مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه از تعداد ۲۰۵ هزار و ۷۴۳ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور در شهریور ماه سال جاری خبر داد.
وی افزود: استان خراسان رضوی با ۲۳ هزار و ۶۳۵ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان کردستان با ۲ هزار و ۳۲ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل نیز با ۷۷۶ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: اولویت موضوع درخواستهای مردم در ملاقاتهای صورت گرفته در استانها به ترتیب درخواستهای مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه) و تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، پیگیری پرونده، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پروندهها و استماع مباحث طرفین، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، ارشاد و راهنمایی، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان، اعسار و حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است.
اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در شهریور ماه سال جاری، گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه ۳۵۹ تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۳۲۴ تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۷۰۶ پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۱۴۱ وقت اخذ شده از مراجع قضایی برای ارباب رجوع، ۱۵۰ پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۱۹۵ پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضایی، ۴ پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۵۶ اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته که در مجموع ۱ هزارو ۹۳۵ مورد است.
رفاهی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۱۶۳ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۵۵ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستریهای کل استانها ارسال شده همچنین ۱۲۴ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۱۰۹ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضایی ارسال شده است، استانهای آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قم، کردستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مرکزی، هرمزگان، همدان مکاتبه پیگیری دوم نداشته اند؛ و هیچکدام از نامه های استانهای ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان در شهریور ماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.
حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه
وی درادامه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: با هماهنگیهای انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه حضور مییابند. همچنین در روزهای زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان تهران در اداره کل بطور مرتب حضور مییابند و فهرستی از مالباختگان تجمعات و پروندههای کثیرالشاکی از اداره ملاقاتها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه میکنند دیدار و به پروندههای آنها رسیدگی میکنند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: در شهریور ماه ۱۴۰۲ معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه تعداد ۱۱۰ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردهاند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه پاسخگوی تعداد ۱۸۹ مورد تقاضای مردمی بودهاند.
وی ادامه داد: در این ماه قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۲ هزارو ۷۱ مورد درخواستهای مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند. همچنین توسط کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۶۴۴ مورد ارشاد قضایی صورت پذیرفته است.
برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران با دستور ریاست قوه قضائیه
رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه در جهت خدمت رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضائیه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند. درخواستهای دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام میشود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی میشود. تعداد درخواستهای دریافتی در این ماه ۱۲۳ مورد بوده است.