شهردار اهواز بر متعادل سازی درآمدها و هزینههای شهرداری اهواز برای خدمت رسانی بهتر به شهروندان تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، رضا امینی مساحت اهواز را حدود ۲۰ هزار هکتار و جمعیت آن یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: اهواز در میان ۹ کلانشهر کشور به لحاظ مساحت در جایگاه سوم و از نظر جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد.
وی با بیان اینکه شهرداریها نهادهای عمومی مستقل و غیردولتی هستند که خدمات آنها فراگیر، اما از نظر تامین منابع، غیر دولتی است، افزود: درآمدها و هزینهها باید متعادل باشند، با توجه به اینکه در سایر کلانشهرها ۷۰ درصد درآمدها صرف کارهای عمرانی و ۳۰ درصد صرف حقوق و دستمزد و هزینههای جاری میشود، این نسبت در اهواز کاملاً برعکس است.
امینی ادامه داد: در دورههای قبل نیروهای متعدد غیرتخصصی به مجموعه شهرداری اضافه شد که ضمن احترام به کرامت انسانی همه کارکنان، اما به علت تخصص نداشتن مرتبط، شاهد عقب افتادگی برخی کارها هستیم.
شهردار اهواز در ادامه فضای سبز شهر اهواز را مثال زد و اضافه کرد: با توجه به اینکه اکثر شهرداریها به آبیاری مکانیزه روی آوردند، در اهواز علیرغم وجود یک منبع آبی عظیم به نام رودخانه کارون در امر فضای سبز و همچنین استفاده از ظرفیت حاشیه کارون کارهای فراوانی پیش رو داریم.
وی میگوید: فضای سبز حاشیه کارون ۳۱۵ هکتار مساحت دارد که ۵ هکتار آن در قالب پارک ریحانه ساخته و بهرهبرداری شده و ۱۵ هکتار دیگر به جهاد سپاه ولیعصر (عج) سپرده شده و همچنین در حال مذاکره برای انجام مطالعات و کارهای لازم برای ۲ طرح بزرگ دیگر هستیم.
امینی در ادامه به ناوگان حمل و نقل عمومی در اهواز اشاره کرد و گفت: در ناوگان حمل و نقل به ازای هر هزار نفر یک دستگاه اتوبوس نیاز است که با احتساب جمعیت اهواز، یکهزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای خدمات رسانی به شهروندان باید تامین شود که با توجه به انجام وظیفه دولت کنونی در پرداخت سهم خود به سایر شهرها تعداد ۱۲۵ دستگاه دیگر به اهواز تعلق گرفته و شهرداری هزینه آن را پرداخته است.
وی افزود: برای خرید بیش از ۳۰۰ دستگاه دیگر اتوبوس کارهایی صورت گرفته است که از طریق خرید داخلی و نیز سرمایهگذار در حال پیگیری هستیم.
اهواز نیازمند ۱۰ هزار دستگاه تاکسی
امینی در بحث ناوگان تاکسیرانی، نیاز اهواز را ۱۰ هزار دستگاه اعلام کرد و ادامه داد: باتوجه به اینکه دولت در نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز به وظیفه خود عمل کرده است، در نظر داریم امسال یکهزار دستگاه تاکسی به ناوگان اضافه کنیم که تاکنون ۵۷۰ دستگاه محقق شده و ثبت نام لازم صورت پذیرفته است.
وی به موضوع قطار شهری و هزینه بالای نگهداری آن اشاره و اضافه کرد: در دنیا شهرهای بالای ۵ میلیون نفر اقدام به ساخت قطار شهری میکنند تا صرفه اقتصادی داشته باشد، اما در ایران قطار شهری به عنوان مدرن نماد مدرنیته شناخته شد و با توجه به اینکه در سالهای قبل نسبت به بازپرداخت وام بانکی که در این زمینه گرفته شده بود، اقدام خاصی صورت نپذیرفت، شاهد از کار افتادن ساخت طرح قطار شهری بودهایم.
شهردار اهواز درخصوص کارهای شهرداری برای بازپرداخت وام با مبلغی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان میگوید: با تلاش شهرداری و تسویه حساب مبالغ و جرائم وام بانکی توانستیم از طریق وزارت کشور اعتبارهای خوبی جذب کنیم که عمده این مبالغ در زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه خواهد شد.
امینی با بیان اینکه اهواز نزدیک به ۳۰ میلیون متر مربع معابر و خیابان دارد، افزود: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۵۰۰ هزار متر مربع، در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع، در سال ۱۴۰۲ در نظر داریم ۳ میلیون متر مربع و در ۲ سال پیش رو بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع را زیر پوشش آسفالت خواهیم برد تا شرایط آسفالت خیابانها و معابر در اهواز تغییرات محسوسی داشته باشد.