نویسنده کتاب «صلیب سلمان» گفت: شخصیتهای کتاب الهام گرفته از افراد واقعی است که با آنها ارتباط برقرار میکنم.
حسین قربانزاده نویسنده کتاب صلیب سلمان گفت: این کتاب را خیلی دوست دارم و هرگاه که حال خوبی ندارم، آن را میخوانم. با شخصیتهای کتاب ارتباط برقرار میکنم، انگار که نویسنده آن نیستم.
وی درخصوص شخصیتپردازی در این کتاب افزود: وقتی به ساوالان رفتم، در باغی مشرف به دره، رزمندهای را دیدم که از افراد تاثیرگذار جنگ بوده است، اما کسی او را نمیشناسد. او باغبانی خوش صحبت بود، بنابراین شخصیت باغبان به نام اویس در کتاب «صلیب سلمان» جای گرفت.
نویسنده کتاب صلیب سلمان گفت: یکی از دغدغههایم در نگارش کتاب این بود که افراد با اعتقادات و تربیت خوب در مواقع ضروری سعی میکند، شرایط را تغییر دهند، حتی اگر آن شخصیت مثل سلمان در کتاب نوجوان باشد.
باورپذیری داستان
همچنین در این نشست علیالله سلیمی، کارشناس کتاب گفت: کتاب «صلیب سلمان» ماهیت اقناعی دارد. در این اثر دین اسلام و مسیحیت مدافعانی دارند که شخصیتها درباره جهانیبینیشان صحبت و مجادله میکنند و در واقع نویسنده برای قانع کردن مخاطب جریان را به گونهای پیش میبرد که داستان برای او باورپذیر باشد.
وی در خصوص شخصیتهای این داستان افزود: سلمان شخصیت باورپذیری دارد و گویا برای این ساخته شده است که در مباحثه شرکت کند. مقطع زمانی داستان مشخص است و با فضای شکل گیری داعش روبرو هستیم که سلمان از برداشت و قرائت غلط دین اسلام دفاع میکند.
علیالله سلیمی گفت: نویسنده در این اثر با انواع شخصیتها و نامگذاریها و جبههگیریهایشان که موضع آنها را مشخص میکند، مخاطب را با «صلیب سلمان» همراه میکند.
این کارشناس کتاب افزود: قربانزاده در «صلیب سلمان» سعی کرده به سوالات احتمالی خواننده پاسخ دهد. این رمان هشدارگونه و یادآوری کننده است.
رمانی ویژه نوجوانان
در ادامه تیمور آقامحمدی دیگر کارشناس کتاب در این جلسه نقد و بررسی گفت: این کتاب مخصوص نوجوانان است، چون شخصیتهای آن در این سن هستند. شکل ارائه رمان و پیشبرد داستان هم برای این رده سنی نوشته شده است.
وی افزود: در کتاب صلیب سلمان با شخصیت نوجوانی روبرو هستیم که در ایران به دنیا آمده است که بخاطر شغل پدرش در آذربایجان ساکن میشود و در آنجا به علت برخی مراودات خانوادگی تاثیر زیادی در شکلگیری شخصیت او دارد. در ادامه داستان سلمان به آلمان میرود و در مواجهه با برخی افراد افراطی میخواهد، باورهای دینی اش را نشان دهد.
این کارشناس کتاب گفت: در این اثر به ریشههای ایرانی اسلامی تاکید شده است. «صلیب سلمان» نشان میدهد که حفرههای بزرگ معرفتی در اروپا وجود دارد و این داستان در پی این است که نشان دهد نوجوانان به نسبت خود با باورهای ایرانی اسلامی و مواجهه با افراد چه تصمیمی بگیرند.
آقا محمدی بزرگترین مشکل رمان صلیب سلمان را واقعنمایی آن معرفی کرد و افزود: در کتاب نسبت افراد با هم و با اشیاء در ساختار واقعنمایی دچار خلل هستند و با زندگی واقعی روبرو نیستیم. در بحث طرح و پی رنگ هم نباید نیروهای پیشبرنده داستان به راحتی خنثی میشدند.
وی به ضرورت کوتاهترشدن اثر و درست نبودن تقسیمبندی بخشهای فصول این کتاب اشاره کرد و گفت: در این کتاب سه روایت داریم که بخشی از آن «من» یعنی شخصیت سلمان است که زبان سوم شخص دارد، بخش دیگر «آیفر» است که من راوی است و بخش سوم «لیندا» که او هم من راوی است و در اینجا سوال است که چرا در بخش مربوط به «من» که سلمان روایت میشود، داستان از زاویه سوم شخص مطرح میشود؟
این کارشناس کتاب با اشاره به داستانهای ترجمه شده که ارزش ادبی بالایی دارند، به محدود بودن آثاری که با مخاطب ارتباط برقرار میکنند پرداخت و و افزود : نوشتن رمان در عصر حاضر برای نوجوانان خطرپذیری بالایی دارد.