سرپرست دانشگاه امیرکبیر بر ضرورت داشتن برنامه عملی برای دستیابی به اهداف برنامه ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ دانشگاه تاکید کرد و گفت: بر اساس هدف ترسیم شده باید در انتهای این برنامه به یک دانشگاه کارآفرین و نوآور تبدیل شویم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا رهایی در مراسم افتتاحیه گردهمایی سالیانه اعضای هیات علمی این دانشگاه که با حضور دکتر عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، بر ضرورت داشتن برنامه عملی برای دستیابی به اهداف برنامه ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ دانشگاه تاکید کرد و گفت: ما همواره یک شعار و عنوانی را ذکر میکنیم آن هم این است که علم عامل برتری و رستگاری بشر در دنیای امروز است. قائدتا در شرایط کنونی برخلاف گذشته آن کشورهایی که در زمینههای علمی موفقیت بیشتری دارند میتوانند حرفهای خود را محکمتر بزنند و جایگاه قوی تری داشته باشند؛ بنابراین یکی از اصلیترین و مهمترین مسایل کشور توسعه مباحث علمی (علم نافع) است.
آقای رهایی گفت: آموزش عالی ما از گذشته یک سابقه دیرینه، مثبت و خوبی را داشته است، اما امروزه صبحت بر این است که باید به فکر یک ابتکار جدید در این حوزه باشیم حتی رهبرمعظم انقلاب در دیدار چند روز گذشته دیدار با نخبگان اشاره خوبی به سیر صعودی حرکت علمی در دهه اخیر داشتند، اما ما نیازمند یک حرکت متحول و یک ابتکار جدید در این حوزه هستیم که بتوانیم به توسعه علمی دست پیدا کنیم.
وی افزود: به نظر میآید دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بحث ابتکارات علمی پیشرو باشد و باید بتواند حرکت کلانی را در این عرصه شکل بدهد و اگر هم ما بخواهیم در این حوزه ورود کنیم و جایگاه محکم تری داشته باشیم باید ارزیابی از وضع موجود خود داشته باشیم و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم و اینکه برای رفع این کمبودها باید چه اقداماتی را انجام دهیم.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین تاکید کرد: این یک حقیقت است که دانشگاه امروز با دانشگاه دیروز تفاوت جدی دارند و ما هر روز با تحولات جدیدی در عرصه دانشگاهها مواجه هستیم. در این دوره یک پدیده ناخوشایندی به نام کرونا نیز اتفاق افتاد که قدری شرایط را تغییر داد. در واقع تحول و دگرگونی برای زیست دانشگاهی یک بحث جدی بود که در این دوره روی داد ما نیز در این دورهها گاها عارضههایی داشتیم که این عارضهها شرایط دانشگاه را تغییر داده است.
وی افزود: مهاجرت نخبگان، فرار مغزها یا عناوین مختلفی که مطرح میشود تحت تاثیر عوامل گوناگونی اعم از شرایط اقتصادی جامعه، اشتغال و ... در این زمینه دخیل است به نظر میآید باید در سطح نظام بر روی این مسائل فکر بشود اگر چه دانشگاهها نیز سهم و جایگاهی برای خودشان در این زمینهها میتواند داشته باشند.
این مقام مسئول افزود: شاید موردی که برای سیستم نقص است اینکه از طرفی ما عنوان میکنیم علم و جایگاه علمی عامل برتری است، اما از طرف دیگر در سطح بسیاری از ارگانهای اجرایی به نظر میآید مباحث علمی و دانشگاهی خیلی جدی گرفته نمیشود و این یکی از نقصانهای ما است که باید جدی به آن پرداخته شود. شاید به همین دلایل است که ما امروز در سطح دانشگاه نیز یک سری مشکلات جدی داریم که یکی از آن مباحث مالی، بودجه ای، تجهیزات و ... است.
وی تاکید کرد: حرکت به سمت توسعه علمی و مرزهای دانش نیازمند یک سری ابزارهایی هستند که باید فراهم شود. همچنان که در سالهای ۸۰ تا ۹۰ فرصتهای خوبی در اختیار دانشگاه قرار داشت و ما از کمکهایی که به نهادهای علمی میشد استفاده میکردیم بر اثر آن، این امکان وجود داشت که بودجههای خود را افزایش بدهیم و بحث تعمیر و تجهیز دانشگاهها را در اولویت قرار بدهیم. اما متاسفانه مدتی است که این کمکها نیز متوقف شده است.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: ما اگر بخواهیم یک دورنمایی برای آینده دانشگاه ترسیم کنیم تا چشم انداز آرمانی ما مشخص شود، باید یک اندیشه روشن، واضح و الهام بخش پیدا کنیم. یعنی ابتدا عنوان کنیم دانشگاه آینده چه مختصاتی دارد و ما برای آینده دانشگاه چه فکر و ایدهای باید داشته باشیم.
وی بر ضرورت توسعه فرهنگ علمی تاکید کرد و گفت: باید وفاق، همدلی، مسئولیت پذیری و جدیت در سطح دانشگاه تقویت شود که البته من در این دو ماه این موضوع را پیگیری کردم. در واقع باید یک تحولی در فضای زیست دانشگاه ایجاد کنیم تا همه با یک تعصب و احساس وظیفه به میدان بیایند و مشکلات را حل کنیم؛ بنابراین حل مشکلات صرفا با کار جمعی امکان پذیر است و به تنهایی نمیتوان در این مسیر حرکت کرد.