در شصتمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به یکی از مصوبات آن از جمله تشکیل کارگروه بررسی راهکارهای قانونی استفاده مؤسسات قرآنی از امکانات آموزش و پرورش پرداخته شد.
میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره پیگیری روند این موضوع گفت: گزارش پیشنویسی از سوی این کارگروه تهیه شده و به بخش حقوقی وزارتخانه رسیده است و اگر پیشنویس، تأیید شود، در گام نخست دارالقرآنها و کانونها و در گام دوم مؤسسات مدنظر است.
وی افزود: علی فرهادی، رئیس کارگروه پشتیبانی و توسعه فناوری کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در نخستین جلسه این کارگروه این کار را پیگیری کرد و مکاتبات مکرری نیز از سوی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت با وزرای مختلف انجام شد.
باقری درباره نخستین دستور جلسه تسهیل امکان استفاده مؤسسات قرآنی ـ مردمی از فضاها و امکانات در اختیار آموزش و پرورش و سایر دستگاههای اجرایی گفت: این مصوبه، قانونی و فرادستگاهی است که لازمالاجراست و پیشینه آن به پنج سال قبل باز میگردد، اما پیشنهاد این است که این موضوع را در کمیسیون مصوب کنیم و در راستای شیوه آن به کمیته برنامهریزی استانها و مناطق اجازه دهیم تا بر اساس مقتضیات موجود شهرشان و مؤسسات دارای مجوز، وارد تعامل شوند و این شیوه را احصا کنند. راه دیگر نیز این است که پیشنویس تفاهمنامه مفروض را در وزارتخانه آماده و آن را به استانها ابلاغ کنیم تا براساس شرایط استانها بومیسازی کنند.
در ادامه این جلسه محمد انجمشعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت به مکاتبات انجام شده برای بهرهمندی از ظرفیت مؤسسات قرآنی در طرح اتقان اشاره کرد و گفت: در مصوبات انجامشده در کمیسیون نیز مقرر شد تا از ظرفیت مؤسسات قرآنی در اجرای این طرح استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه در ایام کرونا مؤسسات مانند سایر نهادهای آموزشی به سراغ آموزشهای غیرحضوری رفتند، افزود: پس از کمرنگ شدن تب کرونا نیز مؤسسات هنگام بازگشت به مکانها، امکان پرداخت اجارهبها را (به علت رشد ناگهانی هزینهها) نداشتند. از سوی دیگر قرار شد تا از ظرفیت نوبت دوم مدارس به عنوان مکانی برای مؤسسات قرآنی، استفاده شود.
انجم شعاع گفت: هرچند ما تفاهمنامههایی با بقاع متبرکه و شورای هیئات مذهبی برای بهرهمندی از ظرفیت مکانهای آنها برای مؤسسات قرآنی منعقد کردهایم. امروز فضای محدودی در اختیار مؤسسات قرآنی است و مؤسسات عدیدهای به دلیل همین معضل، در شرف انحلال هستند.
وی افزود: همانطور که در مصوبه سند چشمانداز توسعه آموزش عمومی قرآن نیز آمده است، میتوان از نوبت دوم مدارس که استفاده نمیشود، مورد بهرهبرداری مؤسسات قرار گیرند.
نادری به نمایندگی از بخش حقوقی وزارت آموزش و پرورش هم در این جلسه گفت: موضوع توسعه آموزس عمومی قرآن به طور مکرر مورد توصیه است و استفاده از ظرفیت مؤسسات برونسازمانی برای ارتقای سطح آموزش قرآن در آموزش و پرورش، خوب و قانونی است از این حیث توصیه ما نیز بر اجرایی شدن است، اما الزامات حقوقی و قانونی داریم، از سویی آییننامه مولدسازی داراییهای دولتی را داریم (تکلیف اجرایی برای این است که داراییهایمان را مولد کنیم) و از سوی دیگر به لحاظ شخصیت حقوقی مستقل مؤسسات، استفاده آنها از ظرفیت اموال غیرمنقول آموزش و پرورش باید در چارچوب قانون باشد. مضافاً بر اینکه بحث مازاد بودن و نبودن املاک در سطح استانها نیز شرط است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر باید برای مازاد بودن این املاک و اموال نیز تشخیص داده شود. به هر حال به نظر میرسد که میتوان در قالب عقد قرارداد آن را در اختیار مؤسسات قرار دهیم و در چارچوب روابط حقوقی مشخص شود. پس در این زمینه منع قانونی نداریم بلکه چارچوب آن باید مشخص شود.
مصوبات جلسه شصتم عبارت بودند از:
جلسه یا جلساتی به منظور تبیین طرح ارائه شده «مدارس حفظمحور» تا دو هفته آینده تشکیل و خروجی آن به دبیرخانه کمیسیون اعلام شود.
تشکیل کارگروهی با حضور نماینده کارگروه توسعه، واحد حقوقی وزارتخانه، نماینده اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت و نماینده کمیسیون و سازمان اوقاف و امور خیریه و امور مساجد به منظور تسهیل امکان استفاده مؤسسات قرآنی ـ مردمی از فضاها و امکانات در اختیار آموزش و پرورش و سایر دستگاهها. مصوبه این کارگروه، همان مصوبه کمیسیون است. این کارگروه متشکل از این اعضا تا نیمه آبان تشکیل جلسه دهند، آییننامه تنظیم شود و خروجی این کمیته مصوبه، کمیسیون میشود.