سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور نظامی فرمانده کل قوا در دهمین اجلاس شیانگشان سخنرانی کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور نظامی فرمانده کل قوا در دهمین اجلاس شیانگشان سخنرانی کرد.
متن سخنان وی به شرح زیر است:
برگزاری دهمین انجمن شیانگشان پکن فرصت مناسبی است برای حمایت از (ابتکار امنیت جهانی) که توسط رئیسجمهور محترم و خردمند جمهوری خلق چین جناب آقای شی جین پینگ در نشست سالانه مجمع عمومی آسیایی بوآئو در سال ۲۰۲۲ میلادی مطرح شد؛ صمیمانه از وزارت دفاع چین، ریاست محترم انجمن شیانگشان و دیگر برگزارکنندگان این انجمن تشکر میکنم و موضوع این همایش بینالمللی باعنوان «امنیت مشترک و صلح پایدار» را برای دستیابی به فهم مشترک و نیاز و ضرورت گفتمانسازی در محیط بینالمللی برای حفظ امنیت جهانی و ابعاد مختلف آن یک ضرورت حیاتی برای همه دولتها و ملتها میدانم؛ چرا که امنیت عظیمترین نعمت الهی و اساس همه پیشرفتهای بشری است. حضار محترم، عنوان سخنرانی اینجانب عبارت است از: «گسلهای فعال ژئواستراتژیک جهان و تأثیر آن بر امنیت جهانی و منطقهای». مقدمه:این همایش ارزشمند امنیتی در حالی برگزار میشود که شما و جهانیان شاهد ناامنیها، نسلکشیها، کودککشیها و جنایت ضد بشری در منطقه حساس خاورمیانه و فلسطین اشغالی و غزه مظلوم هستند و دولتها و سازمانهای بینالمللی ناتوان از توقف این جنایتهای غیر قابل تصور و تخریب صدها خانه و بیمارستان و به شهادت رساندن و مجروح کردن چندین هزار نفر در مدت چند روز گذشته و قطع آب، برق، سوخت، دارو و غذا
برای مردم غیر نظامی غزه هستند که فرماندهی سیاسی، نظامی و رسانهای این کشتار عظیم در اختیار یک دولت مستکبر به نام ایالات متحده آمریکاست. و، اما در رابطه با موضوع سخنرانی یعنی «گسلهای فعال ژئواستراتژیک جهان و تأثیر آن بر امنیت جهانی و منطقهای» به نظر میرسد علائم و نشانگان و رخدادهای زیر شواهدی بر بروز و ظهور گسلهای فعال ژئواستراتژیک جهانی و منطقهای است:
۱. شکست هژمونسازی قدرت و یکجانبهگرایی ایالات متحده آمریکا پس از اتخاذ استراتژی غلط لشکرکشی و اشغال نظامی ۲۰ ساله افغانستان و عراق از سال ۲۰۰۱ میلادی تا ۲۰۲۲ میلادی و عدم دستیابی به اهداف سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی و خروج اضطراری از افغانستان با هزینه کردن بیش از هفت تریلیون دلار و کشته و زخمی شدن چند هزار نفر از نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش و کشته و زخمی کردن چندین هزار نفر از مردم بیگناه افغانستان و عراق و فرار و مهاجرت چند میلیون نفر به ایران و پاکستان و سایر کشورها (هم اکنون حدود ۷ میلیون نفر افغانی در ایران زندگی میکنند که هزینه آنها به عهده جمهوری اسلامی ایران است).
۲. کاهش حضور نظامی آمریکا در خلیجفارس، دریای عمان و کشورهای عراق و حضور غیرقانونی در سوریه و تقویت نیروهای نظامی در اقیانوس آرام و شرق چین.
۳. شکست گروههای تروریستی داعش در سرنگون کردن حکومتهای انتخابی سوریه و عراق پس از سالها ایجاد رعب و وحشت و کشتار وحشیانه مردم بیگناه و تخریب شهرهای سوریه و عراق که هرکدام از این کشورها برای بازسازی احتیاج به چند میلیارد دلار دارند
سؤال اینجاست: این گروههای تروریستی از حمایت سیاسی، اطلاعاتی، تسلیحاتی و مالی چه دولتهایی برخوردار بودند؟
۴. تلاش سیاسی، اطلاعاتی آمریکا و اتحادیه اروپا برای توسعه قلمروی ژئواستراتژیکی ناتو به مرزهای غربی فدراسیون روسیه و بطور خاص در اُکراین و تهدید امنیت ملی فدراسیون روسیه.
۵. حمله نظامی فدراسیون روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی بعنوان واکنش دفاعی که بزرگترین حمله نظامی متعارف پس از جنگ جهانی دوم در مرزهای اروپا بوده و الحاق مناطقی از اُکراین به روسیه و اینکه ایالات متحده آمریکا و ناتو نتوانستند و یا نخواستند بصورت مستقیم نظامی با روسیه درگیر شوند. کما اینکه همین اتفاق در شبه جزیره کریمه (مارس ۲۰۱۴) و پیوستن سرزمین آن با همهپرسی (۱۶ مارس ۲۰۱۴) و آرای اکثریت شرکتکنندگان به فدراسیون روسیه اتفاق افتاد.
۶. درگیر شدن ایالات متحده آمریکا طی بیش از سه دهه گذشته در مسائل ایران، کویت (سال ۱۹۹۱ میلادی و بیرون کردن اشغالگران بعث عراق از کویت) و درگیری بیست ساله در افغانستان و عراق و سوریه. قدرتگیری و رشد خارقالعاده اقتصادی چین و افزایش تولید ناخالص داخلی و رساندن به مقام دومین تولیدکننده ناخالص داخلی در جهان، فرصت انسجام سیاسی، نظامی و پیشرفت اقتصادی برای روسیه را فراهم کرد. در حالیکه ایران هزینههای فراوانی برای مهاجران افغانی در ایران و درگیری نظامی با گروه تروریستی داعش و شکستها در سوریه و عراق و شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از مدافعان حرم و سرانجام شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با فرمان رئیس جمهور تروریست آمریکا را هزینه کرد
در جهان امروز در چارچوب رقابت استراتژیهای بحری و بری قدرتهای بزرگ و در مقیاس کروی دو گسل بزرگتر ژئواستراتژیک در غرب و شرق اوراسیا فعال است که احتمالاً سرچشمه سیاستهای کنونی قدرتها میباشد که این گسلها امنیت جهانی و قارهای را تحت تأثیر قرار میدهد:
۱) گسل ژئواستراتژیک غربی که به مراتب آشوبزدهتر و بحرانیتر از گسل شرقی است. بازیگران استراتژیک این گسل آمریکا و اروپا بعنوان قدرتهای بحری با پشتوانه سازمان آتلانتیک شمالی ناتو در مقابل قدرت برّی فدراسیون روسیه در حال کشمکش و رقابت و فرآیند قلمروسازی و گسترش فضا از طریق سلطه و گسترش قدرت کنترل و حوزه نفوذ در فضاهای جغرافیایی روسیه و تهدید مسکو و امنیت ملی روسیه با تسلط بر اُکراین و الحاق اُکراین به اتحادیه اروپا و احتمالاً ناتو فعالیت میکنند. محدوده جغرافیای این گسل از دریای بارنتز در اقیانوس منجمد شمالی و شرق فنلاند شروع میشود تا کشورهای جداشده از شوروی سابق و پیوسته به ناتو تا دریای سیاه و دریای مدیترانه و شمال آفریقا و دریای سرخ و اقیانوس هند و با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو تعداد کشورهای عضو به سی کشور رسیده است.
۲) گسل ژئواستراتژیک شرقی، ایالات متحده آمریکا و دولتهای همسو در شرق آسیا و اقیانوس آرام و متحدان استراتژی بحری آمریکا برای محاصره اقتصادی چین و تسلط و کنترل تجارت دریایی شرق به غرب شکل گرفته است. چین و روسیه به عنوان بزرگترین قدرتهای بری برای خروج از این چالش و شکستن محاصئل آمدن به انبساط فضایی و توسعه تجارت و اقتصاد و حتی توسعه سیاسی با سایر کشورها با تمام قوا به مقابله برخواستهاند.
۳) گسل مدیترانه تا غرب آسیا: آمریکا، انگلیس و برخی دیگر از کشورهای غربی در یک طرح استراتژیک در شرق مدیترانه و در سرزمین فلسطین یک رژیم جعلی از سال ۱۹۴۸ میلادی ایجاد کردهاند که طی ۷۵ سال گذشته منشأ جنگها و کشمکشها و ناامنیهای گسترده شده که هنوز ادامه دارد. اگرچه این گسل منطقهای است ولیکن افکار عمومی ملتهای جهان اسلام و برخی از کشورهای عربی و اسلامی و افکار عمومی آزادیخواهان جهان را متوجه این گسل کرده است (راهپیماییهای اخیر جهانی).
متناسب با موضوع ارزشمند این همایش بین المللی یعنی امنیت مشترک و صلح پایدار پیشنهاد میدهم:۱) دولتها و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بر اساس اهداف این سازمان برای ارتقاء سازمان همکاری شانگهای و بریکس از یک کنشگر صرف و قاعدهپذیر در نهادهای بینالمللی به یک کنشگر قاعدهگذار تبدیل شوند و رویکرد فعالانه در مسائل امنیتی و پیریزی تدریجی نظم امنیتی جدید در قاره آسیا و یا اوراسیا اتخاذ نمایند. بر اساس تفاهم نسبت به تهدیدات مشترک و منافع مشترک با هدف دستیابی به امنیت مشترک و صلح پایدار در آسیا و اوراسیا.۲) سازمان همکاری شانگهای و دولتهای مستقل جهت مقابله با یکجانبهگرایی ایالات متحده از جمله استفاده از ابزار تحریم برای مقاصد سیاسی (تغییر نظامهای مشروع در نظام بینالملل) و حذف دلار از معادلات اقتصادی و تجاری اقدام کنند.۳) همگرایی همه اعضاء شرکتکننده این همایش بینالمللی و بطور خاص کشورهای عضو شانگهای برای مقابله با تروریسم به هر شکل ممکن-مقابله با شبکههای حمل و نقل مواد مخدر به ساز و کار مشخص برسند. ۴) پیشنهاد میکنم به همه روسا و مسئولان و فرماندهان و نخبگان حاضر در این همایش بینالمللی با اتکا به اصل (احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها) و (عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها) به طور آشکار با آمریکا و دیگر کشورهای ناقض این اصول مقابله نمایند.۵) برای رسیدن به امنیت مشترک و صلح پایدار در مقیاس جهانی و منطقهای پیشنهاد میکنم به اعضاء تصمیمساز یا تصمیمگیر حاضر در این اجلاسیه به رهبران سیاسی خود تاکید کنند: (به انتخاب مردم کشورها در خصوص نظام سیاسی، اجتماعی خودشان و سازوکارهای توسعهی کشورها احترام بگذارند) و با قدرتهای سلطهگر جهت استانداردهای دوگانه حقوق بشری، تحریمها و فشارهای بینالمللی برای تغییر رژیمهای سیاسی مردمپایه (منتخب مردم) مخالفت کنند. به امید تلاش و دست یابی به آرزوی بزرگ بشریت یعنی امنیت مشترک و صلح پایدار جهانی، قارهای و منطق