میراث جهانی راهآهن ایران در محدوه مازندران، با راه اندازی پایگاه استانی، پایش و مستند نگاری میشود.
رحمان معصومی افزود: ساخت و سازها در حریم راهآهن به روالی عادی تبدیل شده است که این موضوع علاوه بر مخدوش کردن نمای بصری راهآهن، خطرات جانی هم برای شهروندان در پی دارد، به طوری که راهآهن شمال و تهران بیشترین تعداد حوادث برخورد با قطار را دارند.
سرپرست پایگاه استانی میراث جهانی راهآهن ایران در مازندران نیز در این مراسم گفت: راهآهن شمال فقط یک مسیر ریلی برای حمل و نقل بار و مسافر نیست، بلکه با جامعه بومی تنیده شده و تاثیرات متقابلی را شکل داده که ظرفیتهای میراثی و گردشگری آن قابل تامل است.
وی مهمترین هدف از تشکیل پایگاه استانی میراث جهانی راهآهن ایران را مستندنگاری و بهروزرسانی شاخصههای عناصر معماری، طبیعی، تاریخی در محدوده ناوگان ریلی راهآهن شمال، پایش مستمر و حفاظت پیشگیرانه، تاسیس نخستین موزه تخصصی راهآهن در شمال کشور و رونق گردشگری ریلی عنوان کرد.
راهآهن سراسری ایران مرداد ۱۴۰۰ به عنوان بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران و نخستین اثر میراث صنعتی ایران در یونسکو ثبت جهانی شد.
این مسیر ریلی سراسری به طول هزار و ۴۰۰ کیلومتر طولانیترین راهآهن تاریخی جهان است.