید ما روی ارائه صددرصدی خدمات است که به شکل الکترونیکی از طریق پنجره ملی در دسترس مردم باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، دکتر محمد علیزاده، رئیس امور توسعه دولت هوشمند سازمان اداری استخدامی (ارتباط تلفنی) و دکتر عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ارتباط تلفنی) چهارشنبه شب ۸ آذر ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبر ارائه صددرصدی خدمات دستگاهها از طریق پنجره ملی را بررسی کردند.
سؤال: آقای دکتر موحد خاطر بنده است که شنبه شب که با هم گفتگو کردیم درخصوص اتصال ارائه خدمات صددرصدی وزارت ارتباطات برخی از دستگاههای زیرنظر وزارت ارتباطات همچنان متصل نبودند. الان در آخرین آمار و فهرستی که به ما ارائه شده است، برخی از دستگاهها متصل شده اند و فکر میکنم براساس فهرستی که من دارم، شرکت پست هنوز متصل نشده است و سازمان فضایی، درست است؟
موحد: ما در بحث اتصال به پنجره ملی، تقریباً از این مرحله گذر کرده ایم، همه دستگاه بدون استثناء متصل شده اند. آن چیزی که الان روی آن تأکید داریم، ارائه صددرصدی خدمات است که به شکل الکترونیکی از طریق پنجره ملی در دسترس مردم باشد. مبنای صحت سنجی ما برای ورود به درگاه پنجره واحد خدمات دستگاهی، براساس نوع کاربری که میتواند از آن خدمات استفاده کند، بعضاً بعضی از خدمات مخصوص اشخاص حقوقی است یا بعضی از خدمات هم به شکل کلی اشخاص حقیقی هم میتوانند از آنها استفاده کنند. به همین خاطر در بررسیها اگر ما نتوانیم وارد آن درگاه شویم، ناچاراً آن خدمت را تأیید شده درنظر نمیگیریم تا زمانی که صحت سنجی کامل انجام شود و این اعلام شود.
سؤال: الان در خود وزارت ارتباطات با اینکه متولی این کار است، دو دستگاه متصل نشده اند و تخلف صورت گرفته است، درست است؟
موحد: از منظر ارائه صددرصدی خدمات سازمان فضایی و شرکت ملی پست کماکان عقب هستند، ۸۸ درصد سازمان فضایی و شرکت ملی پست ۸۱ درصد بر مبنای خدمات تعریف شدهای که در سازمان اداری و استخدامی داریم و برای آنها شناسنامه خدمات صادر شده است.
سؤال: مشخص است مثلاً در شرکت پست چند خدمت تعریف کرده بودید؟
موحد: بله با اطلاعات و جزئیات کامل میشود اینها را ارائه کرد، ولی الان لیست خدمات را اینجا من اعلام میکنم، ولی تعداد را میشود به آن پرداخت که چه تعدادی است.
سؤال: به هر حال یکی از شرکتهایی است که مردم زیاد با آن سروکار دارند و اگر کامل اتصال پیدا کند، یعنی باید اتصال پیدا میکرد تا پایان آبانماه تا کار مردم راحت انجام میشد.
موحد: بله آن چیزی که بالاخره بعنوان خدمات دستگاهها تعریف شده است، چیزی است که مورد نیاز مردم است و حتماً باید به شکل کاملاً الکترونیکی ارائه شود.
سؤال: آقای دکتر چند شناسه خدمت تعریف شده است از شرکت پست؟
موحد: شرکت پست ۱۶ خدمت شناسنامه دار دارند که طبق آخرین آمار الان ۸۱ درصد اینها به شکل الکترونیکی دارد ارائه میشود مابقی این خدمات الان بعضاً بعضی از آنها کاملاً الکترونیکی است، ولی اتصال امور پنجره ملی برقرار نشده است و این را در بخش عمدهای از دستگاهها شاهد هستیم که خدمات الکترونیکی است، ولی به پنجره ملی متصل نشده است.
سؤال: یعنی درگاه خودشان است، روی درگاه خودشان میتوانند ارائه دهند، ولی مهم این است که ما این را روی پنجره ملی بیاوریم و ارائه دهیم، همه یکپارچه شوند.
موحد: آن چیزی که در قانون ذکر شده است و تکلیف شده است که این خدمات از طریق پنجره ملی در دسترس مردم باشد.
سؤال: همین را هم اشتباه میگیرند رؤسای دستگاهها و سازمانهایی که میگویند ما اتصال پیدا کرده ایم، ولی ارائه نکرده اند در پنجره ملی.
موحد: بله نکته درستی اشاره کرده اند.
سؤال: یک چیز خیلی جالبی که وجود داشت در فهرستی که امروز به دست من رسید، سازمان تنظیم مقررات بود، اول هفته شنبه که بررسی کردیم ۲۱ درصد بود الان شده است صددرصد، یعنی در این چند روز رشد جهشی داشته است، چطوری است، بررسی اشتباه بوده است؟
موحد: ما در بررسی هفتههای گذشته بخاطر اینکه بعضی از خدمات سازمان تنظیم جامعه مخاطب خاصی دارد و با نام کاربری حقیقی نمیشد اینها را صحت سنجی کرد، بایستی حتماً نام کاربری را داشته باشیم که از نوع همان کاربر باشد که وارد میشدیم و صحت سنجی میکردیم که این فرآیند طی چند روز گذشته انجام شد بعد از آن گفتگوی قبلی و تمام آن خدمات شناسنامه دار مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد.
سؤال: سازمان اداری استخدامی در چه وضعیتی قرار دارد؟ کامل وصل نشده بود تا جایی که خاطر بنده است، ۹۹ درصد در ردیف ۵۳.
موحد: سازمان اداری استخدامی هم براساس آخرین آمار ۹۹ درصد خدمات شان متصل شده است، دو زیرمجموعه هم دارد، مرکز آموزش مدیریت دولتی که صددرصد است و سازمان ملی بهره وری ایران هم ۳۶ درصد.
سؤال: آقای دکتر علیزاده، میفرمایید که چرا هنوز یک درصد از خدمات شما اتصال کامل به پنجره ملی پیدا نکرده است و ادامه خدمات شما صددرصدی نشده است در پنجره ملی؟
علیزاده: درحقیقت طبق این آئین نامهای که ابلاغ شده است به دستگاه ها، دستگاهها باید با اولویت بندی که مبتنی بر آن بحث هوشمندسازی دارند، خدمات شان را بیاورند که ۲۰ درصد خدمات شان را متصل کنند.
سؤال: البته آن برای هوشمندسازی است که باید تا پایان دیماه پیگیری شود ما پیگیر مرحله اول هستیم که در قانون بود و باید تا پایان آبانماه خدمات صددرصد روی پنجره ملی ارائه میشد.
علیزاده: خدماتی که باید الکترونیکی میشد و وصل میشد در تلاش بودند تمام همکاران در سازمان و دستگاههای مختلف برای اتصال شان و در مراحل فنی کارهایی که دارد انجام میشود، .
سؤال: به نکته خوبی اشاره کردید ما از برخی از وزراء یا دستگاهها که پیگیری میکردیم به زیرساختهای فنی اشاره میکردند. الان هم شما با ما هستید و هم آقای دکتر موحد، جلسات در طی یکسال و نیم و دو سال گذشته برگزار نشده است، این زیرساختها بررسی نشده است که باید تکمیل شود، پس چرا این دلیل را برخی از دستگاهها میآورند، تکمیل نبودن زیرساخت ها، زیرساختها مناسب نیست.
علیزاده: هر دستگاهی بسته به آن زیرساختی که داشته است قبل و آن بنیه فناوری که داشته است تا حدی توانسته است به این حد از اتصال خدمات برسد، اما مسائل فنی در هر دستگاهی متفاوت است و هر کدام آن باید به صورت جداگانه همراهی شود و پیگیری شود تا این اتصال بتواند کامل شود. مسئلهای که ما داریم، اساساً برخی از خدمات اتصال شان مشکلات کسب و کاری دارد و درگیریهای دستگاهها در این حوزه مسائلی است که هم سازمان اداری استخدامی و هم مجموعه وزارت ارتباطات در تلاش هستند که با همکاری این دستگاهها بتوانند اتصال را فراهم کنند و مشکلات شان را حل کنند.
سؤال: همکاری دستگاهها مناسب بوده است و اینکه این مشکلات چه زمانی شناسایی شده است، سال گذشته شناسایی شده است، یا اینکه امسال شناسایی شده است؟
علیزاده: از وقتی که ابلاغ آئین نامه اجرایی بند جیم ابلاغ شد و دستگاهها همراهیهای زیادی هم داشتند در اتصال، مقدمات این کار پیگیری شد، ما از مجموع دستگاههایی که حدوداً ۲۱۱ دستگاه است، الان ۱۸۱ دستگاه شناسه دار داریم.
سؤال: که فکر میکنم ۱۴۴ تا از آنها شناسه همان خدمات اش است که الان من در فهرست دارم.
علیزاده: ۱۴۴ نمیدانم خدمات شناسه دار دستگاهها است؟
سؤال: بله شناسهها را از جناب آقای دکتر موحد گرفته ایم. از دستگاههای مشمول میفرمایند.
علیزاده: من آمار به روز شدهای که دارم. آمار دستگاههایی که خدمات شناسه دار الان نزد سازمان اداری استخدامی دارند، ۱۸۱ است که البته اینها همه اش در همان کمیته مربوط بررسی میشود، تا الان سه دستگاه جلسات مشترک با وزیرشان برگزار شده است و بحث اتصال خدمات شان و آن بحث هوشمندسازی ۲۰ درصدی را داریم پیگیری میکنیم، اما در این تعداد ۱۸ دستگاه در ۱۴۰۲ آمده اند خدمات شان را بروزرسانی کرده اند و ۳۱ دستگاه هم درخواستهایی داده اند که درحال بررسی است و درحال انجام است.
سؤال: دستگاههایی که تخلف کرده اند و ارائه خدمات صددرصدی به پنجره ملی نداشته اند چه، آنها را بررسی کرده اید؟
علیزاده: حقیقت من اسم تخلف را ابا دارم به کار ببرم.
سؤال: چرا، خب از قانون سرپیچی کرده اند.
علیزاده: نه نکته این است که همه دستگاهها در فعالیتی که ما داشتیم این همراهی و همکاری را داشته اند، اما یک مقدار سرعت شان متفاوت بوده است، به دلیل زیرساختهای مختلفی که داشتند یا ضعفهای که در زیرساخت بوده است و ما در تلاش هستیم با همراهی وزارت و بخشهای مختلف بتوانیم این سرعت دستگاهها را در اتصال به حد خوبی برسانیم و من اسم تخلف به کار نمیبرم .
سؤال: پس قبول دارید که تخلف است؟
علیزاده: نه اسم تخلف را نمیبرم.
سؤال: شما اسم نمیبرید، ولی برخلاف قانون عمل شده است و تخلف است و فکر میکنم که در بند ۹ هم برای آن مجازات تعبیه شده است.
علیزاده: بله طبق همین بحث هم ما در تلاش هستیم که با همکاری دستگاهها بتوانیم آن دستگاههایی که اتصال شان کامل نشده است را به حد مطلوب برسانیم.
سؤال: به هر حال فکر میکنم مدارا کردن با دستگاههایی که تخلف کرده اند سبب میشود که بر تخلف شان همچنان بمانند، هرچه بیشتر جدی بگیریم به هدف نهایی که خب مطالبه خود رئیس جمهور هم است زودتر میرسیم.
پخش گزارش
سؤال: آقای دکتر موحد، صحبتهایی که کردند در راستای آقای علیزاده بود، گفتند میخواهیم به دستگاهها وقت بدهیم، تا چه زمانی وقت میخواهید بدهید؟ این در جلسات تان مشخص شد؟
موحد: در جلساتی که در محیط نظارتی داریم، دستگاهها با حضور بالاترین مقام وزارتخانه و خود دستگاهها تابعه آنجا این مشکلات بررسی میشود، بعضاً بعضی از آنها طوری هستند که نیازمند زمان است برای حل آن مسائل فنی که بایستی فراهم شود. ببینید بعضی از خدمات برای ارائه الکترونیکی، نیازمند اطلاعاتی یا یک استعلامی است از یک دستگاه دیگر.
سؤال: یعنی اینها بررسی میشود که زودتر بتوانند متصل شوند؟
موحد: استعلام باید به شکل الکترونیکی ارائه شود وگرنه آن فرآیند ارائه الکترونیک به طور کامل محقق نمیشود.
سؤال: این تا پایان آذرماه باید انجام بشود؟
موحد: بله. اینها در آن کمیته به اینها پرداخته میشود، بعضی از اینها باید فرآیندهایشان بازنگری شود، بازمهندسی شود، براساس شرایط جدید، فرآیندهایی که بوده است متعلق به سالهای گذشته بوده است، این بازنگریها منجر به یک تأخیری خواهد شد. بعضی از اینها موجه است و بعضی از اینها غیرموجه است.
پخش گزارش
سؤال: جناب مهندس اوجی بودند درخصوص برخی از ملاحظات پدافندی گفتند. شرکتهایی که وصل نشده اند، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است در وزارت نفت، خود ستاد وزارت نفت است که هنوز متصل نشده است و درصد اتصال آن ۴۰ است، در پژوهشگاه صنعت نفت هم که پژوهشگاه است فکر نکنم عامل پدافندی خیلی زیادی داشته باشند، ۲۵ درصد متصل شده اند، شرکت ملی گاز هم ۱۳ درصد ارائه خدمت داشته اند، درست است؟
موحد: بله، در مجموع وزارت نفت با خود ستاد شش مجموعه مشمول میشوند، بیش از پانزده شرکت زیرمجموعه خود شرکت ملی نفت که علی المشمول خورده اند به واسطه نوع خدمات شان، اما این شش مجموعهای که الان مشمول هستند، شرکت مادر تخصصی پالایش پخش صددرصد خدمات اش را ارائه کرده است، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی صددرصد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۶۰ درصد، خود ستاد وزارت نفت ۴۰ درصد، پژوهشگاه صنعت نفت ۲۵ درصد و شرکت ملی گاز ۱۳ درصد.
سؤال: آقای وزیر گفتند بخاطر پدافندی متصل نشده اند، درست است، در جلسه این مطرح شده است؟
موحد: بعضی از سامانه هایشان بالاخره ممکن است این ملاحظات باشد.
سؤال: در آنهایی که ارائه خدمت شان کامل نیست، این ملاحظات است، مثل شرکت ملی گاز یا پژوهشگاه؟
موحد: جزئیات این را الان دراختیار ندارم که کدامیک از خدمات در کدام سامانه منجر به این شده است .
سؤال: همچنین صحبتی شده است در جلسات؟ اگر ارائه بوده، اگر این مشکل وارد بود باید در این فهرستی که ارائه شده بود حل میشد، درست است؟ یعنی غیر مشمول میشد؟
موحد: ممکن است همچنین اتفاقی افتاده باشد.
سؤال: پس صحبت هایشان فکر میکنم اشتباه بود، درست است؟
موحد: چون بعضی از این خدمات باید شناسنامه خدمت را ملاحظه کنیم، سامانهای که الان دارد آن خدمت از طریق آن ارائه میشود، بعضی از موارد هم آن سامانه بایستی ملاحظات امنیتی در اتصال آن به پنجره ملی هم دیده شود.
سؤال: الان این شناسه خدمتهایی که برای وزارت نفت است از سال گذشته تعیین شده است؟
موحد: بله.
سؤال: ملاحظات امنیتی در این یکسال و خوردهای دو سال و خوردهای انجام شده است، لحاظ نشده است؟
موحد: باید حتماً لحاظ شود واتصال برقرار شود.
سؤال: پس اتصال الان ارائه خدمت صددرصدی نیست و باید انجام میشد و تخلف صورت گرفته است؟
موحد: بله.
پخش گزارش
سؤال: ما الان استعلام میگیریم، آقای دکتر وزارت فرهنگ و ارشاد صددرصد ارائه خدمت کرده است در پنجره ملی؟
موحد: آقای وزیر اشاره کردند به بحث اتصال، درست بود، وزارت فرهنگ جزء اولین وزارتخانههایی بود که به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد، اما از حیث تکلیف امسال که ارائه صددرصدی خدمات است، متأسفانه سه تا از مجموعهها در وزارت فرهنگ صددرصد نیستند، نهاد کتابخانهها صددرصد است، سازمان اوقاف ۹۵ درصد است.
سؤال: وزارت فرهنگ و ارشاد ۶۴ درصد است.
موحد: بله. سازمان حج و زیارت ۲۱ درصد. ببینید سازمان حج و زیارت همین الان تقریباً اکثر خدمات اش را به شکل الکترونیکی ارائه میکند منتها در غالب سامانههایی که الان اتصال آنها برقرار نشده است این نکتهای بود که میخواستم اشاره کنم که بعضی از دستگاهها خدمات شان به شکل الکترونیکی ارائه میکنند، ولی آن سامانه را متصل نکرده اند که سازمان حج هم از آن دسته است.
سؤال: الان خیلی از مردم با این سازمان سروکار دارند اگر بخواهیم باز کنیم و شناسه خدمت را کاملاً مشخص کنیم، خیلی پرکاربرد است، یعنی اگر بتواند بیاید روی پنجره واحد در زمان ایام حج مردم راحت میتوانند بروند کارهای ثبت نام و اعزام خودشان را انجام بدهند. چه اتفاقی میافتاد اگر ارائه خدمت صددرصدی میشد؟
موحد: بله. اگر تمام خدمات به شکل الکترونیکی هم ارائه میشد و هم متصل میشد، بعضی از سامانههای سازمان حج مثل ثبت نامهای حج تمتع، حج عمره یا حتی ثبت نامهای عتبات، اربعین، اینها در غالب سامانههای خود سازمان حج الان دارد انجام میشود، ولی این سامانه باید کاربر یا هر یک از شهروندان بتوانند از طریق پنجره ملی با یک کلید بتوانند وارد آن سامانه شوند و ادامه فرآیند را در آن سامانه داشته باشند که الان این انجام نشده است و طبیعتاً مردم محروم شده اند از این خدمات.
سؤال: آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کردند که از خود وزیر ارتباطات اگر ما استعلام بگیریم مشخص میشود که صددرصد ارائه خدمات کرده اند.
سؤال: آقای دکتر زارع پور، همچنان ما پیگیر ارائه خدمات صددرصدی دستگاهها در پنجره خدمات ملی هستیم، ابتدا اجازه بدهیم با وزارتخانه شما شروع کنیم، در وزارتخانه شما هم دو دستگاه هنوز ارائه صددرصدی نکرده اند، درست است؟
زارع پور: بله. تشکر میکنم از این همتی که سازمان صداوسیما به خرج داده اند، مخصوصاً دوستانی مثل جنابعالی که با حساسیت و دقت بحثها را دنبال میکنید که این تکلیف در مورد همه دستگاهها اجرا شود و مردم طعم شیرین استفاده از فناوری را در خدمات دولتی بچشند. این دو دستگاه هم مشکلاتی داشته اند که ظرف چند روز آینده حل میشود. البته آمار نسبت به خدمات ما فکر میکنیم جزء سه دستگاه اول باشیم که آقای موحد میتوانند آخرین اخبار را خدمت شما عرض کنند. در مورد وزارت ارشاد هم همانطور که آقای موحد هم اشاره کردند، وزارت ارشاد جزء اولین دستگاههایی بودند که متصل شدند که جای تشکر دارد، اما الان ما از بحث اتصال عبور کرده ایم که تمام خدمات دستگاهها از این طریق ارائه شود محل مطالبه قانون است که امیدواریم که هم وزارت ارشاد و هم بقیه دستگاههای باقی مانده به سرعت کار ارائه همه خدمات شان را در پنجره ملی خدمات هوشمند انشاالله انجام بدهند.
سؤال: آقای دکتر برخی از نهادها و دستگاهها وزارتخانهها همچنان بر این زمینه اعتقاد دارند که زیرساخت هایشان فراهم نیست، جلساتی که میگذارند، در آن جلسات تأکید شده است که مثلاً این خدمت مشمول نیست و وزارت ارتباطات هم قبول کرده است. در این خصوص هم صحبت میفرمایید، من فکر میکنم جلسات به وفور برگزار شده است هفتهای یک جلسه را شما با وزارتخانهها دارید؟
زارع پور: بله ما هفتهای یکبار یا دو هفته یکبار سه شنبه ها، سه شنبههای نظارتی است به اتفاق رئیس دستگاه و سازمان تابعه شان دور هم جمع میشویم و آخرین وضعیت دستگاه را بررسی میکنیم. این موضوع موضوع امروز و دیروز نیست، سال گذشته این مسئله مطرح شد، دستگاهها اگر مسئلهای از جهت شناسنامه خدمات شان داشتند باید در این مدت حل میکردند یعنی الان دیگر این قابل پذیرش نیست که دستگاهی بگوید که ما این خدمات مان مصداق دارد یا ندارد. مصداق یا عدم مصداق برای سال گذشته بوده است و باید این اتفاق میافتاد. یا حتی بحث امنیتی که مطرح میشود آقای رئیس جمهور در جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات دستور فرمودند که دستگاههایی که واقعاً بهانه امنیتی میآورند یا دلایلی دارند، دلایل شان ابتدا در وزارت ارتباطات بررسی میشود اگر وارد نبود به مرجع تشخیص امنیت در کشور که شورای عالی فضای مجازی است ارسال میشود که تا الان ما یک مورد هم نداشته ایم که به مرکز عالی فضای مجازی ارسال شود. عرض من این است که این بهانهها و این دلایل به نظر میرسد که منطقی نباشد الا زمان یعنی ممکن است دستگاهها بفرمایند که ما زمان کم آورده ایم مدتی که تعیین شده است در قانون کافی نیست و به ما زمان بدهید، این دلایلی که مشمول نیستیم، یا به دلایل امنیتی نباید متصل شویم، اینها فرآیندهایش طی شده است و به نظر میرسد که اینها دیگر قابل پذیرش نیست.
سؤال: به هر حال زمان هم کم آورده باشند الان تخلف صورت گرفته است من فکر میکنم الان وقت این است که ما پیگیری کنیم استعلام الکترونیکی را و به این ارائه خدمت نباید بپردازیم.
زارع پور: بله ما امیدواریم که در این چند روز باقی مانده و تا موعد بعدی که پایان آذرماه است، این تکلیف را هم برسانند. البته مستحضرید که یک تکلیف دیگر هم دستگاهها تا پایان سال دارند که ۲۰ درصد خدمات شان را هم هوشمند کنند. یعنی قدم اول الکترونیکی شدن است برداشته شود منتها بعضی از دستگاهها در همین فرآیند مخاطبین را مجبور میکنند که مراجعه حضوری داشته باشند، در گام هوشمندسازی باید تمام مراجعات حضوری هم حذف شود و بدون مراجعه حضوری، بدون بارگذاری مدرک و ارسال مدرک و همچنین بدون مداخله انسانی در هر ساعت از شبانه روز این خدمت را به صورت کامل بگیرند که الان ما مصادیق آن را در پنجره واحد داریم، چون بعضی از دستگاهها در همین هم شبهه وارد میکنند که این امکان وجود ندارد که خدماتی به شکل کاملاً هوشمند ارائه شود که عرض کردم قریب به دستگاه ۵ درصد خدمات هوشمند است مصادیق آن را اگر فرصت باشد صحبت میکنم یعنی این امکان وجود دارد، حالا ممکن است زمان بخواهد، نیاز به استعلامات برخط از بقیه دستگاهها باشد که مقدمات آن همان مراحلی است که پیش بینی شده است یعنی باید تا آخر آذرماه تمام استعلامات برخط شود که مقدمه هوشمندسازی همین استعلامات برخط است.
سؤال: گزارش این دستگاهها به رئیس جمهور ابلاغ شده است، چون خود ایشان از اول پیگیر این ماجرا بودند و در سالهای گذشته خودشان آمدند و دستور دادند و تا الان به موفقیتی رسیده ایم که با پیگیریهای آقای رئیس جمهور بوده است.
زارع پور: بله ایشان در جلسه دولت خطاب به دستگاهها فرمودند که حتی یک دستگاه هم یک خدمت اش ارائه نشده باشد، این کار ناقص است و باید ما به نقطهای برسیم که هیچ خدمتی خارج از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه نشود و به نظر من عزم و اراده در دستگاهها وجود دارد حداقل در همکاران من در دولت و افرادی که در این دولت مشغول هستند این اراده وجود دارد، البته دستگاههایی هم خارج از دولت مشغول هستند آنها هم باید در دایره پیگیری شما قرار بگیرند که ما بتوانیم در مجموع شاهد ارائه همه خدماتی که مورد نیاز مردم است، از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند باشیم.
سؤال: بعد از وزارت فرهنگ و ارشاد سازمان محیط زیست هم رئیس آن صحبتی داشت در حیاط هیئت دولت با هم ببینیم.
پخش گزارش
سؤال: فکر کنم آقای سلاجقه هم اتصال را با ارائه خدمت صددرصدی اشتباه گرفته اند، چون من میبینم براساس فهرستی که جلوی من است، سازمان حفاظت محیط زیست ۶۳ درصد الان ارائه خدمت دارد درست است؟
موحد: بله سازمان محیط زیست هم جزء دستگاههایی بود که پیشرو بود در بحث اتصال در سال گذشته منتها در ارائه خدمات که تکلیف امسال تکلیف صددرصدی بود ما از ۴۸ زیر خدمت شناسنامه دار سازمان حفاظت محیط زیست دارند که هفت تا از این زیرخدمات هم عدم مصداق دارد واز این ۴۱ خدمت ۶۳ درصد آن الان به شکل الکترونیکی ارائه میشود که طبیعتاً انتظار داریم که دوستان و همکاران در سازمان حفاظت محیط زیست تلاش کنند که مابقی خدمات را هم به شکل کاملاً الکترونیکی از طریق پنجره واحد خود سازمان حفاظت محیط زیست که متصل است به پنجره ملی انشاالله این را هم در دسترس مردم قرار دهیم.
سؤال: ما خیلی اشاره میکنیم به خدمتهای شناسه دار شده برای اطلاع دقیق از این خدمتها در سازمانها و وزارتخانههای مختلف، مردم باید به کجا مراجعه کنند؟
موحد: سازمان اداری استخدامی یک سایتی را دارند به اسم khedmat.mardom.ir که شناسنامه خدمات تمام دستگاهها در آنجا در معرض دید عزیزان است میتوانند برحسب نام دستگاه یا نوع خدمت جستجو کنند، فیلتر کنند و خدمات مدنظرشان را کامل ببینند، فرآیند خدمت به چه صورتی است، الزامات آن چه است، پیش نیازهای آن چه است و آیا این خدمت الان به شکل الکترونیکی ارائه میشود یا نه، آنجا این اطلاعات در دسترس مردم الان قرار دارد.
سؤال: جمع بندی سازمان محیط زیست را داشته باشیم، پس این سازمان هم صددرصد خدمات خودش را هنوز ارائه نداده است؟
موحد: از حیث ارائه خدمات بله ۶۳ خدمات آن الان در دسترس مردم است.
سؤال: وزارت تعاون هم همکاران من باوزیر محترم مصاحبهای داشته اند در حاشیه هیئت دولت امروز با هم ببینیم.
پخش گزارش
سؤال: بررسی کنیم وزارت تعاون در کجاها هنوز ارائه خدمت صددرصدی نداشته است؟ یکی خود وزارت کار و رفاه اجتماعی است؟
موحد: بله در مجموعه خود وزارت تعاون، ستاد وزارتخانه الان ۹۰ درصد از خدمات اش به شکل الکترونیکی در دسترس است، یکی از وزارتخانههایی است که خدمات بی شماری دارد که فقط بیش از سیصد و خوردهای مجوز مشاغل خانگی از طریق درگاه ملی مجوزها الان دارد ارائه میکند، اما در مجموعه تابعه که صندوق بازنشستگی کشوری است صددرصد خدمات آن الان به شکل الکترونیکی است، سازمان تأمین اجتماعی ۸۰ درصد، سازمان آموزش فنی وحرفهای ۶۴ درصد و سازمان بهزیستی ۶۳ درصد.
سؤال: اینها هنوز کامل ارائه خدمت نکرده اند در مصاحبه هم دیدیم که خیلی از مردم با آنها سروکار دارند.
موحد: بله
سؤال: در جلساتی که داشتید به کجا رسیده اید، علت عدم ارائه خدمتهای صددرصدی چه بوده است؟
موحد: جلسه با وزارت تعاون در کمیته نظارتی هنوز برگزار نشده است، ولی دستگاهها سازمان بهزیستی و سازمان آموزش فنی و حرفهای درحال حل مسائل فنی هستند که بقیه خدمات را هم به شکل الکترونیکی ارائه کنند.
سؤال: پس مشکل زیرساختی وجود نداشته است.
موحد: خیر مسئله اصلی در بحث ارائه خدمات زمان است، چون بالاخره مسائل فنی نیازمند زمان است امیدواریم که تا پایان آذرماه تکلیف دوم تکلیف سوم است تا آن زمان تکلیف اول را هم به انجام برسانند.