رئیس سازمان دارالقرآن در نشست هم اندیشی حافظان قرآن با عنوان «حافظ مسئولیت پذیر گفت: بهدنبال اجتماعیکردن حفظ قرآن هستیم.
حجتالاسلام تقیزاده، ضمن تبریک فتوحات جبهه مقاومت در عملیات طوفان الاقصی اظهار کرد: امیدواریم این حرکت به سر منزل مقصود برسد و ما در زمان حیاتمان شاهد فتح بیت المقدس باشیم و این حرکت مقدمهای برای ظهور باشد.
وی در ادامه به آیه ۱۷۸ سوره آل عمران اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه میفرماید: «وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا فَبِئْسَ مَا یَشْتَرُونَ ﴿۱۸۷﴾و یاد کن هنگامی را که خداوند از کسانی که به آنان کتاب داده شده پیمان گرفت که حتما باید آن را به وضوح برای مردم بیان نمایید و کتمانش مکنید پس آن عهد را پشت سر خود انداختند و در برابر آن بهایی ناچیز به دست آوردند و چه بد معاملهای کردند»؛ این آیه ارتباط زیادی با حفاظ قرآن کریم دارد.
رئیس سازمان دارالقرآن کریم افزود: در رابطه با بحث حفظ و حافظان قرآن کریم ابتدا باید این موضوع را در منظومه قرآن کریم دنبال کنیم و بعد در فضای روایت ببینیم چه درجهای وجود داشته است که حفظ قرآن کریم جزو محکمات روایی ما و تاکیدات اهل بیت (ع) و رسول گرامی اسلام (ص) بوده است. این آیه و آیات مشابه تا حدودی تصویر را برای ما روشن میکنند.
حجتالاسلام تقیزاده اظهار کرد: انحرافی در میان اهل کتاب و همه ادیان قبلی که از سوی خدای متعال برای آنها کتاب نازل شده بود، وجود داشت، آنها کتاب را کتمان کرده بودند و به عموم ارائه نمیکردند. در آیات متعددی از سوره آل عمران و بقره نیز به اینکه برخی از اهل کتاب با دست خودشان شروع به کتاب نوشتن میکردند و به شکلی سخن میگفتند که گویی از کتاب الهی است اشاره شده است؛ لذا برای اینکه بخواهیم با جریان تحریفی که به اسم کتاب آمده بود مقابله کنیم، طبیعی است که جامعه را به تلاوت قرآن و عمیقتر از آن به حفظ قرآن دعوت کنیم؛ لذا به دنبال این هستیم که سینه به سینه این جریان در جامعه بماند.
وی تصریح کرد: اینکه در آیات و روایات تا حد زیادی به موضوع حفظ قرآن تأکید شده، به این دلیل است که کتاب قرآن باید در صحن جامعه باشد. کتابت و حفظ قرآن کریم باعث میشود که در جامعه افراد گرفتا، ر گرفتار انحراف نشوند. مقام معظم رهبری، خیلی روشن نقش حفظ را برای ما تبیین کردهاند و میفرمایند: ما به دلیل اینکه جامعه اهل تدبر و انس با قرآن باشد میگوییم که حافظان قرآنش زیاد شود و بحث تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن هم مقدمه این موضوع است؛ لذا اگر به دنبال اجتماعیکردن بحث حافظان هستیم باید تصویر جامعه را از حافظ به معنایی مورد بازبینی قرار دهیم.
* گام جدی سازمان دارالقرآن در حوزه آموزش و جریانسازی عرصه حفظ
رئیس سازمان دارالقرآن کریم ادامه داد: گاهی اوقات در حفظ قرآن برخی افراد میگویند که پسر من نابغه است و کارهای عجیب و غریبی در این خصوص انجام میدهد، اما بایستی از این موضوعات فاصله بگیریم و به این نقطه برسیم که حافظ میخواهد به چه نقطهای برسد و غرض از حفظ چیست؟ اگر در این موضوع تدبیر درستی داشته باشیم میتوانیم فرایند آموزش و پرورش حفاظ را به شکل جدیتری دنبال کنیم. در این عرصه میتوانیم با حافظان موفق گفتگو کنیم و از این تعامل گام جدیتری در حوزه آموزش و جریانسازی عرصه حفظ، برداریم به معنایی، مهندسی معکوس میکنیم و از این الگوها در موفقیت این حوزه استفاده خواهیم کرد.
حجتالاسلام تقیزاده با بیان اینکه به دنبال این هستیم که با شکلدهی جریان حفظ و با استفاده از خود جامعه نخبگانی حفاظ، ریلگذاری صحیحی در این زمینه داشته باشیم، گفت: صرف اینکه مقام معظم رهبری قلهای را برای این حوزه تعریف کردهاند که ما باید به سمت تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن برویم، باعث نخواهد شد که ما مباحث کارشناسی در این حوزه را کنار بگذاریم چراکه ایشان هیچکدام از این موارد را نفی نکردهاند. همه این موضوعات هم به دلیل این است که بتوانیم جریان بالندهتری در موضوع حفظ قرآن کریم داشته باشیم.
وی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم هویت اجتماعی و شخصیت ممتازی برای حافظ در کشور شکل دهیم میتوانیم رغبت عمومی بیشتری به سمت حفظ قرآن ایجاد کنیم.
گفتنی است، نخستین نشست هماندیشی اساتید و فعالان حفظ قرآن کریم با موضوع نقشآفرینی و کنشگری اجتماعی و نحوه تعامل دوسویه حافظان قرآن کریم با سازمان دارالقرآن، برگزار شد که در آن بحث تشکیل شبکه ملی حافظان قرآن کریم در کشور و راهاندازی قرارگاه ملی حفظ قرآن نیز مطرح شد.