وزیر آموزش و پرورش در نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانهای سراسر کشور، گفت: اگر اقتصاد قوی، فرهنگ قوی و جامعهای قوی میخواهیم باید از آموزش و پرورش حمایت کنیم.
وی با بیان اینکه موضوع آموزش و پرورش در هرجامعهای از اهمیت بالایی برخودار است، گفت: اگر اقتصاد قوی، فرهنگ قوی و جامعهای قوی میخواهیم باید از آموزش و پرورش حمایت کنیم. در واقع هر ویژگی خوبی را که از یک جامعه انتظار داریم، محل تبلور، شروع و شکلگیری آن باید آموزش و پرورش باشد.
وزیرآموزش و پرورش افزود: دلیل این موضوع هم جامعه آماری بالایی است که در اختیار این وزارتخانه است، جامعهای با وجود بیش از ۱۶ میلیون و۷۰۰ هزار دانشآموز، دارا بودن حدود ۷۳۰ منطقه آموزش و پرورش و زیر نظر داشتن ۳۲ هزار کودکستان؛ این به معنا است که کل ایران در آموزش و پرورش سهیم و دخیل هستند.
آقای صحرایی با اشاره به اینکه از آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین بهعنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی یاد شده است، عنوان کرد: هر مدرسه مینیاتوری از کشور خودش است و در کشور ما نیز نظام تعلیم و تربیت یک ایران کوچک است. اگر این بحث را بپذیریم محل تحقق تمام رویاهای ما برای آینده ایران مدرسه خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه اگر امروز آسیبهای اجتماعی زیادی وجود دارد، دلیل آن عدم هزینه در مدارس است، گفت: هرچقدر در مدرسه هزینه کنیم، آسیبهای اجتماعی در جامعه کمتر خواهد بود و برای مرتفع ساختن آنها نیز به مراتب کمتر هزینه میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدرسه نقطه شروع به بار نشستن همه آرزوهای ما برای ایران است. متاسفانه در سنوات قبل به مدرسه توجه نکردیم و حتی مقام معظم رهبری هم در این خصوص فرمودند "اگر دو، سه دهه قبل به مدرسه توجه میشد، وضع امروز مدرسه را شاهد نبودیم. "
آقای صحرایی بابیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از نمونههای کار موفق جمعی است، گفت: هماهنگی، همدلی، همراهی، همسازی، همسویی و همافزایی در تمامی امور این مجموعه مشاهده میشود، چون باهم برنامهریزی میکنند و تخصصی اجرا میشود.
وی موضوع سن را نخستین مولفه شروع توسعه و توسعهپذیری دانست و افزود: پدیدهها از سن کم فراگرفته میشود و ماندگاری دارد، اگر از کودکی رفتار خوبی فرا گرفته شود، در بزرگسالی آن فرد قطعا موفق خواهد بود. در آموزش و پرورش نیز برای اینکه دانش تبدیل به رفتار و مهارت شود باید از سنین پایین اقدام کرد.
آقای صحرایی گفت: مولفه دوم در شاخصهای توسعه خانواده است. متاسفانه در نظام تعلیم و تربیت از خانواده غفلت شده است. امروز با حوادثی در خانوادهها مواجه هستیم که رفتار مدرسه نمیتواند آنها را حل کند، باید خانواده را در امور آموزش و تربیت شریک کرد چرا که نقش بسیار کلیدی دارد.
وی اضافه کرد: شکافی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی وجود دارد که باید آن را پر کرد، چرا که نقش آموزش غیردرسی و غیررسمی بسیار مهم است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش معلم و کتاب درسی به عنوان سومین مولفه توسعه، تاکید کرد: نباید از نقش معلم و آموزشهای کتب درسی غافل شد، چون هکردام از این دو عنصر یکی از اصلیترین مسیرهای توسعه است. باید با استفاده از محتوای کتاب درسی که معلم تدریس آن را بر عهده دارد در مسیر توسعه گام برداشت. در حال حاضر آموزش و پرورش به دنبال استفاده از این موضوع است و نمونه بارز آن برگزاری تئاترهای درسی است که تمامی محتوای ان از دل کتاب درسی بیرون میآید.
آقای صحرایی مولفه چهارم در رسیدن به توسعه را فضای مجازی دانست و گفت: باید تکلیف خود را با این دنیای مجازی مشخص کنیم. متاسفانه این فضا باعث به وجود آمدن خلائی اداراکی در بین دانشآموزان شده است و شکافی دیجیتال را به وجود آورده است.
وی افزود: وزرات آموزش و پرورش در این خصوص بستری قوی به نام شاد را در اختیار دارد که نهایت استفاده را از آن میبرد و با برگزاری پویشهای مختلف در آن به دنبال پر کردن این شکاف دیجیتال است. همچنین ۷۳۰ منطقه آموزش و پرورش، ۷۳۰ مرکز روابط عمومی، ۸۰۰ هزار کانال اطلاعرسانی دارد، بیش از چند میلیون متر مربع تابلوی اعلانات در ۱۲۰ هزار مدرسه، دانشگاه فرهنگیان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان با ۱۱۵۳ شعبه از جمله دیگر ظرفیتهای رسانهای وزارت آموزش و پرورش است که به نحو احسن میتوان از آنها استفاده کرد.