دومین رویداد ملی مشق امید به منظور عرضه و نقد دیدگاههای تشکلی در حل مسائل ویژه اعضای تشکلهای دانشگاهی برگزار می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید حمید مهدیان؛ رئیس دبیرخانه رویداد ملی مشق امید در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر به سوالات مجری درباره این رویداد پاسخ داد.
سؤال: مشق امید چیست؟
مهدیان رئیس دبیرخانه رویداد ملی مشق امید: رویداد ملی مشق امید؛ رویدادی است کشوری بین نهادها و تشکلهای دانشجویی سراسر کشور از واحدهای دانشگاههای آزاد اسلامی برگزار میشود. به منظور آشنایی هر چه بیشتر نهادهای دانشجویی با حل مسأله و پیچیدگیهای حل مسأله و ابعاد مختلف مسائل و در نهایت ایجاد امید هر چه بیشتر نسبت به حل مسائل و نسبت به آینده کشور عزیزمان ایران اسلامی.
سؤال: به دانشجویان نمیخورد مشق بنویسند؟
مهدیان: شعار این رویداد؛ مشقی برای پرهیز از ساده انگاری در فهم و حل مسائل اجتماعی است. اولین رویداد سال گذشته برگزار شد. با همین عنوان رویداد ملی مشق امید. حدود ۵۰۰ تیم در این رویداد شرکت کردند در سال گذشته، خدا را شکر بازتاب خیلی خوبی در واحدهای دانشگاهی داشت. امسال ما شش هزار و ۴۰۰ تیم در این رویداد شرکت کردند. از این ۶۴۰۰ تیم، چهار هزار و ۷۰۰ تیم، تیمهای دانشجویی ما بودند که در این رویداد شرکت کردند. اولین حسن این بود که نهادها و تشکلهای دانشجویی با مسائل مواجه شدند. از ویژگیهای منحصر به فرد این رویداد، این را میشود گفت که همه تیمهای دانشجویی بدون استثناء استاد مشاور داشتند. روال کار به این شکل بود که تیمهای دانشجویی شرکت کننده در رویداد ملی مشق امید که به نحوی رویداد ملی حل مسأله هم میشود نامش را گذاشت. ما عرضه و نقد دیدگاه تشکلها در حل مسائل نام دیگر این رویداد را میگذاریم. این بود که تشکلها یا نهادهای دانشجویی آمدند یک مسأله را که به نظر خودشان از اولویت ویژه برخوردار بود مطرح کردند. این مسألهها میتوانست گستره اش ملی باشد، منطقهای یا استانی باشد یا حتی دانشگاه خودشان باشد. اول این بود که قرار بود این تیمهای دانشجویی شرکت کننده خودشان با هنر و مهارت کشف مسأله آشنا شوند و بعد اولویت بندی مسائل را داشته باشند. با توجه به گستره مسائل که وجود داشت، بعضی مسائل؛ اقتصادی، سیاسی و بعضی عمرانی، مصوب شد که همه تیمهای شرکت کننده حتماً استاد مشاور تخصصی داشته باشند یعنی اگر یک مسأله عمرانی مطرح میشود، استاد عمران به عنوان استاد مشاورش باشد. در نهایت طرحنامههای این مسألهها آماده شد، ارائه شد به دبیرخانه استانی رویداد که در همه استانها تشکیل شده بود. تیمها در سطح استان به رقابت پرداختند و از این چهارهزار و ۷۰۰ تیم دانشجویی شرکت کننده در رویداد ملی مشق امید؛ ۶۴ تیم در نهایت به مرحله کشوری راه پیدا کردند. امروز ۶۴ تیم رقابت هایشان را انجام میدهند و امروز و فردا تیمهای داوری کار داوری شان را انجام میدهند و ان شاء الله در روز چهارشنبه منتخبین نهایی کشوری اعلام میشوند و مراسم تجلیل از برترینهای کشوری ان شاء الله چهارشنبه انجام میشود.
سؤال: رقابتهایی که امروز قرار است شکل بگیرد چگونه است و در چه قالبهایی تعریف شده این رقابت ها؟
مهدیان: در رقابتهایی که امروز و فردا شاهدش هستیم با توجه به مسألههایی که وجود دارد در حوزه های فرهنگی ، آب ، بزهها و مسائل اجتماعی داریم.
سؤال: یعنی چه ارائهای از طرف دانشجویان صورت گرفته و بر چه اساسی قرار است داوری انجام شود؟
مهدیان: تیمهای دانشجویی با توجه به رقابتهایی که در مرحله استانی داشتند، طرحنامه شان در مرحله استانی رفته مطرح شده، آن جا دفاع کردند، تیمهای داوری استانی، یک داوری شکل گرفته، بعد اینها آمدند ما در تهران خدمتشان هستیم.
سؤال: یعنی در این طرحنامه شان راهکار برای آن موضوع ارائه دادند؟
مهدیان: الآن در تیمهای داوری که ما در مرحله کشوری در خدمتشان هستیم. ما تیمهای داوری مان حداقل چهار نفر است در مرحله کشوری. نفر اول؛ استاد تخصصی آن موضوع است، یعنی اگر مسأله ما مسأله محیط زیست است ما حتماً استاد محیط زیست به عنوان داور اولمان حضور دارد. داور دوم مان داور حل مسأله است. از اساتیدی که هم عضو هیأت علمی دانشگاه هستند، هم دورههای حل مسأله را گذراندند و مدرک حل مسأله دارند. استاد سومی که ما در داوری خدمتشان هستیم؛ اساتید صاحب مسأله هستند یعنی از ارگان ها، نهادها و حوزههایی که مسأله به آن جا مربوط میشود، یعنی اگر موضوع مربوط به صنعت و معدن میشود، تلاش کردیم با هماهنگی که ایجاد میشود مثلاً خدمت یک استاد از وزارت صمت باشیم یا اگر موضوع؛ موضوع فرهنگی است، خدمت یک استاد یا از حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه باشیم یا از وزارت فرهنگ و ارشاد باشیم و یک استاد هم به عنوان سرگروه داوری است، یعنی سعی کردیم که جنبه علمی رویداد کاملاً حفظ شود.
سؤال: آن چه در این جشنواره ارائه میشود از طرف دانشجویان با این ویژگیهایی که بیان کردید که هم شناسایی معضلات است و هم راهکار، اولویتها و مواردی که در نظر گرفته میشود، چگونه بعداً در مسیر اجرا قرار میگیرد و محدود به یک رویداد دانشجویی نمیشود؟
مهدیان: یک حسن بسیار بالای این رویداد این است که دانشجویان و تیمهای دانشجویی به عنوان نخبگان تشکیلاتی دانشگاه که افراد دغدغهمند و دردمند هستند با ابعاد مسائل خیلی بهتر آشنا میشوند و همین درک پیچیدگیهای مسأله و واقع بین شدن حسن بسیار بزرگی است به اضافه این که ما در این رویداد ملی مشق امید؛ صاحب مسأله را به خاطر اتصال و پیوندی که بین تیمهای ارائه دهنده و تیمهایی که روی مسأله فکر کردند و ابعاد مسأله را دیدند با صاحب مسأله ایجاد شود آمدیم این کار را کردیم.
سؤال: یعنی حلقه وصل ایجاد شده بین دانشگاه و دستگاه مختلف؟
مهدیان: بله، یک پسارویداد هم تعریف شده که بعد از رویداد هم در حوزه آموزش ما تیمهای منتخب را ویژه کمک کنیم در حل مسأله و هم این ارتباط را هر چه بیشتر داشته باشیم بین صاحبان مسأله.