در حال حاضر شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگراه ۲۷ درصد است که با بهره برداری از ۶۰ کیلومتر بزرگراه دیگر تا پایان سال جاری این میزان به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.
علی یوسف زاده با اشاره به اینکه از قطعه چهار بزرگراه اردبیل - سرچم ۱۳ کیلومتر و از قطعه هفت هم ۱۲ کیلومتر تکمیل شده و آماده بهره برداری است، افزود: همچنین در جاده سربند- مشگین شهر ۲۰ کیلومتر و در سربند- پارس آباد پنج کیلومتر و باند دوم اردبیل -مشگین شهر به طول هشت کیلومتر در دست اجراست که این قطعات هم تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی استان از شاخص توسعه بزرگراهی نبود اعتبار و عدم احساس نیاز به توسعه بزرگراهی در سالهای گذشته بود که برای جبران این عقب ماندگی احداث ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در مناطق مختلف استان در دستور کار قرار گرفت.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص مطالبات پیمانکاران بخش راه استان گفت: در حال حاضر هشت هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بدهی داریم و تکمیل قطعات مختلف شبکه بزرگراهی استان نیازمند تامین اعتبارات به موقع و پرداخت مطالبات پیمانکاران است.
یوسف زاده ادامه داد: تا پنج سال پیش فقط چهار طرح بزرگراهی اردبیل - نیر، اردبیل – نمین، اردبیل - مشگینشهر و۵۰ کیلومتر از جاده اردبیل - گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بود، ولی با تلاش و همت مسئولین استان، در حال حاضر تمام طرحهای بزرگراهی استان دارای ردیف ملی شده و توسعه شبکه بزرگراهی از سرعت قابل قبولی برخوردار شده است.
وی با اشاره به افتتاح۵۲ کیلومتر بزرگراه در سال گذشته گفت: تا سال ۱۳۹۶ در مجموع ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود که این میزان هماکنون به ۲۳۷ کیلومتر رسیده است.