معاون عمرانی استاندارمازندران، گفت: برای ادامه تکمیل چهار خطه شدن جاده هراز به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، احمد توکلی معاون عمرانی استاندارمازندران در بازدید از کارگاههای فعال و عملیات در حال اجرای پل وتونلهای در دست ساخت جاده هراز گفت: بیش از ۳۰ کیلومتر باقیمانده از عملیات تعریض جاده هراز مربوط به سختترین مسیرعبوری این جاده در عمقهای زیاد در دل کوه واقع شده که برای عبور از آن باید چندین دستگاه تونل و پلهای بزرگ وکابلی ساخت شود که با برآوردهای حال حاضر برای تکمیل آن نیازمند ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به حجم بالای تردد و لزوم بالا بردن ایمنی در جاده هراز برای حفظ سلامت شهروندان تعریض هرچه زودتر این جاده با اختصاص اعتبارهای ملی ضروری است، اضافه کرد: اعتبار تخصیص داده شده امسال برای ادامه تعریض جاده هراز حدود ۸۰ میلیارد تومان بوده است که با توجه به حجم و نوع عملیات در حال اجرا در این جاده، بسیار کم و ناچیز است.
توکلی افزود: جاده هراز یکی از مهمترین وکوتاهترین مسیرهای منتهی پایتخت به شمال کشور به شمار میرود که از ۱۰۱ کیلومتر مسافت این در حوزه استحفاظی مازندران، تاکنون حدود ۷۰ کیلومتر آن به طور کامل تعریض وچهار خطه شده است.
معاون عمرانی استاندار مازندران اظهار داشت: عملیات چهار خطه شدن جاده هراز از سال ۸۹ شروع شد که اختصاص کم وقطره چکانی اعتبارها در سالهای گذشته باعث طولانی شدن طرحهای عمرانی دراین جاده شده است.
توکلی با اشاره به اینکه درحال حاضر شش کارگاه و شرکت پیمانکاری به صورت تمام وقت برای ادامه ساخت تونل، پل کابلی و ادامه تعریض جاده باقیمانده فعالیت دارند، به گستردگی وحجم بالای کار در ۳۰ کیلومتر باقی مانده اشاره کرد وگفت: ساخت چندین دستگاه پل ازجمله پل بایجان، زیارباغ، پلور، تکاور، وتونلهای شنگلده وگزنک همزمان درحال ساخت است.
وی اضافه کرد: سختترین بخش تعریض جاده هراز که اکنون درحال اجرا است، ساخت سه دستگاه پل کابلی که هرکدام ازآنها ۱۸۰ متر، ۲۵۰ متر و ۴۶۰ متر طول مسیر و درمسیر دره وسخت گذر این جاده میباشد، که با پیشنهادهای داده شده برای کیفی وزیبایی بخشی ادامه ساخت وحاشیههای آن داده شده، علاوهتر امنیت تردد خودروها درمسیر تردد، باعث ایجاد منطقه گردشگری درمسیر پلها نیز پس از بهره برداری خواهد شد.
معاون عمرانی استاندارمازندران یکی از مشکلات خاص وعمده در جاده هراز را حجم بالای تردد روزانه وحتی شبانه دراین جاده اعلام کرد وگفت: محدویتهای زمانی برای بسته نگه داشتن جاده و نیز شرایط خاص آب وهوایی دربخش لاریجان آمل، از دیگر چالشهای موجود با توجه به حجم بالای عملیات عمرانی درجاده هراز است.
توکلی ادامه داد، با همه این شرایط دولت بسیار مصمم است که درسریعترین زمان ممکن، طرح چهارخطه شدن جاده هراز به عنوان یکی از جادههای شریانی درکشور را به سرانجام برساند.
وی با اشاره به اینکه درمحدوده روستای بایجان تا پلیس راه بایجان با توافق با مالکان واحدهای کسبی درمسیرتعریض جاده انجام وشش دهنه مغازه تملک ومسیر آزاد شد، گفت: حدود چهارونیم کیلومتر از محدوده پلیس راه تا حدفاصل تونل وانا و نیز محدود بلبل خوان به طول دو ونیم کیلومتر عملیات جاده سازی وتعریض آن درحال انجام است وحداقل تا دهه فجر امسال افتتاح وزیربار ترافیک خواهد رفت.