پژوهشگران ایرانی یک شرکت دانشبنیان، با استفاده از دانش و فناوری بومی توانستند نشانگرهای تشخیص سرطان روده را در کشور تولید و تجاری سازی کنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، سرطان روده، سومین سرطان شایع در بین انواع سرطانها و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است. یکی از عواملی که شانس درمان این سرطان را افزایش میدهد تشخیص زودهنگام آن است؛ از همین رو، متخصصان یک شرکت دانشبنیان با تولید محصولی به تشخیص این بیماری کمک کردند.
حامد باقری، مدیرعامل این شرکت با اشاره به طراحی و تولید کیت تشخیص سرطان روده به دست متخصصان این شرکت دانشبنیان گفت: این شرکت تولیدکننده تخصصی کیتهای تشخیص سریع است و کیتهای تشخیص سریع مختلفی مانند پنل قلبی برای تشخیص سکته قلبی، پنل عفونی برای تشخیص عفونت معده، هپاتیت و سایر عفونتها را تولید میکند.
وی با اشاره به عرضه و رونمایی از نشانگرهای تشخیص سرطان روده در نمایشگاه نانوفناوری امسال بر رفع نیاز کشور به واردات این کیت با تولید داخلی تاکید و عنوان کرد: حجم واردات پیروات کیناز ام ۲ (یک آنزیم کلیدی در متابولیسم گلوکز که در تشخیص سرطانهای کلورکتال استفاده میشود) در سال ۹۸ (آخرین سال واردات) تنها چهار هزار تست بوده در صورت که نیاز سالیانه کشور برای غربالگری سرطان روده سالیانه چهار میلیون تست است که از طریق کیت خون مخفی در مدفوع (FOB با حساسیت ۹۰ درصدی) بر طرف میشود.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به دقت ۹۰ درصدی تشخیص به کمک این کیتها عنوان کرد: در حال حاضر برای تشخیص این سرطان، کولونوسکوپی انجام میشود که یک روش تهاجمی و گران قیمت است، از همین رو بسیاری از افراد حاضر به انجام آن نیستند. به کمک این کیت و با یک نمونهگیری ساده از مدفوع میتوان فهمید که فرد به سرطان روده مبتلاست یا خیر و در صورت مثبت بودن جواب کیت تشخیص، فرد برای کولونوسکوپی معرفی میشود.
به گفته مدیر عامل این شرکت، ۹ محصول دانشبنیان دارد که وارد بازار شدهاند و در آزمایشگاه های پاتولوژی و بیمارستان و خانههای بهداشت در حال استفاده است. تقریبا ۱۰ درصد بازار را در اختیار داریم و این محصول نیز مانند سایر محصولات وارد بازار شده است.
باقری، یکی از مزیتهای رقابتی کیت تشخیص سرطان روده را دقت بالا نسبت به نمونههای مشابه و هزینه تمام شده پایینتر آن دانست و افزود: این محصول همچنین از دانش فنی بومی و منحصر به کشورمان برخوردار است که این مزیت موجب شده که قیمت این محصول ۲۰ درصد از محصولات چینی ارزانتر باشد و ظرفیت اتخاذ سهم قابل توجه بازار از واردکنندهها و صرفه جویی ارزی را به همراه بیاورد.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به ظرفیت صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری کیت تشخیص سرطان روده عنوان کرد: با دریافت مجوزهای لازم، هدف خود را صادرات این کیت به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس از سال آینده قرار دادهایم.
وی افزود: اندازه بازار غربالگری سرطان روده در جهان ۹۰۰ میلیون دلار است و سهم بیو مارکر پیوات کیناز ام ۲ حدود ۱۰ درصد آن است، پیش بینی صادرات برای این محصول ۱۰ میلیون دلار در سال است.
باقری با اشاره به ایجاد اشتغال برای متخصصان در قالب این شرکت دانشبنیان گفت: فعالیت خود را از یک تیم شش نفره شروع کردیم و امروز با حمایتهای معاونت علمی ریاست جمهوری برای ۳۵ نفر اشتغال ایجاد شده است و توانستیم ۱۰ درصد سهم بازار ایران را در مدتی که وارد بازار شدیم بگیریم.
مدیرعامل شرکت دانشبنیان با اشاره به صرفه جویی ارزی ۲۰ میلیون دلاری با تولید داخلی این کیت عنوان کرد: بازار این حوزه حدود ۲۰ میلیون دلار ارزبری دارد و بالغ بر ۶۰ درصد واردات محصول آماری بستهبندی شده است که ۳۰ درصد آن سهم مونتاژکارهاست در حالیکه ما صفر تا ۱۰۰ تولید را داخل ایران انجام میدهیم. امید داریم خط تولید خود را گسترش بدهیم و بتوانیم سهم بازار ۴۰ درصدی را برای سال آینده اخذ کنیم.
وی با اشاره به میزان فروش ۱۲۰ میلیارد ریالی شرکت از سایر محصولات دانش بنیان عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این محصول داخلی سازی ۱۰۰ درصدی اجزای مختلف آن از جمله تولید پادتن های مونوکلونال و نانو ذرات طلاست که بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصول را شامل میشود.