سرپرست جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر گفت:در طرح ملی مرزِ پرگهرِ این واحد دانشگاهی حدود دو هزار و ۸۵۲ اردو برگزار شد که حدود ۱۰۹ هزار و ۱۰۰ نفر از دانشجویان و نخبگان از صنایع و واحدهای پیشرو در اقتصاد کشور بازدید کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما شبکه خبر در برنامه سلام خبرنگار خود گفتگویی با علی اکبر مرآتی - سرپرست جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر درباره اختتامیه هجدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر کرده است.
سئوال: امروز قرار است که اختتامیه هجدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر هم در تهران برگزار بشود. اقای مرآتی قرار هست از چند واحد جهاد دانشگاهی تجلیل بشود؟
مرآتی: ضمن محکوم کردن نسل کشی در فلسطین اشغالی، امروز اختتامیه هجدهمین دوره را ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار میکنیم، طرح ملی ایران مرز پرگهر که طرح کلی در سراسر کشور توسط جهاد دانشگاهی کل کشور اجرا گذاشته میشود، سازمان مرکزی آن در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است و اجراکنندههای آن واحدهایی هستند که در سطح استانها و در تهران در دانشگاهها مستقر هستند. امروز در برنامهای که قرار هست تقدیر بشود از هجدهمین دوره یا برگزیدگان هجدهمین دوره هم از چند واحد دانشگاهی تقدیر میشود، حدودا ۵ واحد هستند که ما هم یکی از آنها هستیم.
سوال: علاوه بر واحد شما که جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر هستید کدام واحدها هستند که از آنها تقدیر میشود؟
مرآتی: اسم خودمان را فقط حفظ کردم و بقیه واحدها را حفظ نکردم، ولی هستند ۵ واحد دیگر هستند.
سوال: این ۵ واحد جهاد دانشگاهی که قرار است از آنها قدردانی بشود علت برتری این واحدها چه بوده است؟
مرآتی: ما در طی این هجده دوره که برگزار شده حدودا دو هزار و ۸۵۲ اردو برگزار شده که حدود ۱۰۹ هزار و ۱۰۰ نفر از دانشجویان و نخبگان را به صنایع و واحدهای پیشرو در اقتصاد کشور اینها را بردیم بازدید اینها، واحدهایی که برگزیده شدند بر اساس این که چه واحدهایی را و چه جاهایی را انتخاب کردند و چه تعداد اردو بردند و چند نفر دانشجو یا نخبه را در این اردوها شرکت دادند.
سوال: و مجموع اینها باید چه امتیازی را کسب میکردند؟
مرآتی: امتیازبندی را معمولا سازمان مرکزی، چون واحد انتخاب شونده هستیم امتیاز بندی را تقریبا میتوان گفت حتی به خود ما هم خبر نداریم خود سازمان مرکزی در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی انجام میدهد.
سوال: جای تعجب بود که بالاخره ما از یک فرد دانشگاهی بشنویم که بقیهی واحدهای جهاد دانشگاهی را حفظ نکردند، ولی با این حال شما بفرمایید که به فرض که این ۵ تا واحد جهاد دانشگاهی هم به عنوان برگزیده انتخاب شدند این ۵ واحد چه خدمات بیشتری به ایشان ارائه میشود و در نهایت برای ادامه مسیرشان در حوزه کاری شان، وزارت علوم به ایشان خدمات بیشتری ارائه خواهد داد دانشگاههای مرجع و جهاد دانشگاهی کل به آنها امکانات بیشتری خواهد داد برتر بودن این جهادهای دانشگاهی چه حسنی برای خودشان اول و چه حسنی برای آنهایی که در این واحدهای دانشگاهی درس میخوانند و یا درس میدهند دارد؟
مرآتی: برای فعالیتهای فرهنگی معمولا مشوقها خیلی از نظر اقتصادی خیلی کم است یعنی آن چیزی که نیاز است طبیعتا صورت نمیگیرد، برای این واحدهایی هم که منتخب میشوند هم مشوقی که و آن چیزی که مدنظر شما هست، شکل نمیگیرد فقط نوع طرحها و تعداد دورهها و تعداد اردوهایی را که میتوانند واحدهای منتخب ببرند برای سالهای آینده از این نظر بیشتر میشود و طبیعتا هر دورهای برای آن امکانات هزینههای اقتصادی اش پرداخت میشود.
سوال: در واقع شاخصهای فرهنگی اولی بوده بر شاخصهای علمی در انتخاب این واحدهای جهاد دانشگاهی؟ یا نه اینها در یک سطح و رده مورد بررسی قرار گرفتند؟
مرآتی: تقریبا فعالیتشان یک فعالیت علمی و فرهنگی است معادل هم هر دو تا به آنها نگاه میشود.
سوال: اگر نکته خاصی در خصوص هجدهمین دوره ایران مرز پرگهر باقی مانده نفرمودید بفرمایید:
مرآتی: کلا این طرح برای امیدآفرینی در جوانان، دانشجویان و نخبگان کشور است.
سوال: این طرح چگونه میخواهد امیدآفرینی کند با توجه به این که واحدهای جهاد دانشگاهی دارند بعنوان واحدهای برتر منتخب انتخاب میشوند؟
مرآتی: ما دانشجویان را جاهایی اردو میبریم که طرحهای فناورانه اجرا میکنند، فعالیت نوآورانه شان را به فناوری تبدیل کردند و باعث ایجاد روحیهی خودباوری، امید در آن کسی که به آنجا مراجعه میکند که توان داخلی را ببیند.
سوال: برای فردی که دانشجو هست فقط دیدن آنچه که در توان داخلی هست شاید واقعا برایش به تنهایی کافی نباشد درست است امیدآفرین هست و آدم احساس غرور میکند از دیدن توانمندیهای کشورش، اما فردی که دانشجو هست به دنبال بازار کار برای آینده خودش هست، این ارتباط بین صنعت و دانشگاه از طریق جهادهای دانشگاهی دارد اتفاق میافتد یا خیر؟
مرآتی: طبیعتا اینها زمانی که میبینند ایجاد امید در آنها میشود معمولا دانشجوها یک فعالیت علمی دارند که میتوانند این را به صنعت و کار تبدیل بکنند و منتظر ارائه کار از طرف سیستمهای دولتی نباشند.
سوال: جهاد دانشگاهی در این مسیر چطور اینها را کمک میکند؟
مرآتی: جهاد دانشگاهی یک حلقه زنجیره واسط بین ارتباط و صنعت هست و در کنار این فعالیتهای فرهنگی که انجام میدهد فعالیتهای پژوهشی که انجام میدهد و معمولا از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی استفاده میکند در این فعالیتهای تحقیقاتی معمولا تحقیقات کاربردی مورد استفادهی محصول محور در صنعت را انجام میدهد و دانشجویانی که در این جا جذب میشوند هم توانمندی این که برای خودشان ایجاد کسب و کار بکنند در آنها ایجاد میشود و هم فعالیتهای علمی و پژوهشی که داخل دانشگاه انجام دادند این را میتوانند تبدیل به محصول بکنند.
سوال: نقش جهاد دانشگاهی در این روند چه خواهد بود؟
مرآتی: نقش جهاد دانشگاهی این هم افزایی هست بین دو تا بخش از کشور که دانشگاه و صنعت هست.
سوال: بالاخره نمیخواهید بفرمایید که آن ۴ واحد دیگر جهاد دانشگاهی که قرار است از آنها تجلیل بشود کدام واحدها هستند به غیر از شما که یک واحد هستید که امروز مورد تجلیل قرار میگیرید؟
مرآتی: نه متاسفانه اسم شان را همراه نیاوردم، مشوق کننده من نیستم و خودم مشوق شونده هستم بعنوان یکی از واحدها.