رحیمپور ازغدی استاد حوزه و دانشگاه گفت: انقلاب اصلی در مسئلۀ ظهور، تحول در اخلاق و افکار است، بشریت آیندۀ سختی در پیش دارد، راه ناهمواری است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن رحیم پورازغدی در گردهمایی کانونهای مهدویت که در اردوگاه فرهنگی آموزشی امام رضای مشهد برگزار شد، گفت: مسئلۀ انتظار، مهدویت و انقلاب بزرگ جهانی در آخرالزمان ابعاد اعجازآمیز و ماوراءالطبیعه دارد. عصر غیبت و ظهور ایشان حادثهای غیرعادی است. دربارۀ این مسئله هم از بعد مباحث کلامی و اعتقادی میتوان ورود داشت و هم در ابعاد سیاسی، تربیتی و فرهنگی.
وی افزود: مأموریت اصلی ایشان انقلاب برای عدالت مادی و معنوی در سطح جهان است. شکل سهل انگارانه و راحت طلبانۀ انتظار و مهدویت این است که یکی میآید و همه مشکلات را حل میکند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مسئله فراتر از اینهاست. مقولۀ اصلی که هم در غیبت امام زمان و هم در ظهور ایشان وجود دارد، مسئله تربیت در سطح جامعۀ بشری است. ایشان به تنهایی انقلاب نمیکنند. جامعه را تربیت میکنند و در برابر جریانهای ضد عدالت با زبان خشونت برخورد میکنند.
پورازغدی گفت: مشکلاتی در سطح جهان پیش میآید. غیر از اینکه عدالت اقتصادی نیست و یک اقلیت چند درصدی حق ۹۰ درصد ملتها را میگیرند و دشمنان اصلی مهدی (عج) همین عده هستند، یکسری فرهنگها و سبک زندگیها توسط آنها به قدری افول میکند که با تعلیم و تربیت اصلاح میشود. انقلاب سیاسی، اقتصادی و نظامی در سطح جهان لازم است، اما کافی نیست. یک انقلاب تربیتی باید رخ دهد. آن انقلاب بزرگ به لحاظ انسانی و تربیتی تحولاتی در بشر ایجاد میکند.
وی اضافه کرد: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود «إِنَّ بَیْنَ یَدَیِ السَّاعَةِ أُمُوراً شِدَاداً وَ أَهْوَالًا عِظَاماً وَ زَمَاناً صَعْباً یَتَمَلَّکُ فِیهِ الظَّلَمَةُ وَ یَتَصَدَّرُ فِیهِ الْفَسَقَةُ وَ یُضَامُ فِیهِ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَضْطَهِدُ فِیهِ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَر»؛ای مردم همانا پیشاپیش ساعت کارهای سختی است، هولهای بزرگی است و زمانهای سختی است که آن زمان ستمگران مالک می شوند و فاسقان در آن مصدر مینشینند و به امرکنندگان نیکی ستم می شود و به نهی کنندگان از بدی ظلم می شود.
* بشریت آیندۀ سختی در پیش دارد
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بشریت آیندۀ سختی در پیش دارد. راه ناهمواری است. به تدریج قدرتها و وضعیت بازار و اقتصاد به این سمت میرود که روابط غیرانسانی و غیرعادلانه شکل میگیرد. جای ارزش و ضد ارزش عوض میشود. به معروف، منکر و به منکر، معروف میگویند. به زندگیهای پلید افتخار میکنند و آدمهای پاک، مسخره و تحقیر میشوند. این اتفاقات قبلاً بوده منتها جهانی میشود.
پورازغدی افزود: بشر در ابزار پیش میرود، اما در افکار و اخلاق وحشی میشود. همان مفاسد را با ابزارهای بیشتر انجام میدهند. انقلاب اصلی، تحول در اخلاق و افکار است. در مصدر تصمیم گیریها کسانی قرار میگیرند که سهمی از شرف ندارند. هر جنایتی را با افتخار انجام میدهند. نمونۀ زندۀ آن را در غزه میبینیم. سازمان ملل و دولتهای فاسد عرب و غیرعرب هم واکنشی ندارند و میگویند نه غزه نه لبنان.
وی تصریح کرد: به قدری رسانهها فرهنگ سازی و گفتمان سازی میکنند که آدمهایی که درست حرف میزنند، بیشتر تحت فشار قرار میگیرند. کسانی که از حقیقت، حقوق، اخلاق، برادری و توحید بیشتر دفاع میکنند، بیشتر در دنیا مورد تعقیب قرار میگیرند. به تروریست آدمکش، آزادی بخش میگویند. اینهایی که بشر را به پاکی و امور خیر حرکت میدهند، بیشتر مورد آزار و تمسخر قرار میگیرند. آنهایی که به ظلم و فساد و بی غیرتی میایستند، سیبل میکنند.
* رویدادهای آخر الزمانی
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: پیامبر صلی الله علیه و آله در ادامه فرمود «فَأَعِدُّوا لِذَلِکَ الْإِیمَانَ وَ عَضُّوا عَلَیْهِ بِالنَّوَاجِذ وَ الْجَئُوا إِلَی الْعَمَلِ الصَّالِحِ وَ أَکْرِهُوا عَلَیْهِ النُّفُوسَ تُفْضُوا إِلَی النَّعِیمِ الدَّائِم؛ پس برای آن زمان ایمان را آماده کنید و فرو گذارید بر آن دندانهای آسیا را و پناه آورید بسوی عمل صالح و ناخوش دارید بر آن نفسها و به پایان رسانید زندگی را بسوی نعمتهای همیشگی». یعنی در آن روز آمادگی و ارادۀ قوی میخواهد. خودتان را به لحاظ علمی و روحی آماده کنید. با اینکه تعدادتان اقلیت است، اما برابر تمام آنها بایستید. میفرماید وَ عَضُّوا عَلَیْهِ بِالنَّوَاجِذ؛ دندانهایتان را به هم بفشارید. دندان فشردن یعنی آمادۀ درگیری باش و خود را به خطر بینداز. نگذارید کل بشریت را مثل خودشان، پست کنند. میفرماید یک راهکار دارد که عمل صالح است. خودتان سبک زندگی تان را اصلاح کنید. به عمل صالح پناهنده شوید. شما درست زندگی کنید و درست موضع بگیرید. هدف که معنوی باشد، شکست شما هم پیروزی است.
پورازغدی دربارۀ فرازهایی از کلام امیر مؤمنان علیهالسلام دربارۀ رویدادهای آخرالزمان گفت: در حدیث حضرت آمده، سر قبرها موسیقی میزنند و میرقصند و کف میزنند. صفهای نماز جماعت شلوغ میشود، اما پر از منافق. با قرآن شوخی میکنند. فقط از قرآن صدای آوازش را دوست دارند. حتی با غنا میخوانند. یعنی مردم مدام میخواهند سرگرم باشند؛ سرگرمیهای مذهبی و غیر مذهبی. میفرماید قرآن را نمیشناسند مگر صدای آوازش را. موذن پول میگیرد. قرآن متروک میشود حتی فقها و علمای دین با قرآن سر و کار ندارند. قرآن را برای ثواب میخوانند. برکت از جان و مال بسیاری گرفته میشود. افرادی که بتوان به آنها اعتماد کرد، کم میشوند. مال حلال کم میشود. کم فروشی قانونی و عادی میشود. ازدواج مرد با مرد و زن با زن ترویج میشود.