لایروبی قدیمیترین اسکله صیادی، آرزوی چندین ساله صیادان چابهاری بود، که پس از گذشت سالیان طولانی محقق شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، جلال پرورش مدیر اداره شیلات چابهار گفت: انباشت گِل و لای وعمق کم آب درمحدوه اسکله شهدای هفت تیر، صیادان را دچار دردسرهای زیادی کرده بود که با لایروبی اسکله، عملیات پهلوگیری وتخیله ماهیهای صید شده بطور همزمان از یک فروند به پنج فروند افزایش مییابد.
وی افزود: از آنجایی که بندرچابهار یک بندر اقیانوسی است، حوضچه اسکله هفت تیر، یکلنگرگاهی امن برای تردد و پهلوگیری کشتیهای صیادی است که در فصولی که دریا مواج وطوفانی است لنجهای صیادیبرای مدت طولانی میتوانند در این لنگرگاه بماند و از آسیب درامان باشند.
وی تصریح کرد:اسکله هفت تیر جز قدیمیترین اسکلههای صیادی جنوب سیستان و بلوچستان است و از زمانی که به بهره برداری رسیده بود تاکنون لایروبی نشده بود که باعث به گِل نشستن لنجهای صیادی میشد وگاهاً خسارتهای زیادی رو به صیادان وارد میکرد.
مدیر اداره شیلات چابهار افزود: در اسکله شهدای هفتم تیر در سال بین شش تا هفت هزار تن ماهی صنعتی صید شده از آبهایدور، تخیله میشود که نقش بسیار زیادی در معیشت مردم ساحل نشینچابهار و تکمیل زنجیره تولیدِ تن ماهیان کشور دارد.
مدیر اداره شیلات چابهار گفت:پس از پایان لایروبی اسکله هفت تیر، کار لایروبی، ا حداث موج شکن و ایجاد دستک رسوبگیر در اسکله رمین نیز آغاز میشود، که در جای خود این اقدامات کم سابقه است.
همچنین عسکری نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بمنظور حفظ ایمنی آب راهها و جلوگیری از آسیبهای دریایی به جامعه صیادی، با بودجهای سازمان بنادر برای لایروبی در نظر گرفت، کار لایرروبی به مقدار ۱۳۰ هزار مترمکعب گل و لای در کانال اصلی دسترسی لنجهای شروع شد وبا این حجم کار عمق آب به منفی چهار در پای اسکله خواهد رسید.
وی اظهار کرد: با اتمام لایروی، شناورهای صیادی در مقابل حزر و مد دریا ایمن میشوند وهمچنین در هنگام پائین آمدن آب دیگر شناورها به گِل نخواهند نشست.