مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: با ساخت پایانه جدید در فرودگاه امام خمینی، ظرفیت جابجایی بار و مسافر در این فرودگاه افزایش یافته و ایران به یکی از قطبهای بار و مسافر منطقه تبدیل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سعید چلندری با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر در خصوص مراسم آغاز عملیات ساخت پایانه جدید فرودگاه امام خمینی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی گفت: این پایانه با مشارکت مالی خارجی و همکاری شرکتهای ایرانی ساخته خواهد شد.
متن این گفتگو به شرح زیر است:
مجری: درباره ساخت پایانه جدید فرودگاه امام خمینی بگویید:
آقای سعید چلندری مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی: سال ۱۳۸۴ فاز اول فرودگاه امام خمینی با مشکلاتی که داشت راه اندازی شد، چون قرار بود یک شرکت خارجی کار راه اندازی این فرودگاه را انجام بدهد به لحاظ ملاحظات امنیتی که بود اتفاق نیفتاد و فرودگاه در فاز اولش همان طوری ادامه داد کار خودش را نهایتا عزمی که در دولت سیزدهم بوجود آمد و ارادهای که دولت سیزدهم داشت این مهم تحقق پیدا کرد.
فاز دوم شهر فرودگاهی که ساخت یک فرودگاه جدید است یعنی این طرف در ضلع شمالی فرودگاه فعلی را داریم با دو تا باند پروازی دارد عملیات پروازی را بین روزانه حداقل ۱۶۰ پرواز تا ۳۵۰ پرواز دارد انجام میدهد به موازات همین در ضلع جنوبی همین دو تا باند ساخته میشود و یک ترمینال به مساحت ۴۱۰ هزار مترمربع ساخته میشود و همه ساختمانهای جانبی که یک فرودگاه نیاز دارد. برنامه ریزی که ما انجام دادیم قسمت اول فاز دو پایان ۱۴۰۳ یعنی در اسفند ۱۴۰۳ قسمتی که مربوط به عوامل پرواز میشود به بهره برداری میرسد و بعد هم فازهای بعدش که همه پروژه را پیش بینی کردیم در پنج سال.
مجری: در چند مرحله قرار است انجام شود؟
آقای چلندری: در دو مرحله البته به محض این که عوامل پروازی سعی میکنم از جملات تخصصی استفاده نکنم که همه بتوانند بهره ببرند. آن باندهای پروازی که هواپیما در آن نشست و برخاست میشود و پلهای ارتباطی که بتواند از باندهای جنوبی به باندهای شمالی ارتباط پیدا کند این قسمت و سیستم روشنایی باند، دستگاههای ناوبری که کمک کند هواپیما کمک کند در شرایط جوی مختلف بنشیند آنها را در نیمه اسفند ۱۴۰۳ بهره برداری میرسانیم.
مجری: چقدر برای مرحله اولی که قرار است ۱۴۰۳ راه اندازی شود چقدر هزینه میکنید و کل طرح چقدر؟
آقای چلندری: حدود ۵۰۰ میلیون دلار و کل طرح بین دو و نیم تا سه میلیارد یورو است برآورد کردیم که در طول این ۵ سال مرحله به مرحله فرودگاه تکمیل میشود تا به آن فاز نهایی اش برسد.
مجری: راه افتادن این ۱۴۰۳ یا به قول شما پنج سال آینده که تکمیل خواهد شد چه میزان سفر را میتوانیم اضافه کنیم در این پایانه؟
آقای چلندری: یک ترمینال فعلی داریم که سال ۱۳۸۴ ساخته شده و الان فعال است و خیلی کاستی داریم، چون همین ۱۳۸۴ که این ترمینال بهره برداری شد مطالعاتش برای ده پانزده سال قبل بوده یعنی ترمینال به روزی نیست ظرفیت آن سالانه ۶ میلیون مسافر است که داریم بازسازی این را شروع میکنیم اگر بازسازی انجام شود و به اتمام برسد به ده میلیون مسافر میرسد یک ترمینالی داریم ترمینال سلام که این هم ابتدای دولت سیزدهم با ارادهای وزارت راه و شهرسازی کرد، چون این ترمینال هم از زمان دولت نهم استارتش زده شده بود همین طوری مدام آمد جلو ساخته شد، ولی راه اندازی نشده بود این را راه انداختیم که ۵۴ هزار متر مربع است ترمینال بسیار خوب و شیکی است و تجهیزات مدرن و به روزی دارد ظرفیت این ترمینال ۵ میلیون مسافر در سال است ظرفیت جابجایی اش ۵ میلیون مسافر است که الان داریم انجام میدهیم و با توجه به شرایط فرهنگی که در کشورمان بود این ترمینال را صرفا به پروازهای زیارتی اختصاص دادیم و اتفاقات بسیار بسیار خوبی افتاد و رضایتمندی بسیار خوبی حاکم است پس یک ظرفیت ۱۵ میلیون مسافر با شرط این که این ترمینالی بازسازی اش را خوب انجام بدهیم داریم این ترمینال ۴۱۰ هزار متر است و ظرفیت جابجایی اش ۳۵ میلیون مسافر در سال است که امید داریم با احداث این بتوانیم ۵۰ میلیون مسافر را در سال جا به جا کنیم که رقم قابل ملاحظه و خوبی است.
مجری: هم احداث کنید و هم باید آن ترمینالها و پایانههای دیگر قدری نوسازی و تکمیل شود تا زمانی که بتوانید به این عدد ۵۰ میلیون برسید.
آقای چلندری: بله.